Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg fikk plass til 2 optima batterier i motortommet. Tok ut batteriboks. Måtte lage nå å sette dem på og en liten vegg til.å feste ecu på. Trangt men det går.

Loh

Posted

Litt nysgjerrig da jeg har liknende planer, er det slik at man kun trenger et slikt skillerelé før batteri nr 2?

JE

Skjermbilde 2020-10-16 kl. 10.43.24.png

Skjermbilde 2020-10-16 kl. 10.43.04.png

Posted

Jeg benyttet samme sted for ekstra batteri etc.

Jeg hadde et oppsett i min D2 der jeg tok ut et av de to bakre setene og lagde en plan skillevegg. Bak der hadde jeg ekstra batteri, HF radio og UHF/VHF radio. Selve frontpanel for radioer var foran på dashbord.

I tillegg var det plass til  batterivakt som sikret at batteri ikke ble skadelig utladet, spenningsomformer som alltid sikret tilstrekkelig spenning til radioer, selv om batterispenning var for lav (for sending med radio). Siden jeg hadde radioer på tilsammen 150W utsendt effekt  (trakk rundt 35Amp ved full bruk av alt, ikke ofte....) var det viktig med tilstrekklig lufting også bak skillevegg.

Foran i motorrom hadde jeg en diodeskiller, med veldig lavt spenningsfall som ladet det ekstra batteriet kun når motor var i gang.

Ekstra uttak for kjølebag og diverse usb ladere etc.

Funket veldig bra, men viktig med lavt spenningsfall over diodeskiller (om dioder benyttes)  og tilstrekklig kabling (med sikringer!!) som gir lavt spennngsfall fra generator og bak til ekstra batteri. Er et langt strekk med kabel. Husker ikke i farten hvilken kabel dimensjon jeg benyttet.

Bjørnung