Search the Community
Showing results for tags 'P38'.
-
Hei, Er det noen som har gode tips for resynking av nøkkel 1???? Siden jeg kjøpte min P38 har ikke nøkkel 1 virket for fjernlåsen/alarmen. Nå kjøpte jeg et renovasjonssett (nytt knappe-deksel, nye batterier og nytt bakdeksel) for å få fart på den nøkkelen igjen. jeg søkte på nettet og fant ut den vanlige re-synkeprosedyren: stikk nøkkelen inn i låsen på førersiden, hold inn åpneknappen på nøkkelen, vri nøkkelen til venstre, vent tre sekunder, vri den tilbake og slipp knappen. Deretter hold inn låseknappen, vri nøkkelen mot høyre, hold i tre sekunder og deretter vri den tilbake og slipp knappen... Noen foreslo å ta først låsingen, deretter opplåsningen... Jeg prøvde begge deler, men det hjelper ingen ting på nøkkelen, den synker ikke md bilen likevel og jeg kan ikke låse den opp med fjernlåsen/ta av alarmen. Er det noe spesielt med nøkkel 1? Er det noe annet jeg bør gjøre? Jeg vil gjerne ha to fungerende nøkler så jeg ser frem til alle gode tips. mvh KH
- 7 replies
-
- Nøkkel programmering p38
- nøkkel
-
(and 3 more)
Tagged with:
-
Selger en 1998 Range Rover P38 4.6 HSE V8 Epsom Green med grått skinninteriør. Km 215000 18" Alu Sommer med ok dekkmønster igjen 16" Original alufelg med ok dekkmønster igjen Soltak Hengerfeste Elektriske seter med memory Den er nettopp EU-godkjent. Følgende er gjort: Bremser bak 2016 Hjullager h. bak 2016 Parallellstag 2016 Kompressor til luftfjæring 2016 Service 2016 (214000km) Den har rust i hjulbuer bak, og har en liten oljelekkasje fra bunnpannepakning ser det ut til. Og det er lakkflass på samtlige overflater. Ellers virker bilen til å være bra. Bilder kommer, og bilen blir lagt på finn en av dagene. Forumpris: 40000,-
-
Leser litt rundt omkring at dårlige jordinger kan forårsake diverse problemer. Er det noen av dere som har oversikt hvor disse punkta er?
-
Hei, Min nabo har vært å handlet seg en RR P38 2.5 2000. Bilen ser veldig bra ut og framstår som strøken, men er ikke uten mangler. Bilen er tungstartet og det er en raslelyd fra motor som øker i takt med turtall, etter et raskt søk på nett har jeg konkludert med at det må være slakke i registerkjedet (correct me if I´m wrong). Så lurer på: 1. Er det umiddelbar fare for at kjede ryker eller at det hopper over? 2. Er dette en grei jobb å utføre selv med rave tilgjengelig? 3. Hvor finner jeg reg.kjede kit rimeligst? 4. Burde hjul og strammere byttes samtidig? 5. Noe annet jeg må tenke på? 6. Nødvendig med spesialverktøy? http://www.paddockspares.com/range-rover-p38-diesel-timing-tool-set.html 7. Verkstedpris for en jobb som dette? På forhånd takk for inspill.
-
Hei, Har nettopp vært på EU kontroll med min P38 og har fått anmerkninger på skiver og klosser bak, samt rust på bremser bak. Er det mest hensiktsmessig å bestille disse delene fra England eller spises fordelene opp av fraktkostnadene og mva? Hvor bør jeg eventuelt bestille fra? Mvh Christian
-
Om noen har en Nanocom til P38 DSE til salgs, kjøper jeg den gjerne, før jeg eventuelt bestiller fra Black Box Solutions.
-
Heisann, Kan man justere dørene på P38 eller må man kjøpe nye henglser? Fører døren berører kanalkarmen når jeg lukker den.
-
Hei, Eg har fått en forferdelig skranglelyd i automatgirkassen når eg starter bilen. Den gir seg når bilen har "fått gått seg litt til" etter ca 10 sekunder. Men det er lange sekunder. Er det noen som kan ha en formening om hva dette kan være? Det har skjedd noen ganger ut fra kryss at bilen ikke tar tak fra 0 om eg er for hard på gassen også, mykt pådrag med gass går helt fint. Ellers føles girene ut som vanlig. Trekker slik som før. Har byttet olje i kveld, ingen endring. Hilsen Finn
-
Jeg har endel deler liggende igjen etter mine 2 tidligere P38, som jeg ikke lenger har behov for ettersom jeg har blitt D3 eier. Så derfor lufter jeg interessen for å treffes? Holder til i Telemark, men kan bevege meg rundt på sør- og Østlandet for å treffes. Så noen flere som kunne tenke seg dette? Jeg kjenner til Range Rover Special, men er opptatt den helgen...
-
Grunnet ny jobb som resulterer i mye pendling lufter jeg kona for salg. P38 4.6 HSE Thor 2000. Nylig overhalt motor. Topp-bunn sett byttet Relativt nye belger Ny kompressor (eas) Noen som har innvendinger ang verdi? Dere kjenner bilen så mer utfyllende trenger jeg vel ikke være, om noe mangler så bare send SMS 99425897.
-
Hei. P38 4,6 2000 Kan noen hjelpe meg med noen råd? Jeg har misfiring, usikker på hvilke sylindere, men trolig på 2-4 av dem.... Har enda ike fått kjørt diagnose da vi (henrik tjarks og jeg) venter på lisens. Hva har jeg gjort: Skiftet tennplugger Testet at alle tenner, check! spraytest med bremserens ved intake, ingen økning av turtall. Startet bilen med Lambda O2 sensorene koblet ut, null foskjell fra da de satt på. Etter mitt hode virker det som om det kan være O2 sensorene som bør skiftes, men kan de forårsake så mye misfiring? Takk for svar og god sommer.
-
Hei og god aften Har tidligere fått utrolig god hjelp her på forumet og sitter igjen med en ny P38 feil. Jeg har en P38 diesel, 97 modell, ca 250 000 km. Symptomer Kraftig dieselbank ved oppstart Dieselbank er turtallsavhenging. Ved å gi gass forsvinner bankelydene og kommer tilbake ved lavt turtall Motoren skrur seg av hvis den går på tomgang i noen minutter Motoren virker til å mindre krefter X-faktorer til min P38 Byttet til en brukt dieselpumpe for noen måneder siden. Ved bytte sa mekanikeren at registerkjedet er litt løst men at det går fint og det er normalt på så gamle biler. Far kjørte bilen når han la merke til at det var kraftig dieselbank fra bilen og at den virket til å ha lite krefter. Dieselbanken virker til å komme fra midten av motoren Hypotese Motorhavari Slitte ventiler og kam En eller flere defekte dyser Ødelagt injektorpumpe Hva tenker dere?
-
Er det noen på østlandet som har et slikt fint verktøy som jeg kan låne/kjøpe om det er mulig ? Jeg gjorde en blemme og ikke leste flere bruksanvisninger på hvordan ta ut pumpa så jeg tror det var litt dumt å ta ut pumpa uten det verktøyet
-
Etter det sikkert mange har fått med seg bestemte vannpumpa på min P38 for å virkelig takke for seg på vei hjem fra Leirvassbu. Viftereima hoppet av etter at det ble for stor slakk i vifta, det medførte at bilen stoppet på Valdresflya. Bilen kom seg raskt på veien etter iherdig innsats fra Håvard Guttormsen, LANDreas og Lars Kjerstad (lakjerstad). Bilen startet, men det var noen lekkasjer som medførte at vi valgte å strippe bilen for vannpumpa på nytt ved Beitostølen. Der var det også litt mer behagelig å skru uten forstyrrelser av medtrafikanter. Les mer om dette her: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=82865 Bilen kom seg på veien etter noen få timer med skruing, og vi var raskt på vei nedover dalen mot Lommedalen. Fylte bensin på Bagn og rakk så vidt å komme ut på veien før jeg raskt fattet mistanke om at alt ikke var på stell. Vi endte dermed med en stopp på en Busslomme knappe 7 km nord for Valdresporten. Her var det bom stopp, så fort at slangen fra vannpumpen til termostaten har hoppet av og dermed har jeg nok mistet noen liter med væske. Skru på slangen, fyller på, men ingen start på bilen. Tenker umiddelbart at dette er noe forbanna møkk og at blokka har gått ad dundans – holdt mine kjære bannord for meg selv da bilen var full med samboer, søster, venn og to bikkjer. Min venn hopper raskt ut med meg når vi stopper og ser at det kommer olje / pipler væske ut av topppakning på høyre side. Etter noen minutter med banning starter bilen igjen, og her kommer overraskelsen / foreløplig symptomer: 1. Motoren går på alle sylindere / tenner riktig. 2. Motoren vibrer noe mer. 3. Går bra på turtall, men kommer en pipelyd rundt 2000 rpm som kan minne om slakk viftereim. 4. Den går varm, men dette kan være manko på lufting av kjølevæske og væske i seg selv. Videre starter bilen, krøp oss nedover i dalen, men 4.5 mil før Hallingby bestemte vi oss for at nok er nok, og vi måtte parkere bilen. Den står nå ved et gårdstun og jeg fikk en hyggelig telefon fra Politiet som lurte på når jeg ville flytte den. Henter bilen på henger i kveld – mer info og videoer / bilder kommer da. Håper på gode konstruktive tilbakemeldinger på hva som kan ha gått galt, jeg har aldri skrudd meg så dypt i en motor som jeg skal i morgen. Håper derfor på tips på hva jeg skal se etter. Forhånd takk J
-
....går den rett inn i 1999 mod P38 m. automat? Vi vet jo at det er samme motoren i E36, E39, Omega'n og P38'n. Men...er motorene like og går rett om hverandre uten mer tull? Skjønner og har lest at turbo, dieselpumpe og topp i BMW'n er ulik de to andre?! Derfor kan de motorene utelukkes!? Bunnpannene ser og ulike ut på modellene. Men kan vel flyttes over? Regner med de nødvendige sensorene fra min egen bare kan flyttes over sammen med manifold osv. Derfor skulle ikke det ha mye å si...? Er dieselpumpa lik på Opel? Elektrisk styrt også der? Jeg har oljefilterhus i plast, mens Opelen (jeg har sett,) har i metall. Kan alt flyttes over for enkelthelt skyld? Har plutselig fått flere alternativer som angår bil. Ett av dem er selvfølgelig å koste på rent motorskift på P38'n, og overhale den motoren jeg tar ut, og evt. sette tilbake den etter hvert. Beholder jeg bilen og koster på med ny dieselpumpe +++++++++ ønsker jeg å vite at (i hvert fall) motoren er bra. Den som sitter i nå er jeg usikker på. En komp.test vil kanskje avsløre mer selvfølgelig. Det andre alternativet er et mer eller mindre rent bilbytte, og det tredje er muligens kjøp av nyere LR som koster veldig mye mer... eeeeh?? P38'n er klar vinner på både kjøreglede og lysten på å eie.. Derfor - innspill? Grunnen til at jeg spør er at motoren i BMW'n og Opelen er mye lettere å få tak i, med mye lavere km og til en mindre pris.
-
Etter styrekule, opphengskule, lagerbytte på bilen så virker ikke ABS / Traction control på bilen. (99 modell RR P38 HSE 4,6) Diagnosen (Faultmate MSV) hoster opp feilmeldingen: 01,6 Brake switch failure. og det kommer en feilmelding når jeg forsøker å slette feilkodene! I følge boka (verksted manualen) er det to brytere i kretsen, og for MY99 skal nr 1 av disse være Normaly closed og nr 2 Normaly Open. Anntar det er de samme som vises i diagnosen under "innput" , der står både en og to som åpen når jeg ikke trør på pedalen og lukket i det jeg trør på pedalen (bremselysa virker som de skal). Dette er jo feil ihht boka, men jeg klarer ikke å se for meg hvordan en bryter kan "faile" slik at den snur funksjonen? Noen som har vært borti noe slikt?
- 2 replies
-
- P38
- Brake switch failure
-
(and 1 more)
Tagged with:
-
Hei. Fått problemer med bilen i helga. To problemer som jeg har tenkt i ettertid kanskje er samme sak. Dette blir en litt lang tekst for å få med alt. På fredag hjem fra jobb la jeg merke til en ujevn tomgang i kryssene. Tomgangen datt og motoren ristet. Jagde seg opp og ned. Hold litt på gassen og alt var fint. Trilla nedover bakkene hjemover og motoren hoppet mer og mer. Skjønte at noe var galt. Kom meg hjem ASAP. Parkerte og så motoren hoppa rundt i motorrommet med periodevis harde klakkelyder fra bakre del av toppdekselet. Skjønte ikke mye av det. Men så plutselig at strammeren/sylinderen som presser viftereima var helt tilbake og reima hoppet ganske heftig på dynamohjulet. Tenkte så "aha." Derfor "lugger" motoren.. Ringte så rundt om noen hadde del. Men det var det dårlig med. Planen var å kjøre til verksted å se på problemet på lørdag. Men lørdag var den helt fin ved oppstart. Faktisk fin hele kjøreturen, så endte bare opp med å fikse litt på classicen. Joda, reima slura og hoppa enda. Merka det i sving at styreservoen ikke var helt med. Men tenkte ikke det gav større problemer enn dårlig lading fra dynamo. Kunne jo bare lade over natt... Fruen lånte bilen til trening søndag morgen og fortalte at hun slet med å starte. "Måtte holde nøkkelen i 10 sekunder," sa hun. Mer info klarte jeg ikke å få ut av henne. Gikk starteren fort rundt osv?? Nei, det visste hun ikke.... Tenkte som så at jeg har hot-start problemer på pumpa. Så ikke helt uvanlig at den må gå et par ekstra runder på starteren innimellom. Har opplevd dette ved kald motor en gang og. Tenkte derfor ikke mer på dette før jeg skulle skysse henne på jobb i tre-tiden samme dag. Da var bilen strømtom! Ville såvidt dra på starteren. Så hun måtte finne sykkelen...Da var det kanskje bare dårlig batteri pga dårlig lading??! Fikk starthjelp og motoren snurra som normalt. Tenkte jeg nå måtte skynde meg til verkstedet med den og reparere strammeren. På turen dit kom det et nytt symptom. Opp Okstadbakken fra Trondheim til Klett i 80 km/t begynte jeg å få litt varierende kenguru. Ikke veldig hoppete, men motoreffekt som kom og gikk i sinuskurver på en måte. Man kunne legge merke til at turbotrykket kom og gikk samtidig. På toppen av bakken og nedover igjen var alt ganske normalt. Passa på å bremse med gira så ikke motor havna på tomgang igjen. Passa på å "time" rundkjøringa på klett så jeg skulle unngå å slippe gassen - det gikk fint. Men ned mot Øysand måtte jeg vike for en motgående bil (pga smal veg) Slapp gassen og motoren stoppa momentant.... Trilla så langt jeg kunne og prøvde å starte igjen. Men da var det bare klikk fra starteren. Altså helt strømtomt! Da var tanken min at det ikke var nok strøm til å drive matepumpa - og dermed stopp. Fikk tauehjulp siste 300 meterne til verksted. Satt batteriet på lading og begynte demontering av strammeren. Så fort jeg fikk ut alle skruene så spratt den ut igjen og var mer enn stram nok. Så her virker det som den bare hadde kilt seg.... Monterte bare sammen og etter diverse startforsøk gikk motoren like fint som før... Men det tok mange forsøk og mange runder på starteren før alt var OK. Lot den gå på tomgang i 2.5 time for å få skikkelig lading på batteriet. Sjekka samtidig ladinga var 13,6. Så ikke helt ekstremt, men OK. Hadde litt olje mellom strammer og braketten for at den ikke skulle kile seg igjen. Så meg veldig fornøyd med dette! Kjørte hjem igjen uten problemer og hadde smil om munnen resten av kvelden helt til jeg skulle hente fruen på jobb kl. 22:30. Kom ca halvveis før motoren igjen begynte å hoppe i et kryss. Kom meg gjennom krysset. Turtallet går opp som vanlig, men nå var det dårlig trekkraft. Også kom Sinus-kurve-kenguruen igjen og gjennom neste lyskryss var det bånn gass for å holde 30 km/t gjennom krysset. Bestemte meg å finne et sted å nødlande. Men tror jeg ikke engang jeg rakk å slippe gassen før det ble stopp. Men denne gangen var reima på plass og det var mer enn nok batteri til å drive starteren.......... Så det er altså noe annet som plager stakker'n. Så - det er problemet. Til opplysning har det vært Hot-start problemer på pumpa i ukjent tid. Vært slik de 10 000 km jeg har eid den. Og pumpa har hatt svetting/lekkasje når kald, spesielt på vinteren. Ikke merket noe i det siste. Kom ikke en dråpe når den gikk 2.5 time på tomgang. Bilen har gått 372 000 km. Siste stopp skjedde rett etter at lampa på tankmåler begynte å lyse. Så jeg tenkte med en gang fødepumpe og bestilte denne fra UK i natt. Flytta over releer og sjekka sikringer og slo i tanken uten hell. Det hele endte med berging. Motor starter fortsatt ikke. Men fikk tatt av dieselrøret fra dieselfilteret i dag, og her flomma det diesel med tenning på. Så der røk ideen om defekt matepumpe.... Blir å prøve å få kontakt med Diesel ECU (vært problemer med kontakt tidl.) og feilkodeavlesning i morgen. Om noen har noen ideer er det bare å spytte ut. Trenger så mange ideer som mulig til å hjelpe meg i morgen. Virker dieselrelatert da det kjennes ut som den ikke får noe. Men kan jo være annet også....? Veivsensor? Høyttrykkspumpa? Register? Bilen er en automat. Leser at manuelle har prob. med svinghjul. Begynte nå å tenkte om problemene med reima og hard, rufsete gange på fredag er relatert til siste stopp.. Det er kanskje den harde gangen som har gjort at strammeren har hoppa opp i så slapp posisjon, for å dermed hoppe ned igjen når jeg løsna skruene, og ikke motsatt. Rart at reima skulle hvile 3-4 cm over reimhjulet mener jeg.... Edt. Motor hørtes litt ut som dette på tomgang. Med innimellom harde klakkelyder...
- 21 replies
-
- motorstopp
- P38
-
(and 5 more)
Tagged with:
-
Hva gjør man når rusta har sprengt tannringen til ABS føleren og den bare henger og slenger? Forsøkte meg med en klump biltema to komponent epoxy, så kan vi jo ha ett lite veddemål på hvor lenge det holder
-
Har vært heldig å fått tak i en Termo top 50 med 1533 tidsur Så i den sammenheng lurte jeg på om det var noen her på forumet som kunne hjelpe meg med koblingskjemaet, så HVAC våkner når webastoen starter.
-
Heisann, Var ute og kjørte i dag og ante fred og ingen fare. Plutselig smalt det og 2.5literen hørtes ut som en totakts-snekkemotor. Masse blårøyk ut av panseret. Prøvde å lokalisere lekkasjepunktet, men grunnet røyken var dette vanskelig. Lekkasjen er bak i motorrommet og på innsugssiden. Veihjelpen mente det kanskje kunne være en dyse som var lekk da det luktet mye diesel av røyken. Noen som har synspunkter om hva dette kan være?
-
Heisann, Vurderer å kikke på denne; http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70763648 Er jo et stykke å dra fra Bergen, så jeg lurer på om noen kjenner til denne bilen fra før?
-
Hei Jeg har en P38 2.5 Diesel 1997 modell. Den har kjørt ca 250 000 km. Hadde en utfordring på at det rant noe diesel ut fra injektordieselpumpen (Bosch VE37). Googlet problemet og så at det var en kjent problemstilling som det var en fin løsning på. Å skifte to pakninger på pumpehodet. Jeg leste meg opp og var godt forberedt. Hadde til og med kjøpt en "trekant pipen" som må brukes for å løsne skruen på toppen på injektorpumpen. Jeg forsto jobben som Jeg gjorde alt etter boken, fikk renset litt og gjort klar nye pakninger. Men jeg gjorde en stor feil. Da jeg skulle sette på injektorpumpehodet så er det en liten tapp på hodet som skal ned i en tilsvarende hull i selve pumpehuset. Altså det er en aksling med et hull som tappen fra pumpehodet skal ned i. Da jeg satt på pumpehodet så bommet jeg på hullet og trodde at alt var i riktig. Jeg monterte pumpehodet og gjorde ferdig jobben. Da jeg skulle starte bilen så ville den ikke starte. Jeg skjønte da at jeg kan ha gjort en feil. Jeg fjernet luftmanifolden og skrudd opp toppen av injektorpumpen. Til min store skuffelse og forargelse så hadde jeg gjort en STOR feil. Jeg fikk aldri satt tappen i hullet når jeg skrudde på alt. Nå hadde akslingen snudd og hullet i akslingen var borte. Altså jeg får ikke montert injektorpumpehodet riktig. Jeg forstår at jeg gjorde en stor feil og jeg kunne ha havarert hele motoren. Jeg var ikke nøye nok og ser at jeg burde ikke ha gjort jobben. Heldigvis så har jeg ikke fått noen synlige skader på pumpehodet eller tappen som jeg monterte. Visstnok så har klart å montere pumpen slik at den tappen havnet i en forhøyelse et par mm bak opprinnelig posisjon. Er det noen som vet om det er mulig å snu akslingen hvor hullet er i? Viser til bilder vedlagt
-
Hei, Eg har ikke lys i bagasjerommet. Det er altså ikke pæren som har gått, men alt mangler. Dette byr selvsagt på store utfordringer for meg fra tid til annen... Finnes det en ledning eg kan koble meg på gjemt bakom dekslene i bagasjerommet eller må eg trekke ledning fra taklyset? Dere som har lys baki der, hvor er det plassert? Hilsen Finn
- 3 replies
-
- bagasjeromslys
- p38
-
(and 2 more)
Tagged with:
-
Solgte min 2000 mod 2,5 DSE ved et "uhell", og har fått los på ny P38. Jeg ønsker en bil som er hel og grei i utgangspunktet. Ikke redd for at det ikke blir nok å fikse på så det ville vært greit om den var stort sett i orden i starten i alle fall. Nyest mulig og med mest utstyr selvfølgelig.
-
Grunnet endrede behov og ønsker vurderer jeg å kvitte meg med dagligbilen gjennom 6 år. Den har tjent meg vel og har fortløpende blitt vedlikeholdt/oppgradert. Det er en bruksbil og bærer litt preg av det men i det store og hele ser den pen ut. Lufter den her før den kommer ut på finn om en uke eller to. Kjørt 206862 km. Svært beskjedent med rust men det begynner. EU kontroll utført 01 2015 Tatt litt på husken så er følgende skiftet/utbedret gjennom mine bruks år: AC kondenser, tørke Radiator Vannpumpe og vifte. O-ringer varmeapparatregister skiftet Batteri EAS kompressor og ventilblok Alle belger Arnott gen3 Støttedempere Koni Heavytrak. Skiver og klosser på alle hjul. Terrafirma cross drilled and grooved. Diverse styrekuler Opphengskuler alle foran. Oljekjøler og rør/slanger til motor omplassert Montert større intercooler, JJ Fearns oppgradering. Janspeed rustfritt eksos. Automat flushet og filter olje skift. Lenkearmer stab.stag framme Noen bremserør akter Ny dynamo Originale RR felger med sommerdekk Vinterdekk på originale RR felger (Hakka pigg). Defa auto warm-up med batterilader og kupevarmer og motorvarmer Opprinnelig forsterker døde men erstattet med en som har ikke fullt funksjonalitet. SMS styring av Webasto. (Mangler sim kort.) Mangler: Setevarme virker ikke Drivstoff pumpe mister suge med 20ltr igjen Standardfeilen med trege spjeld i HEVAC passasjer side temp. Blend motorene har vært byttet men speil er treg. Trenger smøring. Frontrutevarme har en del tråder som ikke virker Må skifte dørlåsen framme men alt funker med låsing Tenker meg en startpris rundt 80.000.- En kjapp avgjørelse kan alltid påvirke prisen en del. Jeg vil helst selger til forumister som skjønner hva det er å eie (eller bli eide) av en P38.
