Jump to content

Jasswass

LRF Society
  • Posts

    1,048
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hamar

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Hamar

Recent Profile Visitors

4,095 profile views

Jasswass's Achievements

Entusiast

Entusiast (6/7)

  1. Og så ble det da null hull på første forsøk 🙂
  2. AC-kondenseren som fikk tilsendt her om dagen var heelt feil type (selv om jeg bestilte til chassisnummer), så den får firmaet jeg bestilte fra ta tilbake for egen regning. Jakten på en som ikke koster sjuke summer fortsetter. Rop ut om noen har en til overs! I samme leveransen lå det simring til pinion og bunnpannepakning. Begge av god kvalitet. Deler byttet og nå er det ikke en dråpe å skue under hele bilen. Makan! Må huske å ta en runde med sauefett så det ikke blir tørt der 🙂 Rimelig god smørning av framakslingen... Og så fikk jeg det nok ikke helt tett ved bunnpannepakningen der det skal smøres på pakningssilikon i tillegg da jeg bytta rimring på veiva etc. for en god tid tilbake. Den ser heldigvis ut til å holde seg tett. Rent og pent! Til slutt bytte til nye viskerblader, dobbeltsjekk av alle lys og en vask og rydding av bil for å være hyggelig mot EU-kontrolløren.
  3. Skulle gjerne hatt tak i en AC-kondensator til min defender. Samme på td5 og puma. Noen som har plukket av på sin og kan avse? Må være tett og i grei stand. Har har el.vifta, så den trenger ikke virke... send meg en PM.
  4. Bunnpannepakning og pinion seal foran. Et hakk tettere bil...
  5. D2'en ser jammen bra ut nå! Populær oppgave blant forumistene om dagen ser jeg...
  6. Gjorde i går et dypdykk i Defenderen, med bytte av reimhjul på veivakselen (harmonic balancer). Ble inspirert av Atle G sitt innlegg og satte i gang med deler jeg har hatt liggende en god stund. Den har laget kvitrelyder ved stans av motor i lang tid, og antydning til klakking på plutselig pådrag eller ved brå slipp av gassen. Satt jo noe inni gamperæva med tiltrekkingsmoment på 460 Nm, så måtte til å lage meg motholdsverktøy i farta. Fort gjort med litt skrapjern i form av 20mm firkantrør og et 10mm bor. Mye servorør etc. oppå ramma på høyre side, så kjekt med litt vinkel på dette verktøyet..artig å få brukt sveiseapparatet litt også 🙂 Si fra om noen trenger å låne et sånn på Hamar. Løsna greit da, med god 1/2" latmannsarm og skikkelig 24mm pipe. Løsna radiator på ene sida. Slapp da unna med en halvpart kjølevæske. Gammelt reimhjul låst mot ramma. Bytta oljetetning bakom reimhjul. Nytt reimhjul på plass. Verktøy for låsing av reimhjul. Ev. bare firkanrør med dueronk mellom... Forøvrig fin oppskrift på reimhjulbytte her: http://www.discovery2.co.uk/CrankPulley.html Jeg løsna radiator etc. og løfta fram, og fikk dermed litt bedre plass, men dette er nok ikke plent nødvendig. Hadde trolig latt være om jeg ikke også skulle skifte en heller sliten AC-kondenser... Nytt reimhjul på plass og ulyder borte vekk. Happy mecanic 🙂 AC blir trolig ferdigstilt om noen dager, da delene ikke er helt på plass enn så lenge. Må trykktesting til også før vi koster på ny AC-gass.
  7. Bytta sjæl nå...giķk egentlig ganske greit med sånn vakkert hjemmelaget motholdsverktøy. Ligger nå også et på Hamar om noen vil låne.
  8. Bytta reimhjul på veivakselen på td5'en. Testkjørt og konstatert at kvitrefuglen har forduftet.
  9. Skulle bytta AC-kondensator også, så disse jobbene kan jo komboneres. Ned i boden å lage hull i et passende stålpkate 🙂
  10. Nais! Det vakre spesialverktøyet er for mothold mot ramma eller? Måtte du av med fronten, eller kom du til med radiator etc. på plass? Har også nytt demperhjul liggende og min knirker tydelig ved stopp av motor...
  11. Høres glimrende ut. God tur med bra redskap!
  12. Har noen et kassert setetrekk eller lignende med Techno mønster å avse, så rop ut. Jeg skulle hatt noe å trekke om toppen på cubbyboksen min med.
  13. Litt service og klargjøring for kommende EU-kontroll unnagjort. Oljelekk på lt230 fiksa nok en gang...tydelig at det kom fra utgående både foran og bak. Har nok hatt Norges best smurte håndbrekktrommel denne våren 🙂 Ikke store mengder som har forsvunnet ettersom jeg ikke trengte toppe opp, men godt å få det ca tett igjen. Gjenstår en liten lekk på pinion foran. Må få tak i tettering før jeg kommer videre her... Ellers har girkassa mi utvikla litt tydeligere raslelyder i løpet av toda jeg hatt bilen. Bare merkbart i 3. og 4. gir og godt med turtall, typisk når man prøver å holde tempo oppe i motbakke. Ettersom det bare høres i disse to girene, så antar jeg det må være hovedgirkassa? Eller? Oljenivå ok i begge kasser. Ikke gammel olje. Olja er av riktig type (mtf94). Kryss mellomaksler virker ok...bytta ett par av dem nylig. Kassa er litt treg å få i enkelte gir (mest første og andre, men også tredje når skikkelig kald), og antar dette er slitte synkroringer. Tips til videre søking/identifisering/utelukking av kilde mottas med takk.
  14. Knallbra jobba! God inspirasjon til eget skippertak nå snart 🙂
  15. God bredde i valg av LR i slekta. RR Velar er en utrolig fin bil, men ikke veldig romslig inni.
×
×
  • Create New...