Jump to content

Ronny Jacobsen

LRF Society
  • Posts

    15,389
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by Ronny Jacobsen

  1. Thanks :D

     

    Master sylinder ja......

     

    large.feb18_10.jpg.29eeb6b167dc683eada2d

     

    Slipa og børsta en halv kveld, deretter ett par runder med rustmelk, så to strøk med Teroson etch primer før ett par avsluttende strøk med sølv motorlakk.

    Så ble den overhalt med ny gummi og skrudd på plass, og før jeg visste ordet av det var jeg i gang med nye bremserør :D

     

    large.feb18_11.jpg.140f8696fd0fe3c1a3d38

     

    Å lage bremserør er sånt som er lett i teorien. Noen ganger blir det ganske bra, dette er en av de gangene. Ganske bra ;)

     

    large.feb18_12.jpg.1d3bced3c1ab21bdf743a

     

    Så da er det bare å få lagt opp røret som forbinder front med hekk, så er bremseopplegget ferdig. Tror ikke jeg har glemt noe da....:blink:

     

    large.feb18_13.jpg.3da75bab6869a68f5091a

  2. Da har det kommet til noen nye bilder på bildebrikka, og på tide med en oppdatering.

     

    Denne kladeisen krever/krevde litt innsats. Har brukt noen dager på den.

    Bilde av resultatet ligger lenger ned i tråden :D

    large.feb18_01.jpg.137647ad675f3331c00cd

     

    Har også lagt opp litt mer bremserør. Er ferdig på passasjersiden. Snart.....

     

    large.feb18_02.jpg.aa310fc0c2d9747b8eab6

     

    Her er braketten til rattet. Klar for montering. Krevde ikke så mye jobb da den har hatt ett nokså beskyttet liv under dashen.

     

    large.feb18_03.jpg.12096938193e87390f7af

     

    Frontplata, altså den som sitter helt i front og forbinder høyre skjerm med venstre skjerm  hadde fler hull enn hva som er originalt.

    Jeg tenkte at det er jo trivelig med litt variasjon i arbeidet så da gikk jeg løs på det!

     

    large.feb18_04.jpg.b2fcd2da22e1c1834d6a0

     

    Hullene på toppen her er til rullegardina som satt foran radiatoren. Skal ikke på plass igjen da den er hinsides redning.

    Så da må hullene sveises igjen.

     

    large.feb18_05.jpg.56a697e9fae5c4d850baa

     

    Etter sveising og sprøytesparkling (spray) var det meninga at plata skulle legges på hylla inntil videre men......

     

    large.feb18_06.jpg.dbaa621f217e051b21c6b

     

    Slik gikk det ikke. Så da ble den lakkert :D

    Her henger den til tørk, og til høyre i bildet kan man se bremsekladeisen jeg nevnte over. Montert på plass!

     

    large.feb18_07.jpg.96dc8b65353d73e208b2d

     

    Måtte bare prøve å sette den på plass for å se litt helhet i prosjektet blush:D

     

    large.feb18_08.jpg.5b726e1398f9d9cf116da

     

    Og slik ser det under dashen for tiden. Neste nå er å overhale master sylinder til brems. Deretter er det mer bremserør.....

     

    large.feb18_09.jpg.c5c6fca25676b070ad087

     

     

     

     

  3. Takker. Har hatt helt garasjefri denne helga, så må vel igang med noe fornuftig i morra.

     

    Har kjøpt endel repsett til calipere de siste årene, men kan ikke huske å ha sett en eneste o-ring i disse settene noen gang.

    Ikke har jeg hatt lekkasje fra innsiden av caliper heller. 

    Så det går nok bra denne gangen også ;)

  4. Tar en til mens jeg er i farta :D

     

    Bremserør ja. Noen meter som skal på plass!

    Bruker enkelt utstyr, men det fungerer helt greit.

     

    large.jan18_27.jpg.10a0c2cbd4d52ccaa493a

     

    Denne rørbøyeren er jeg veldig glad i, en enkel liten sak som har gjort nytta i mange år.

     

    large.jan18_28.jpg.2108b637ead747f0b5454

     

    Har tatt vare på nesten alt av rør som ble fjernet fra bilen, noe som letter jobben betraktelig!

     

    Venstre side foran.

    large.jan18_29.jpg.133771c6825dc6c677a2c

     

    Høyre side foran.

     

    large.jan18_31.jpg.6fd514b6415702f9ffbac

     

    Og bakakselen.

     

    large.jan18_30.jpg.cf0b6563bb519f888834b

     

    Ferdig bak. Enkel og grei jobb!

     

    large.jan18_32.jpg.b4c157095947f482fbe69

     

    large.jan18_33.jpg.f4f9c13b7f7d91d0d718b

     

    large.jan18_35.jpg.a672333bdd26c0515028b

     

    Rør og slanger til calippere på plass foran ^_^ De som går opp i innerskjermene foran står for tur.

     

    large.jan18_36.jpg.b683059d5f8342668b243

     

  5. Takker! Denne skulle egentlig vært på veien i fjor, men ting tar tid.....

     

    Sandblåste calippere ble hentet og arbeidet kunne begynne!

     

    large.jan18_19.jpg.4902b4c12c0340cb891b2

     

    Gamle stempel fjernes enkelt med trykkluft. Kun tre stempel som protesterte litt. Satte dem under trykk mens jeg drakk kaffe.

    Skvatt som pokker hver gang ett løsna :D

     

    large.jan18_20.jpg.49c734b30363076b90e86

     

    Ble en liten haug med søppel etterhvert ja :D

     

    large.jan18_21.jpg.1232076b7a3bc57232310

     

    Deretter var det avfetting og lakkering. Lakken er motorlakk fra Biltema. Hadde planer om caliperlakk, men den fantes bare i sort og rød.......

     

    large.jan18_22.jpg.6ba1c8fc2202094f7a2f4

     

    Nye deler klare for montering. De yttre stålringene er alltid spennende. Enten så går de rett inn eller så går det til helv......:wacko:

     

    large.jan18_23.jpg.6bfd51174304c93740deb

     

    Alle sylindere var fine og fri for rust. Kun noe rust helt ytterst der stålringen sitter.

    Inn med ny indre gummi, deretter nytt stempel.

    Så trer man ring og yttre gummi utenpå stempel og legger på ei tykk stålplate og skrur alt inn med ei god gammeldags tvinge.

    Går bra nesten hver gang......

     

    large.jan18_24.jpg.554c8b3ab3caf518c280f

     

    Beautiful :wub:

     

    large.jan18_25.jpg.51c9581371574d509403a

     

    Det var så langt. Neste er bremserør.

     

    large.jan18_26.jpg.9246d6e8b3744a769be57

     

  6. Takk Terje :)

    På tide med noen bilder igjen.

    Burde vært tettere mellom oppdateringene her, men motivasjonen er ikke alltid helt på topp.

    Er for tiden arbeidsledig, nedbemanning er jo noe man hører om innimellom, og brått er det en selv som blir rammet :blink:

    Så strengt tatt kunne jeg jobbet fulle dager/uker i garasjen, men det er jo ikke gratis å pusse opp gamle biler så.......

     

    Back to topic, kom på at jeg hadde glemt en liten detalj. Liten men viktig detalj!

    Bakre eksosfeste. Her er tidlig og senere utgave avbildet samtidig. Den med kurve er fra 80-tallet.

     

    large.jan18_11.jpg.73e8c7f97d053f63ceddb

     

    Her er riktig brakett på plass.

     

    large.jan18_12.jpg.644f1dfce60cde9159443

     

    Man får bruke tiden til å pusle med ting som ligger på hylla og skriker etter tlc.

    Her er bensinpumpa og braketten.

     

    large.jan18_13.jpg.7ec6e1ffb62b82a827aaa

     

    Pumpa var pakket inn i noe som minnet om skumgummi, sikkert for å holde på fuktigheten rundt pumpa :lol:

     

    large.jan18_14.jpg.f98b1ada3ce19abc4f2e2

     

    Den hadde tross det klart seg ganske bra. Kobla strøm på den for moro skyld og jaggu startet den med en gang.

    Om den er i stand til å forflytte væske er en annen ting :rolleyes:

     

    large.jan18_15.jpg.8e547a08c4bcafaac4ec1

     

    Braketten ble slipt ned og malt. Gummioppheng var som nytt og blir gjenbrukt. Samme med jordinga.

     

    large.jan18_16.jpg.f00ba268ad233c9516379

     

    På plass. Braketten deler festebolter med girkasseoppheng.

     

    large.jan18_17.jpg.e08b63390293d428a5158

     

    De fremre bremseskjoldene har også ligget på vent en stund. De trengte en massiv rengjøring og faktisk litt stål og sveis.

    De er ikke akk billig, så valgte å fikse de gamle fremfor å kjøpe nytt.

     

    large.jan18_18.jpg.f7eb15eab6243f4be58d8

     

    Det var allt så langt :D

     

  7. Har bytta mye foringer i det siste. Angrer ikke på at jeg investerte i ei presse :)

     

    large.dec17_18.jpg.d6eb2bf23470587adf419

     

    Mye foringer ja. Ingen av dem skapte noe større problemer. Bortsett fra at jeg nesten gjør i buksa når de vel slipper taket :lol:

     

    large.dec17_19.jpg.e15d19896c6b8c97757a4

     

    Deilig med "nye" deler!

     

    large.dec17_18b.jpg.171900f96584b9e5a6c2

     

    Neste på agendaen var A-frame med Boge.

     

    large.dec17_20.jpg.8b4d567074c846a8d46f6

     

    Alle deler blir grundig rengjort før behandling.

     

    large.dec17_22.jpg.7e82ce454eb55badd6ea2

     

    Som sagt; deilig med "nye" deler :D

     

    large.dec17_23.jpg.08d171ddd228f3af2ff19

     

    Det var såvidt liv i Bogen, så den ble også bare pusset og malt.

     

    large.dec17_24.jpg.bd21e4115d459d9436b82

     

    Alle tre opphengskuler ble bytta. Her er den som sitter i senter mot aksel.

     

    large.dec17_21.jpg.a02d4386d21d43a6fd942

     

    De to i topp og bunn på Boge skaffet jeg fra Bema as.

    Hadde planer om å bruke de som satt der, bare vaske og smøre opp på nytt, men demonteringen ble på grunn av rust litt brutal så.....

     

    large.dec17_25.jpg.b98028849ca8b7f5bc79a

     

    Jupp. Dett var dett. Så langt..... De siste dagene har jeg (igjen) rydda litt i garasjen, men skal straks i gang med mer mekking.

    So far so good!

     

    large.dec17_26.jpg.ffb649b6abbe2a9ce1bcb

     

  8. Takker. Ikke strøkent, men helt ok ;)

     

    Har tatt det litt rolig i jula, og begynner litt rolig nå før nyttår.

     

    Det siste "hjørnet"  er ferdig.

     

    large.dec17_13.jpg.7c1bad16064651e9a8ff5

     

    large.dec17_14.jpg.2c3ac8de6c78a6c79170b

     

    Så var det caliperne da....

     

    large.dec17_15.jpg.364a8429878d381b1aaab

     

    Har i alle fall fått vaska dem.

    Skulle helst sandblåst dem før overhaling, men sandblåsekabinettet mitt er ikke helt friskt for tiden. Får se hva jeg gjør.

     

    large.dec17_16.jpg.2b5d303164c34141ca4c9

     

    Innerskjermer foran er også på plass. Det begynner å ligne på noe nå, men myyyye igjen.

     

    large.dec17_17.jpg.a589ffb83a3966275bf3b

     

×
×
  • Create New...