-
Posts
15,389 -
Joined
-
Last visited
Content Type
Profiles
Forums
Gallery
Events
Posts posted by Ronny Jacobsen
-
-
Sjekka Serie1-bibelen min, men fant ikke noe illustrasjon som viser ventilene dessverre......
-
Thanks

Master sylinder ja......

Slipa og børsta en halv kveld, deretter ett par runder med rustmelk, så to strøk med Teroson etch primer før ett par avsluttende strøk med sølv motorlakk.
Så ble den overhalt med ny gummi og skrudd på plass, og før jeg visste ordet av det var jeg i gang med nye bremserør


Å lage bremserør er sånt som er lett i teorien. Noen ganger blir det ganske bra, dette er en av de gangene. Ganske bra


Så da er det bare å få lagt opp røret som forbinder front med hekk, så er bremseopplegget ferdig. Tror ikke jeg har glemt noe da....


-
Da har det kommet til noen nye bilder på bildebrikka, og på tide med en oppdatering.
Denne kladeisen krever/krevde litt innsats. Har brukt noen dager på den.
Bilde av resultatet ligger lenger ned i tråden


Har også lagt opp litt mer bremserør. Er ferdig på passasjersiden. Snart.....

Her er braketten til rattet. Klar for montering. Krevde ikke så mye jobb da den har hatt ett nokså beskyttet liv under dashen.

Frontplata, altså den som sitter helt i front og forbinder høyre skjerm med venstre skjerm hadde fler hull enn hva som er originalt.
Jeg tenkte at det er jo trivelig med litt variasjon i arbeidet så da gikk jeg løs på det!

Hullene på toppen her er til rullegardina som satt foran radiatoren. Skal ikke på plass igjen da den er hinsides redning.
Så da må hullene sveises igjen.

Etter sveising og sprøytesparkling (spray) var det meninga at plata skulle legges på hylla inntil videre men......

Slik gikk det ikke. Så da ble den lakkert

Her henger den til tørk, og til høyre i bildet kan man se bremsekladeisen jeg nevnte over. Montert på plass!

Måtte bare prøve å sette den på plass for å se litt helhet i prosjektet



Og slik ser det under dashen for tiden. Neste nå er å overhale master sylinder til brems. Deretter er det mer bremserør.....

-
Spennende!
Dette må du forske mer på Terje!
Pene sveiser forresten

-
Imponerende!
Forutsatt at kassa virker etterpå da

-
Kosetråd dette

-
Kjenner jeg blir en smule misunnelig når jeg ser bilder fra motorjobben.
Ser ut som du har gjort det før!?
Min 3,5 står fortsatt i motorstativet. Mangler litt deler og en haug med selvtillit

-
Takker. Har hatt helt garasjefri denne helga, så må vel igang med noe fornuftig i morra.
Har kjøpt endel repsett til calipere de siste årene, men kan ikke huske å ha sett en eneste o-ring i disse settene noen gang.
Ikke har jeg hatt lekkasje fra innsiden av caliper heller.
Så det går nok bra denne gangen også

-
Ref flytte på biler. Slik gjorde jeg det


-
Tar en til mens jeg er i farta

Bremserør ja. Noen meter som skal på plass!
Bruker enkelt utstyr, men det fungerer helt greit.

Denne rørbøyeren er jeg veldig glad i, en enkel liten sak som har gjort nytta i mange år.

Har tatt vare på nesten alt av rør som ble fjernet fra bilen, noe som letter jobben betraktelig!
Venstre side foran.

Høyre side foran.

Og bakakselen.

Ferdig bak. Enkel og grei jobb!



Rør og slanger til calippere på plass foran
De som går opp i innerskjermene foran står for tur.

-
Vakkert! Den hadde nok bare godt av å strekke litt på fjærene

Det er nok lurt å holde disse unna saltet ja.....
-
Takker! Denne skulle egentlig vært på veien i fjor, men ting tar tid.....
Sandblåste calippere ble hentet og arbeidet kunne begynne!

Gamle stempel fjernes enkelt med trykkluft. Kun tre stempel som protesterte litt. Satte dem under trykk mens jeg drakk kaffe.
Skvatt som pokker hver gang ett løsna


Ble en liten haug med søppel etterhvert ja


Deretter var det avfetting og lakkering. Lakken er motorlakk fra Biltema. Hadde planer om caliperlakk, men den fantes bare i sort og rød.......

Nye deler klare for montering. De yttre stålringene er alltid spennende. Enten så går de rett inn eller så går det til helv......


Alle sylindere var fine og fri for rust. Kun noe rust helt ytterst der stålringen sitter.
Inn med ny indre gummi, deretter nytt stempel.
Så trer man ring og yttre gummi utenpå stempel og legger på ei tykk stålplate og skrur alt inn med ei god gammeldags tvinge.
Går bra nesten hver gang......

Beautiful


Det var så langt. Neste er bremserør.

-
Takk til alle for en supertrivelig lørdag

-
Mye som tyder på at det er originalt gitt!

-
Takk Terje

På tide med noen bilder igjen.
Burde vært tettere mellom oppdateringene her, men motivasjonen er ikke alltid helt på topp.
Er for tiden arbeidsledig, nedbemanning er jo noe man hører om innimellom, og brått er det en selv som blir rammet

Så strengt tatt kunne jeg jobbet fulle dager/uker i garasjen, men det er jo ikke gratis å pusse opp gamle biler så.......
Back to topic, kom på at jeg hadde glemt en liten detalj. Liten men viktig detalj!
Bakre eksosfeste. Her er tidlig og senere utgave avbildet samtidig. Den med kurve er fra 80-tallet.

Her er riktig brakett på plass.

Man får bruke tiden til å pusle med ting som ligger på hylla og skriker etter tlc.
Her er bensinpumpa og braketten.

Pumpa var pakket inn i noe som minnet om skumgummi, sikkert for å holde på fuktigheten rundt pumpa


Den hadde tross det klart seg ganske bra. Kobla strøm på den for moro skyld og jaggu startet den med en gang.
Om den er i stand til å forflytte væske er en annen ting


Braketten ble slipt ned og malt. Gummioppheng var som nytt og blir gjenbrukt. Samme med jordinga.

På plass. Braketten deler festebolter med girkasseoppheng.

De fremre bremseskjoldene har også ligget på vent en stund. De trengte en massiv rengjøring og faktisk litt stål og sveis.
De er ikke akk billig, så valgte å fikse de gamle fremfor å kjøpe nytt.

Det var allt så langt

-
Du setter en ny standard for prosjekter her ja

-
Gæren du


Gratulerer med pen ur-Disco

-
Har bytta mye foringer i det siste. Angrer ikke på at jeg investerte i ei presse


Mye foringer ja. Ingen av dem skapte noe større problemer. Bortsett fra at jeg nesten gjør i buksa når de vel slipper taket


Deilig med "nye" deler!

Neste på agendaen var A-frame med Boge.

Alle deler blir grundig rengjort før behandling.

Som sagt; deilig med "nye" deler


Det var såvidt liv i Bogen, så den ble også bare pusset og malt.

Alle tre opphengskuler ble bytta. Her er den som sitter i senter mot aksel.

De to i topp og bunn på Boge skaffet jeg fra Bema as.
Hadde planer om å bruke de som satt der, bare vaske og smøre opp på nytt, men demonteringen ble på grunn av rust litt brutal så.....

Jupp. Dett var dett. Så langt..... De siste dagene har jeg (igjen) rydda litt i garasjen, men skal straks i gang med mer mekking.
So far so good!

-
Ja takk. Tar kontakt

-
Moro å se at denne kommer tilbake på veien igjen. Håper det ordner seg med skilt!

-
Her er nødvendig utstyr for å bytte dieseltrykkregulator.
Førstehjelpsskrinet er ikke tilfeldig

(kikka gjennom albumet til Discoen min og fikk faktisk gåsehud og nervøse rykninger :-D )

-
Takker. Ikke strøkent, men helt ok

Har tatt det litt rolig i jula, og begynner litt rolig nå før nyttår.
Det siste "hjørnet" er ferdig.


Så var det caliperne da....

Har i alle fall fått vaska dem.
Skulle helst sandblåst dem før overhaling, men sandblåsekabinettet mitt er ikke helt friskt for tiden. Får se hva jeg gjør.

Innerskjermer foran er også på plass. Det begynner å ligne på noe nå, men myyyye igjen.

-
Jeg kommer ikke til å logge av.
Vi har hatt storm i vannglass før, og overlevd!
"Banditter" er det overalt, og vi må være like skeptiske og forsiktige her som ellers i livet.
-
8 minutter siden, Sindre skrev:
Trodde det samme gjaldt LRF, dvs er man svindlet så melder man til Admin med saklig begrunnelse, føler man seg svindlet tipser man Admin.
Hvis man blir svindlet kontakter man vel politiet??

Leif ove's D2 og camper
in Mitt Prosjekt
Posted
Supert at du fikk det til.
Ikke si til fruen at du har blitt så flink til å sy, for da må du sikkert sy både gardiner og kjoler