Jump to content

SveinHa

LRF Society
  • Posts

    2,115
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.sveinha.com/

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Karmøy

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Karmøy/Rogaland

Recent Profile Visitors

3,553 profile views

SveinHa's Achievements

Entusiast

Entusiast (6/7)

  1. Det går vel litt på utseende, jeg synes Wolf et ganske flotte... Mener Wolf har betydelig tykkere stål enn originalfelger.
  2. En feil på PKK: Knekt framfjær. Jeg kom ikke på å se etter akkurat det men reagerte på at fjærene var veldig rustet til å bare være 4 år... Mistenker at den knakk for bare få dager siden da jeg synes jeg merket en liten forandring i hvordan den tok fartshumper nylig...
  3. Må gjøre en liten jobb på høyre swivel housing, har både liten lekkasje og vibrasjon som jeg mistenker kommer fra opplagringen av CV-leddet men så er det dette med å skaffe riktige deler da... Bilen min er satt sammen av litt hummer og kanari med RR bakaksel, har tommegjeger på venstre side framme og mm gjenger på høyre... Har 24 splines på drivflensen høyre framme. Kan jeg da regne med at der er 24 splines hele velen? 24 splines er vel for en nyere bil enn min -90 modell, mener det er 33 spline på denne originalt. Har jo ikke lyst å skru i beter og så sitte med feil deler... Om jeg skulle skifte pokal i samme slengen, vil begge typer passe? Mistenker jo at ene pokalen er i tommedim og den andre er mm eller gjelder det bare det utvendige huset? Og jeg har antagelig begge typer allerede. Like greit å få mm over alt. PKK på mandag så jeg bestiller ikke noe før det men greit med litt innspill...
  4. Der var en på jobb som opplevde akkurat dette... i en VW...
  5. Jepp... eller minus, det er det samme hvilken, bryt den som er enklest å komme til og det er nok å ta den ene.
  6. Det tror jeg ikke men sjekk ladespenningen en liten stund etter start. Ved 20 grader skal der ideelt sett være 14.4V, litt mer når det er kaldere og litt mindre når det er varmere men de fleste regulatorene ligger nok på 14.0V og det er ok nok. I de periodene bilen står så sjekk gjerne batterispenningen jevnlig. Det varierer litt med batteriteknologien men rundt 12.7V indikerer fullt batteri og 11.7V indikerer tomt. Batteriet har alltid best av å være fulladet og om det kommer ned mot 50% eller lavere betyr også tiden det ikke er fulladet mye så uansett årsak: Når batterier har mistet mye lading så få på lader og fyll opp igjen så blir batteriet fornøyd...
  7. I teorien vil ALL bruk skade et blybatteri, de har det aller best når de er fulladet og plassert i fryseboksen... men der gjør det jo ingen nytte... "Batteri liker å bli brukt" handler nok om at bilen ikke står så veldig lenge og at batteriet lades under bruk jevnlig. 90en min har en eller annen strømtyv som jeg aldri har funnet (når jeg måler strøm ut av batteri er det 0) så jeg må henge på en liten CTec lader minst en gang eller 2 i måneden siden den jevnlig står en uke eller mer.
  8. Linken virker sikkert men jeg må logge på for å få se den... Her viser både startkondensator og driftskondensator. Har aldri sett begge på samme motor så du har nok bare den ene eller den andre. Et bilde eller 2 kan også hjelpe...
  9. Får ikke sett videoen men det har nok noe med kondensatoren å gjøre. Hvis det er en driftskondensator (som er tilkoblet alltid, mest vanlig) så vil jeg tro der er brudd en eller annen plass i startkretsen. Hvis det er startkondensator (som bare er tilkoblet i starten) så er der en sentrifugalbryter som slår de av når motoren er kommet opp i turtall. Sjekk om bryteren virker/ikke er rustet fast.
  10. Der har du jo svaret ditt selv. Du har 12V og det er jo langt over 2V. Sjekk spenningen med motoren i gang, da skal du ha minst 14V og har du det er ladingen ok nok men får du ikke start etter 100km så er nok batteriet ferdig...(om du har minst 14V med motoren i gang altså...). Tommelfingerregelen for lading av blybatteri er 14.4V ved 20 grader og litt høyere om det er kaldt.
  11. Sist jeg fylte LPG i oktober i fjor kosta den 8.90 og det er omtrent den prisen den har hatt "alltid" (Shell Aksdal).
  12. Det kan tyde på børster i motoren som er utslitt eller sitter fast...
  13. Håndpumping på disse pumpene vil alltid være avhengig av knasten på kamakselen men uten foring er pumpen trykket for langt inn til at håndpumping blir mulig uavhengig av kamakselposisjon... Ingen av de 4 pumpene jeg har hatt på min har virket uten foring og med en gang foringen kom på plass pumpet den godt. Løs lufteskrue i filteret (som sitter etter fødepumpen) avslører om pumpen virker og en kjenner det greit når en tar i pumpehåndtaket også. Der kan jo være forskjell på pumpene men jeg bestilte til 300tdi, fikk uten foring og måtte lage foring for at den skulle virke.
  14. Den billige oljetrykkbryteren virker fremdeles, tvi tvi...
×
×
  • Create New...