Gå til innhold

Carl Mortens garasje


Camorten

Anbefalte innlegg

Jeg må vel prøve meg på en garasje her på forumet jeg også. Har hatt litt forskjellig av LR gjennom de siste 4-5 åra så jeg får prøve å ta en liten oppsummering først.

 

Det hele startet med at en kollega hadde en D1 (91 og 97 modell) som hadde brent i motorrommet. Denne fikk jeg kjøpt billig av han og satte i gang med lodding av ledningsnett.

 2016-06-22 16.50.58.jpg

 

Læringskurven ble bratt. Det vi trodde var en eksoslekkasje var gåen toppakning. Så da ble det bytte av den også.

2016-07-09 16.19.17.jpg

 

Behovet for å bygge garasje ble stadig klarere ettersom listen med reparasjoner økte. Diverse pakninger på akslinger, registerrem, bremser, foringer i understellet osv ble byttet. 

Både folk og fe stortrivdes i den gamle bilen!

 

2016-08-05 16.12.14.jpg

 

Gift ble vi også!

_FOL8296.jpg

Vi var land og strand rundt med denne. Forbruk på 1.1 liter på mila med vogn!

2017-07-24 17.39.50.jpg

 

Etter hvert fikk vi også lurt faren min til å kjøpe seg en LR (D2), og så var det plutselig to. 

 

2017-06-15 20.51.06-1.jpg

 

Da måtte det bygges garasje så vi ikke måtte stå ute og skru lenger (nei det er ikke så mye skruing som folk skal ha det til...)

 

2018-10-09 12.42.43.jpg

 

Og løftebukk måtte vi ha!

2018-10-21 16.22.53.jpg

 

 

VI kjøpte oss en D2 2001 med V8 omtrent på samme tiden også. Den ble straks satt i arbeid: 

2018-10-29 15.03.38.jpg

 

V8n ble fort den nye yndlingsbilen, og tok over for all småkjøring på privaten. Forbruket var noe høyt, men hva gjør vel det når man regner at forbruket er 0,5 per mil og resten er hobby?

 

 

2020-04-18 16.19.14.jpg

 

Vi hadde planer om at D1 skulle bli offroad leketøy med skilter, men det viste seg at det var for mye rust i karosseriet. Bilen ble parkert i håp om at noen av oss skulle få tid og lyst til å redde den. Etter ca 1 år ga vi opp og solgte deler og vraket resten. 

D2en til faren min tok over som offroad prosjekt, og vi er 4 brødre og far som deler på den. 

Den har fått på en del utstyr, alt er beskyttet under, og vinsjfanger og vinsj er på plass. Nye fjærer og dempere rundt hele (originale fjærer for vinsj). Planen er å holde bilens kjøreegenskaper så nær original som mulig.

 2020-05-07 22.30.15.jpg

 

LR i familien utviklet seg stadig, og plutselig hadde en av brødrene mine nå D4. Jeg og kona kjente litt på at vi kunne ønske oss litt nyere bil og begynte å se etter D4 vi også. Men landet på ett litt rimeligere alternativ, nemlig Range Rover Sport tdv6 fra 2006. V8 ble solgt, noe som ikke var en lett avgjørelse... men vi koser oss med RRS nå. Denne ble selvfølgelig straks satt i arbeid den også, da en av de andre brødrene mine kjøpte seg D3 på rot. 

2020-07-08 20.39.00.jpg

 

Så da er vi fremme omtrent ved dagens status. LR har blitt en del av familien, og det dukker stadig opp biler her. 

Satser på å lage noen innlegg her innimellom når vi driver ordner med bilene i garasjen. 

Pr nå får D2n litt pleie mot EU, og RRS har fått stigtrinn og nye lister under vinduene.

Så får vi se hva som dukker opp fremover. D3n til bror skal få en haug med nye deler snart, så vi blir heldigvis ikke arbeidsledige med det første...

 

2020-07-11 22.47.13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort og glemme å oppdatere her. 

Siden sist har Range Rover Sporten fått blanket EGR. Legger ved bilde av innvendig nederst. 

D3 til bror har fått en del nye bremser og diverse. EU etterkontroll i dag og skilter i morra? 

TD5en har fått ny Rotary Coupling i rattet, og nå lyser ikke SRS lampa lengre! 

Og det er nå et VAG produkt innom pussing og lakkering av rust... 

 

 

IMG_20200727_180228.jpg

IMG_20200723_155951.jpg

IMG_20200729_113710.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Igjen har det blitt lenge siden forrige oppdatering...

 

D2 TD5en vår er syk. Gikk ikke gjennom EU pga rust i ramme, og ikke synlig rammenummer. Og et par småting.

Vi har endelig fått tak i noen som kan sveise rammen for oss, og bør være ferdig med det i dag. Så da gjenstår det å få BT til å slå inn igjen rammenummeret. Gikk fint på V8n jeg hadde, men der sa de at de fant deler av det gamle nummeret på ramma. Det tror jeg ikke de gjør her, så det er jeg litt spent på. 

Og jeg er også litt spent på om de kommer til å henge seg opp i vinsjfangeren...

Bildet er før reparasjonen startet ;)

 

2020-08-28 15.28.26.jpg

 

 

Bakluken på RRSen har fått litt nytt stål også. Men det ble ikke så tett som jeg kunne ønsket meg rundt ruten nå heller. Så det går vel bare noen år før stålet må byttes på nytt.

 

2020-09-18 20.07.14.jpg

 

RRSen har også fått nye nedre bærebro foran begge sider. Og byttet et hjullager. 

Hadde bilen på firehjulskontroll på et verksted som påstår at de kan LR, men jeg er ikke overbevist om at de fikk det til helt. 

Jeg tror ikke de satt bilen i tight tolerance mode. Jeg tilbød meg å gjøre det for dem, men det skulle de ordne selv. Rattet står litt skjevt etter justeringen dems, og de ville ikke justere caster på bakhjulet pga "rust" på bolten. Men jeg sa ifra at nye bolter lå i bilen, om det skulle bli nødvendig. Og bolten ser heller ikke spesielt rustete ut, så jeg tror egentlig de ikke gadd fordi man må av med hjulet for å justere. Syns det er rart at et verksted som "kan" LR bruker 2 timer på firehjulskontroll uten å få det til skikkelig.

Det skal sies at bilen er stødig og fin å kjøre, bortsett fra at rattet ikke står rett.

 

Syns dere jeg burde klage på jobben?

 

2020-08-15 15.41.27.jpg

2020-08-09 13.42.392.jpg

Endret av Camorten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med skjevt ratt er dessverre noe eg opplever alt for ofte, og er en gjenganger. De første gangene klaget eg, og de rettet opp etter seg, gjerne med flere forsøk. Men de siste gangene har eg funnet ut at det er raskere og mindre styr med å bare ordne det sjøl, men det er ikke slik det skal være. Alternativt mitt er å bruke en hel dag på å kjøre til byen for å fikse det hos noen som kan det bedre, men det blir for dyrt og tidkrevende. En gang på D3en var det passelig og løsne rattet og vri det en tann på splinen. Nå på lørdag rettet eg rattet på FL2en, og da justerte eg bare likt på begge styrearmene framme med endeledda, og etter 3 forsøk stod rattet beint igjen. Det skulle mye mindre til en hva eg først trodde. Lite er verre enn et skeivt ratt :) Uansett så skal du vel også få kalibrert styresensoren på D3 og D4 etter en hjulkontroll, men om ratter er beint etterpå, kan det vell ikke ha så mye å si sikkert. 

Skal du og justere bakhjula kan det være lurt å skifte boltene før du leverer bilen til verkstedet. Er du uheldig, kan det være tidkrevende og mye arbeid om verkstedet også skal bytte de. Og er de like fastrustet som mine var på D3en, må du samtidig bytte foringen (Knuckle Bush) som de går i gjennom. Boltene er montert uten noe form for smøring, og alt var blitt til en enhet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Igjen er det alt for lenge siden sist jeg skrev noe her. Enden på visa med firehjulskontrollen ble at jeg klaget. De påsto at de ikke hadde justert bak pga fro mye rust, og at de ville ha betalt for den tiden de eventuelt brukte på å bytte bolten. Jeg godtok dette, og de utførte en ny firehjulskontroll. Selve kontrollen slapp jeg å betale, men den "tiden" de hadde brukt kostet omtrent det samme som ny kontroll. Men bilen er bra nå, og neste gang får et annet verksted prøve seg. 

 

TD5en gikk gjennom hos BT og ettergodkjenning og lever i beste velgående! Den har hatt flere turer i snøhaugen allerede i vinter (frivillig), og vinsjen har vært i bruk flere ganger den også.

 

Ellers så hadde jeg et uhell med RRSen i snøen. Kjørte en tur på ubrøytet vei, og ble stående å spinne i en bakke. Plutselig fikk jeg omtrent alle varsellamper og bilen senket seg til normalhøyde. Ingen programmer eller luftfjæring fungerte. Heller ikke ABS. Litt uheldig 3km fra brøytet vei, men den kom seg ut for egen maskin.

IID tool viste drøssevis med feilmeldinger, blandt annet at den ikke fikk kontakt med hjernen til girkassen. Men litt googling pekte mot at det var ABS sensor. IID tool kan lese av hastighetssensorene og da viste det seg at venstre bak var død.

Løftet bilen opp på bukken og begynte å lete etter brudd. Alt var bra. Fikk tak i en ny sensor og byttet denne, men det hjalp ikke...

Etter mer googling fant jeg ut at det er en kontakt i venstre hjulbue foran som ABS sensorene bak går innom, og sjekket denne også. Alt OK.

Til slutt tenkte jeg at jeg måtte ta en test av kablene mellom venstre foran og høyre bak, og da viser det seg å være brudd ett eller annet sted mellom der. Da er gode råd dyre.

Begynte å lete etter ledningspakken og fant den igjen over eksosen rett innenfor kompressoren. Åpnet pakken og kjørte ny test for brudd. Da viste det seg at ledningspakken går over rammen rett foran kompressoren, og at den har gnisset der til det ble brudd. Fikk kappet begge kablene før kompressoren og like foran dieseltanken og byttet stubben med fersk ledning.

Og startet opp med null (0) feilmeldinger! Har aldri skjedd før! Siden har bilen oppført seg eksemplarisk!

 

Men bare på denne feilen tipper jeg at både IID tool og løftebukken har betalt for seg selv mot å ha den bilen på verkstedet for å fikse dette! 

Endret av Camorten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...