Gå til innhold

Oversikt campere som passer Defender 130


Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

+1 for ønske om flere bilder ja. Jeg må desverre si meg enig i at prisaspektet er noe avskrekkende. disse camperne koster jo et halvt hus. Det er så man lurer på å bygge noe selv, men det å få det til å holde samtidig som man holder vekta nede er helt klart en utfordring.

 

Det så ut som et flott oppsett for styring av belgtrykket. Har du kompressor i bilen og, for å kunne mate dette?

 

Samtidig takk for tipset om RRcab - den hadde jeg gått glipp av. De har jo til og med modell som passer 130, og virker tilpasningsdyktige. (til og med engelsk nettside. ikke galt for en fransk produsent :) Der kunne endel av tyskerne ha lært noe.

 

Da har jeg lagt de også inn i oversiktsarket med relevant info

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott camper.

 

Der tror jeg du traff bra. ryddig og velbygget interiør, så skikkelig solid ut og, passe med plass men ikke noe overdrevet mtp vekt og dimensjoner. Liker også vasken / koketoppen med rustritt hele veien rundt.

 

Hvor mange sengeplasser har du?

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk for en fin tråd! Masse tips til en som også vil ut på tur etterhvert!!,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fant denne tråden nå. Vi har jo TT sin gamle 130, som han modifiserte for en tung camper. Uten at jeg vet nøyaktig hva. Savner ofte å kunne ringe ham. Vi kjører med en liten popup camper på 300 kg, og merker faktisk ikke at den er der sånn kjøreegenskapmessig. Vekten er jo i all vesentlighet i bunnen. Vanntank, gråvann, toalett, gassflaske, batteri, lader og slikt. Tror 500-600 kg på planet går helt fint, men over der skjer det ting. Litt bredere hjul og spacere kompenserer også bra for vekt i høyden, men gir andre problemer. Grizzlyandbear tar av sin Fourwheel camper når de skal ut i røft terreng, da er noe feil spør du meg. 

D7217825-2C04-47F6-A449-5728E33E79F2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

https://photos.google.com/share/AF1QipPb5_GEV5jnnXG0UDhz0aHTTaskd3A1_c_7hR9eElJeVmexqqhaclqYXZKTy0U7fQ?key=bnJrZGhHWXo5SnBrdGVqUGh2OGIwYlBuMld5aDh3

 

Fikk en link med en rekke bilder av Four Wheel Camper til 130. Forhandleren i Tyskland sier at planet må bygges opp med 20 cm, de bygger gjerne en skuff under for lagring. Og som dere ser av bildene er det noen som bygger lange lagerrom mellom camperen og veggene rundt planet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, MrAnders skrev:

https://photos.google.com/share/AF1QipPb5_GEV5jnnXG0UDhz0aHTTaskd3A1_c_7hR9eElJeVmexqqhaclqYXZKTy0U7fQ?key=bnJrZGhHWXo5SnBrdGVqUGh2OGIwYlBuMld5aDh3

 

Fikk en link med en rekke bilder av Four Wheel Camper til 130. Forhandleren i Tyskland sier at planet må bygges opp med 20 cm, de bygger gjerne en skuff under for lagring. Og som dere ser av bildene er det noen som bygger lange lagerrom mellom camperen og veggene rundt planet.

 

Veldig snasent oppsett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MrAnders - takk for bildearkivet - her var det endel bilder jeg ikke har sett før.

 

Helt klart et bra oppsett ja - jeg endte jo opp med å bygge en camper selv (eller strengt tatt, bygger) - men om det blir mye bruk av denne, så vil nok en eventuell oppgradering gå i den retningen med fourwheel camper. De er jo relativt lette, og er sånt sett en bra løsning på denne bilen - om du har lyst til å beholde en kurant del av offroadegenskapene.

 

Men det koster litt - det gjør det helt klart.

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Camarogeddon skrev:

@MrAnders - takk for bildearkivet - her var det endel bilder jeg ikke har sett før.

 

Helt klart et bra oppsett ja - jeg endte jo opp med å bygge en camper selv (eller strengt tatt, bygger) - men om det blir mye bruk av denne, så vil nok en eventuell oppgradering gå i den retningen med fourwheel camper. De er jo relativt lette, og er sånt sett en bra løsning på denne bilen - om du har lyst til å beholde en kurant del av offroadegenskapene.

 

Men det koster litt - det gjør det helt klart.

 

-Camarogeddon

Denne er veldig fin synes jeg, den veier 561 kg med vann og gass, som er håndterlig på en 130. Koster ca €29.000 pluss mva, og frakt. Skuffen under og skapene på siden vil være veldig praktiske. Så den dagen vi synes det blir for trangt i vår mini offroadcamper, så blir det kanskje en sånn. 
 

53 minutter siden, Camarogeddon skrev:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Noen nye 130 kamper kombinasjoner siden sist?

Jeg så på en Fis-kaper i Island. Meget fin kamper for to ....men de må bygges en spacer under den på c.a 25cm til at den passer på en Defender. Da er inngangsdøren rimelig høyt oppe.

Er ellers varm på denne. 

http://www.rrcab.com/photos-cellule-amovible-rrcab-pickup.html

Den finnes i en versjon til 130.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på de er i kontinuerlig  produksjon, lagede sikkert en batch for bilutleier for noen år siden. Den jeg så i siste uke var et par år eller tre gammel. Den var montert på en nylig Hilux Dobbel Cab. Den hadde luft pumpe og luft sylindre til at reise pop-up. Smart løsning.

Der var en til salg på Island (bilasolur.is) i vinter. Pris c.a. 180-190k NOK. Veit ikke hva den ble solgt for.

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nu har jeg tenkt på dette for lenge. Tror jeg går for en tungvekter: S karosser ( Easy Campers, Nordstar ) hvis jeg kan få dem til at bygge 8R som var skreddersyet til 130en, eller Tisher sin 260 R/RS til LR130. Jeg har allerede fått installert luft hjelpefjer bak og installerer nok X-deflex anty roll bar bak. Den er utkoplbar for kørsel uten kamper. 

130 vil ha en del bæreevne tilovers med c.a. 800kg kamper. Med 285/75R16 eller 255/85R16 vil jeg klare de allermeste i Europa ( Norge, Alper, Pyranneerne) og alle tracks som jeg pleiede at kjøre i Island, om sommeren nota bene. Omend lidt langsommere som betyder mindre når du har huset med deg.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold oss oppdatert - er spent på hva de kan sy sammen til denne bilen :)

 

Hvordan har hjelpefjærer på luft fungert? 

Beholder eller tar du da vekk eksisterende hjelpefjær?

 

Har kun justerbare dempere selv, og sitter og småmyser på luftassistanse bak...

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camarogeddon, jeg har tatt ut hjelpe spiralfjær og satt in luft hjelpfjær. Justert inne fra med trykkmåler og elektrisk pumpe fra Range Rover (samt manuell pumpe mulighet). Fungerer fint.

Hvis jeg også installerer en X-deflex anti roll bar bak, så vil bilen oppføre seg godt på plan vei og i sving. X-deflex kan koples ut for kjørsel med tom bil samt kjørsel på meget ujevnt underlag (så man slipper den ekstreme side bevegelse kjent fra 4x4 med stiv individuell avfjæring).

 

De rovere jag hadde i Island hadde ingen anti-rollbars, det var det første jeg fjernede. Det er ingenting som er mer trættende ved lange strekninger på dårlig vei/track end side-til-side vugging. Jeg hadde tenkt meg at forlate LR i 2006 og kjøpte ny Nissan double cab (på 35") som var super på mange områder men jeg oppgav etter knapp et år med konstant at slå hodet i side vinduet (mine barn kunne ikke fås til at kjøre i den på dårlige tracks) og byttede den ut med 2007 Defender 110 på 38".

 

Nu har jeg så i 11-12år kjørt 2006 td5, var ikke så begeistret for Ford 2.4 motoren, eller fravær av ventilatorene på torpedoen.

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som denne, med lidt mer moderne materialefarger. Dette er S karosser/Easy Camper, men heter Nordstar i Tyskeland.

https://get.google.com/albumarchive/105181777581967956315/album/AF1QipPbgrIqjl8giIrfvglb4OjhI5jPipbNOmdjfyhO

 

Leveringstid c.a. 4 måneder etter bestilling.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Easy Camper 8R 2,1 er nesten i boks. Listepris for std utførelsen, som inneholder stort sett alt man behøver, er 391k hos Campernorge på Gol. Samme pris som direkte fra fabrikken i Dorotea, Se. Min kommer lidt over 400k med lidt ekstra som markise og vann og gas kopling ute.

Julegaven i år :)

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kjartanb skrev:

Denne er flott. De sier ikke hvilken dieselmotor er i den, 200-300tdi?

 

Står i overskriften i annonsen hvilken motor det er.

 

Skulle gått til specsavers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et ordentlig kult bygg - men jeg lurer på hvordan de unngår at vridningen i ramma skader det karosseriet. 130" ramma er jo vel kjent for å flekse relativt mye. Men jeg mistenker at noen har tenkt ut noe smart på det punktet.

 

Forøvrig @kjartanb - gratulerer med bestilling av ny skarosser camper. Kjenner jeg er en liten smule misunnelig :)

 

Men interresant info at denne modellen eksisterer, på tross av at den ikke er å finne i katalogene til Skarosser.

 

Har lagt denne til oversikten på google sheets fra første post (selve posten får jeg desverre ikke oppdatert)

 

-C

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...