sondre b Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 Bolten skrudde seg så langt ut at tannhjulet flyttet på seg og mistet inngrep i akselen til oljepumpa. Resultat: jeg mistet oljetrykket. Slo av motoren tvert da jeg hadde stoor mistanke til hva det kunne være. (motoren overlevde uten skavanker) Bolten var skrudd til på moment og alt ting. Det var nok det at jeg ikke hadde gjort reint nok da jeg satte inn den nye bolten med gjengelock. Var særs nøye med dette på neste runde. På den D2èn jeg har nå skal det ikke være byttet oljepumpebolt og den motoren har 326000 km på teller`n. Er i sterk tvil om jeg kommer til bytte den/lime den eller ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted May 22, 2019 Author Share Posted May 22, 2019 PKK del en unnagjort og det gikk så greit som det kunne gå, men uten å få godkjent. En skikkelig dustefeil med bremselyset oppe på bakdøra som ikke virket. Det funka fint sist uke da jeg testa alt og fant ut at jeg var klar for å bestille time, men noe har streika siden da. Ettersom det ikke er strøm til pæra, blir det en runde i kveld med sjekk av ledninger etc. Bør være innafor rekkevidde å få løst dette slik at jeg kan få kryssa ut den utafor verkstedet på vei til jobb i morra. Ellers veldig fornøyd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admiral Posted May 22, 2019 Share Posted May 22, 2019 36 minutter siden, Jasswass skrev: En skikkelig dustefeil med bremselyset oppe på bakdøra som ikke virket. Hadde samme feil i høst. Hos meg hadde dekselet til bremselyset "gnagd" over "ledningen" som er limt i ruta (ser ut som tykk varmetråd). Ble anbefalt å strekke ledning fra koblingspunkt nederst på ruta og trykke denne inn mellom rute og gummi list. Jeg fant en bedre måte. Har funket så langt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted May 22, 2019 Author Share Posted May 22, 2019 Var bare et brudd inne i gummipølsa mellom karm og dør. Første sted å sjekke og enkelt å bytte ut litt kabel. Nå funker det ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted June 1, 2019 Author Share Posted June 1, 2019 (edited) Har nå hatt gleden av å kjøre ikkedryppende og nygodkjent Defender på fisketur. Ting funker og den er rett og slett helt topp å eie! Det er en fryd å en ha slik bil i sitt rette element, selv om deler av husstanden mener dette ikke er egnet for transport av mennesker uten slik entusiasme... Edited June 1, 2019 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted June 8, 2019 Author Share Posted June 8, 2019 Ikke så stas igjen. Vrir om nøkkel og startmotor bare klikker. Ikke antydning til å prøve å dra rundt. Må sikkert plukke ut startmotor og fikse...må bare få flyttabilen hjem først. Ahhh... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted June 8, 2019 Share Posted June 8, 2019 Bytt innslagsrele, det gjør du uten å ta ut startmotor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted June 8, 2019 Author Share Posted June 8, 2019 (edited) @lafterolf Er det samme som starter solenoid på nynorsk? Kan det være et sånn sett jeg trenger? https://www.paddockspares.com/red-bison-horning-td5-starter-motor-overhaul-kit.html (Akkurat dette var dyrt, ser de finnes til ca 1/4 pris) Edited June 8, 2019 by Jasswass Seevice kit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted June 8, 2019 Share Posted June 8, 2019 Ja der har du det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted June 8, 2019 Author Share Posted June 8, 2019 Takkar :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted June 19, 2019 Author Share Posted June 19, 2019 Da er vi atter på veien igjen :-) Jammen på tide! Repsett til innslagsreleet ankom i dag (til den nette sum av ca 150 kr ferdig i postkassa) og litt etter legging var det fyr på briten igjen. Tok ned starteren da det strengt tatt var en veldig enkel og rask affere. Mye triveligere å stå å dille med bytte av smådeler på arbeidsbenken inne enn å ligge under bilden med slik småplukk. Greit med en kattevask av denne også. Slik så det ut ved åpning. Godt brukt. Synderen øverst. Tydelig slitasje på kontaktflata der. Ny nederst. Ny til høyre og tynnslitt gammel til høyre. For tynn til at det blir skikkelig kontakt altså. Nye kontakter inne og pussa samtidig også godt av kobberringen på innslaget. Svipp og sammen igjen og inn igjen med starter'n. Den 15mm muttera øverst er helt ok å komme til med en liten forlenger. Kom til såpass at jeg skrudde den på med fingra først. Men se hva man fant (foruten overraskende rein motorblokk uten oljesøl!) Bonusen med å ta ned starteren var at jeg fant ut at jaggu sitter det ikke noe som unektelig ser ut som en Defa blokkvarmer der også! Det var jeg ikke klar over, så da er det bare å plukke med seg en tilhørende kabelstump og skjøt, så har jeg varm motor når minusgradene atter gjør seg gjeldende om ikke altfor lang tid. Dette kan heller ikke forrige eier ha visst om - enten det eller så trengte han tilhørende kabler til andre prosjekter da han solgte meg bilen. Jaja - satser på at den funker da. Det skal vel noe til at den ikke gjør det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted July 7, 2019 Author Share Posted July 7, 2019 (edited) Takgrinda er atter på plass for sommerens utflukter. Og da snakker vi skikkelig grind! På en av årets lyseste kvelder litt tilbake fikk omsider arbeidslyset bak på grinda passe skikkelig oppkobling med egen bryter i dash. Det blir nok mer bruk for det på langtur utover seinsommeren. Har i dag midlertidig flytta reservehjulet opp i høyden til fordel for muligheten for enkel montering av sykkelstativ på hengerfestet nå i ferien. Tok da av hele holderen på døra og erstattet den med ei aluplate jeg hadde til overs. Ikke akkurat pent, men duger for nå. Blir nok eget reservehjulsfeste på sikt slik at ikke bakdøra trenger ha hele vekta av hjulet. Nedre hengsle bærer litt preg av å ha holdt hjul i 20 år. Er også i prosess med å lage nedfellbart bord på innsida av bakdøra. Blir nok ikke veldig fancy, men mye å stjele ideer fra der ute. Vurderer også ei lavere og enklere takgrind. Både høyde (uten last), enklere av og på samt noe mindre vindstøy? Lurer på om det kan bli et fra Flatdog om jeg ikke finner ert brukt her hjemme. Kanskje til og med ei grind som er tilpassa Def 90 som plasseres bak på 110en kunne funka. Tenker at det kanskje egentlig er tilstrekkelig med plass, og jeg regner med at det merkes mindre til vindsusen fra stativet om det ikke er noe rett over hodet. Noen som har tanker om slik? Få se en 110 med 90 takgrind... Edited July 8, 2019 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Olsen Posted July 7, 2019 Share Posted July 7, 2019 Jeg hadde samme symptomer med slitt startmotor. Jeg bestilte repsett slik du har gjort og etter at det ble levert har jeg ikke opplevd problemer med startmotoren. Uten at repsettet noengang ble montert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted July 8, 2019 Author Share Posted July 8, 2019 8 timer siden, Espen Olsen skrev: Jeg hadde samme symptomer med slitt startmotor. Jeg bestilte repsett slik du har gjort og etter at det ble levert har jeg ikke opplevd problemer med startmotoren. Uten at repsettet noengang ble montert... Er vel bare et spørsmål om tid før du trenger det. Ville helt klart bytta kontakter så du slipper å stå et eller annet sted å ikke få start. Et repsett gjør vel lite nytte på ei hylle i boden :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted July 8, 2019 Author Share Posted July 8, 2019 (edited) Mekker bord til bakdøra og så fikk jeg det for meg at jeg samtidig kunne sette på ny plate inni bakdøra. Det gamle var godt brukt og siden jeg har vridd viskermotoren for å få bedre plass til bordet, dekker det ikke lenger helt. Ny plate i tynn og lys kryssfiner er tilpasset, oljet og klar for montering i morra etter tørk. Bordet blir nok også i tilsvsrende materiale, bare tykkere. Tilpassing med den gamle som mal. Prøvemontering Ferdig skåret, pusset og oljet. Edited July 8, 2019 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted July 11, 2019 Author Share Posted July 11, 2019 Bord ferdig. Ufancy og enkelt, men funker som fjell. Har ei aluplate som brukes til varmeskydd ved bruk av brenner. 1,6mm bremsewire til sykkel er spot on for støtte, og såvidt felt inn i plata. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klusenhusen Posted July 12, 2019 Share Posted July 12, 2019 Nice, aluplate mot varme er nok lurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted July 12, 2019 Author Share Posted July 12, 2019 (edited) Ja helt essensielt mener jeg. 5mm finerplate er ikke så vanskelig å omgjøre til bål... Bordet blir nok ikke bare komfyr, men greit at det funker til det også. Edited July 12, 2019 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted July 14, 2019 Author Share Posted July 14, 2019 (edited) Gamletakgrinda er nå solgt og har også fått tak i ei brukt Frontrunner grind i kort (tilpasset 90) utgave. Ikke akkurat strøken og for dyr ut fra det, men levert på døra og det var i hvertfall smidig. Mindre lyd, fremdeles lyst og fint fra takluke og vesentlig mindre støy. Blir å montere arbeidslys etc. igjen også er vi klare for tur igjen! Må få tak i en passende stige etterhvert også. Rop ut noen har! Edited July 14, 2019 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted July 19, 2019 Author Share Posted July 19, 2019 På 1.3.2019 den 13.56, Siggen skrev: Herlig bil! Velkommen Blir spennende å følge med her frem over! Selv om bilen er bra med tanke på rust vil jeg bare kjapt anbefale en slik behandling: http://www.gardermoenantirust.com/425955749 Tror kanskje disse er de som holder til nærmest, hvis du holder til på Hamar. Har nå bilen til behandlig hos disse. Håper de gjør en bra jobb. Noen som har erfaring med dette firmaet fra før? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted July 21, 2019 Author Share Posted July 21, 2019 Henta den i dag hos Gardermoen Antirust og det ser ut til å være ok utført jobb. Bra pris og svært fleksible på åpningstider hva levering og henting angår også. Pluss i boka for det. Nå lukter det skikkelig sau på gårdsplassen her :-) Regner med at det roer seg litt etterhvert som fluidfilmen får lufta seg og tørker litt i sommervarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted July 21, 2019 Author Share Posted July 21, 2019 (edited) To mindre 12w led arbeidslys av det litt mer diskrete slaget er nå ferdig koblet opp bak på Front Runner takgrinda. Mørkt var det også etterhvert... Fant igjen et fint reservehjulsfeste fra en av Jeepene og det funker like godt på Land Rover hjul og enkelt å tilpasse til stativet. Da slipper jeg å styre med stropper og slik. Ser mye ryddigere ut også. Galvanisere øyekroker str M8 fra Clasern og tilhørende bolter blir klin likt som surrekrokene fra Front Runner. Veldig kjekt og fleksibelt system! Edited July 21, 2019 by Jasswass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Olsen Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 48 minutter siden, Jasswass skrev: Henta den i dag hos Gardermoen Antirust og det ser ut til å være ok utført jobb. Bra pris og svært fleksible på åpningstider hva levering og henting angår også. Pluss i boka for det. Nå lukter det skikkelig sau på gårdsplassen her :-) Regner med at det roer seg litt etterhvert som fluidfilmen får lufta seg og tørker litt i sommervarmen. Jeg benytter Funderud i Eidsberg med samme saueoljebaserte Fluid Film. Veldig bra. Pass på å rebehandle når du ser det begynner å tørke - den skal oppleves som fuktig, da kryper den under vann/saltlake og beskytter best. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JokerS30 Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Pass bare på at rustbehandleren din er nøye, og ikke som de som har tatt f.eks denne Mercedesen "fagmessig " behandlet 2,5 år før bildet be tatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted July 22, 2019 Author Share Posted July 22, 2019 2 timer siden, JokerS30 skrev: Pass bare på at rustbehandleren din er nøye, og ikke som de som har tatt f.eks denne Mercedesen. "fagmessig " behandlet 2,5 år før bildet be tatt. Spørs om det ikke har vært noe dårlig med behandling på denne mercen i årene forut or denne "fagmessige" behandlingen også. Om de ikke har boret hull i kanalen for å komme til med guffa så hjelper det lite å male på utsida... Det tyter FluidFilm fra alle åpninger i ramma mi og ser ut til å være god dekning ellers i alle kriker og kroker under bilen så får satse på at de har gjort som de skal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.