Gå til innhold

Første LR - 1999 Defender 110 - Turbilen


Jasswass

Anbefalte innlegg

Vindusviskerne har oppført seg som om de var fulle. Jeg trodde det var noe inni/bakom dashen som måtte til pers, men etter nærmere inspeksjon var det slakke i innfestingen mellom viskerarm og det som på nynorsk kalles "wiper wheelbox". Den lille overgangen med splines som sitter på akslingen sitter med en liten skrue og den var rusta helt fast og ikke mulig å stramme og heller ikke mulig å sku ut (den delen her) . Da ble det enkelt og greit å bore den ut og gjenge opp for å finne en egna liten skrue. Hadde faktisk helt like liggedne i ei rotekasse, så nå er det som originalt igjen. Det viskes atter med fullt utslag og armene stanser pent og pyntelig der de skal. LIker når ting fikses kjapt og enkelt :-)

 

20190310_162636.jpg

 

20190310_210650.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIkk satt inn en kurrant, men pent brukt og dermed rimelig 2Din Pioneer AVH3800 spiller i MUD-konsollen i efta. Spilleren fant jeg på finn.no. Koblet opp de nymonterte bakhøyttalerne også samtidig og det ble en gledelig forandring. Utrolig bra å få litt klar lyd fra oppi høyden der bak. Det er en oppgradering som virkelig anbefales. Rimelig, enkelt og velfungerende! DAB-antenna får en vente med å klistre opp til ny frontrute er på plass. Medfølgende mikrofon i taket og handsfree'en på denne spilleren fungerer også veldig bra!

 

20190312_213626.jpg

 

Litt tynt og midlertidig i toppen på konsollen enda - der venter jeg på ei mer passende rekke med carlingbrytere som skal styre litt lys her og der, en ARB-kompressor m.m.

 

 

Monterte også skinner til førersetet for å få det passelige 6 cm lenger bakover. Laget selv av 20mm firkantstål og lagt så lavt som mulig ved å frisere litt i aluminiumen som stikker opp bakerst på setekassa. Det ble også veldig bra! Nå sitter også en mann på 193cm passelig. Med en slik mod så er det passelig at det nye rattet bygger litt mer ut/mot fører enn det originale. De blir også svartlakkerte, men det blir til våren i varmt vær...

 

20190309_124536.jpg

 

20190309_130344.jpg

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk Land Roveren et etterlengtet oljeskift på begge girkassene. Jeg synes å ha lagt merke til noe lyd fra R380 hovedkassa, og det hadde sin naturlige forklaring med altfor lite og gammel olje. Ikke kritisk lavt, men likevel veldig på tide å få i orden. På med snaut 2,5 liter med Caltex MTF94. Det var også litt lavt nivå i fordelingskassa, men der så olja så grei ut. På med drøyt to liter Castrol 75w90 API GL4/5 + MT1.  Prøvekjøring etterpå ga lovnader om mer komfortalbelt lydnivå i hastighet framover... Stadig et hakk bedre!

 

Neste blir motor, men der trur jeg det hadde vært greit å ta ned bunnpanne for en ny runde med tetting. Åssen er det å få ned bunnpanna uten å demontere andre ting? Kurrant?

 

Må også ta en oljerunde på akslingene, men bak blir det ikke før varmen kommer tilbake litt mer, ettersom jeg mistenker slitne splines på medbringere/stikkaksler. Begge deler ligger i boden og venter på mekkevær og tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte litt tid i går på å bytte ut et sett med Terrafirma Big Bore som jeg synes gjorde bilen i overkant gokart. Sikkert bra om man har MYE last i, men jeg kjører mer på vanlig tur med familie enn med bilen stappfull og takstativet like så. Undra litt på big bore bakdemperene som sto på da det var null motstand å klemme de sammen. Skulle tro at om de var laget for myye last så skulle de yte litt motstand den veien også? I utstrekk var det merkbart mer motstand enn de nye Monroe Adventure demperene jeg satte på.

 

Muttera på toppen på begge sider satt og lot seg ikke rikke, så den måtte kverkes med et lite snitt med vinkelsliper'n. Kan nok hende de har sitti på litt lenger enn forrie eier ga inntrykk av... Resten var plug and play og fort gjort.

 

Resultatet er knallbra! Bilen krever ikke legner nyrebelte for å kjøre på hullete vårveier, men er fremdeles tight nok til å kunne ha litt selvtillit på svingete veier. Ser ikke så biff ut som de gamle da... Hadde samme type Monroe på forriege Pajero også og der holdt de meg fornøyd i flere år, så håper det varer her også. Får se til uka da bilen skal jobbe litt med fullt av stasj til fjells.

 

20190321_211002.jpg        20190321_212128.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn to feil...visste ikke at britiske biler røyta gummi på humpete vårveier på fjellet...

 

20190322_185152.jpg

 

20190322_183531.jpg

 

Bra jeg har et sett med flapper foran. Bak får det heller bare sprute skit fram til ny bestilling fra England er på vei... Om ikke noen har liggende en høyre bakre skvettlapp da?

Hele festet har ramla av bak gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LItt småplukk i efta også. Nye skvettiser foran så jeg slipper alt for mye av vårfine grusveier langt opp på vinduene.

 

Gjorde også noe som har stått på tapeten ei stund - å gjøre ferdig lyddempingsprosjektet baki. Hjulkassene og veggene ble tatt tidligere. Dempematter på gulvplata, teppe over og ei enkel gummimatte som gulv i bagasjen.

 

Fikk også inn en ny sikkerhetssele på ene sidesetet baki, slik at det ikke blir noen merknad på den på PKK som ikke er så langt unna. Får vel sette inn benkeplatene også, men det får blir vel kvelden før tenker jeg...trenger den plassen til andre ting fram til da.

 

20190324_205338.jpg 

 

20190324_211112.jpg

 

20190324_220521.jpg

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer lyddemping unnagjort - denne gang var det dørene som ble tatt hånd om. Tro om det ikke blir mer levelig inni nå... I sammen slengen fikk man bort mye av skranglinga i framdørene. Flere av de 20 år gamle plastklipsene hadde gitt seg for lengst, med påfølgende skranglete stag. God anleding til å gi dørene en god slump med linoljespray for å sinke utviklinga av kjeksdannelse. Foran var det ikke så galt, men bakdørene bærer desverre synlige tegn på manglende rustbeskyttelse. Ikke noe kritisk som jeg må gjøre noe med på en stund enda. Låsemekanismene inni døra var også knusk og gikk tregt, så her var det tydeligvis på overtid hva smurning angår. Går nå lett som en lek!

 

Fikk også gjort noe som burde vært gjort i vinter da det var kaldt: Bytte tetting på ventilasjonsflappene i dashen. De var egenlitg i grei form og så ikke så gamle ut, men hang og slang i biter og gjorde absolutt ikke jobben med å holde kaldlufta ute. Nå som det er varmere i været er ikke dette noe problem lenger, men det kommer vel en vinter til... Kan jo hende det kommer bittelitt mindre vann inn i plaskregn også. Leddene på hendelen hadde heller ikke noe imot litt smurning - samme med hengslene på utsida.

 

Fort gjort egenlitg, men greiere jobb å gjøre i 8 pluss enn 15 minus...

 

20190330_123742.jpg

 

20190330_124048.jpg

 

20190330_125103.jpg

 

Begynte å klø litt i fingra etter å sette på sommerhjul også, men lurer på om jeg må avvente ørlitt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få inn nye skumpakninger på ventilasjonen i dashen var en enorm forbedring hva lyd angår! Tipper det hadde mer å si enn dørene. Uansett: Kan jo konversere uten roping i bilen nå jo :-) 

 

Ble sommerhjul også.  Ble for vanskelig å vente. Må si det kledde bilen mye bedre med riktig omkrets på dekka. 

Fikk etter litt knot etter flau feilbestilling også på nye bremseklosser bak, noe som var på høy tid.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ble det med sommersko! Greit å bli kvitt piggknatringa :-)

 

20190331_154112.jpg

 

Haff, ikke bare glede. Fått en lei el-feil med våren. Sikringen for bakvisker, instrumenter og andre ting ryker. Blir vel å gå en tid til feilsøking her tenker jeg. Denner går jo til flere ting: " Hazard warning switch, rear window wash/wipe switch, rear window wiper motor, instrument pack coolant temperature gauge, fuel gauge, blower relay, aircon unit "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk - har hørt om den. Tenker at det kan være greit å ta en sjekk når bunnpanna skal ned en gang snart. På den annen siden så er jo bilen 20 år gammel og har gått 185k uten at den har løsnet enda... (eller det er tatt hånd om uten at jeg veit om det).

 

Fikk gjort litt i kveld også: nye stikkaksler og medbringere begge sider bak samt tilhørende ny diffolje. Stikker og medbringere så ikke ut til å være byttet før, men noen har nok nylig vært inne og gjort en hjullagerjobb, for de kjennes finfine ut og fettet her så nytt ut. Byttet var en veldig grei jobb og resultatet er vesentlig mindre drivverksklunking. Det kan man like. Litt er det igjen, så må nok ta en titt foran også. Kryss på mellomakslinger er bra og kjenner ikke noe slakke der. Det virker som det er litt i selve bakdiffen, men denne blir tror jeg ikke jeg skal i gang med selv, så den får vente.

 

Er det vanlig å bruke pakningsmasse mellom medbringer og nav? (jeg satte sammen igjen med innkjøpt papirpakning etc.)

20190401_205844.jpg

 

20190401_210223.jpg

 

20190401_210508.jpg

 

20190401_214351.jpg

 

 

Bytta også ut en rusten og fæl snorkeltopp med en ny. Den gamle minnet om noe som er produsert av Sætre.

Sliter litt med å finne nye festebånd løst. De er jo like stygge og rustne (se spesielt øverste på siste bildet). Tips til hvor man kan finne slike?

 

20190401_143505.jpg

 

20190401_144921.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2019 den 9.28, Jasswass skrev:

Haff, ikke bare glede. Fått en lei el-feil med våren. Sikringen for bakvisker, instrumenter og andre ting ryker. Blir vel å gå en tid til feilsøking her tenker jeg. Denner går jo til flere ting: " Hazard warning switch, rear window wash/wipe switch, rear window wiper motor, instrument pack coolant temperature gauge, fuel gauge, blower relay, aircon unit "

 

Feilen lå i selvpark på bakruteviskeren. Mer i egen tråd her...

Kjører nå uten selvpark på viskeren og det kan jeg leve fint med en stund. Gidder ikke bytte hele motoren for å få fikset det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen er det bare topp stemning å kjøre Defender. Den går fint og har blitt langt stillere inne i kupeen i hastighet. Eneste som står på plakaten nå er bunnpannepakning og olje/filter på motor og en ny skvettlapp bak. Deler kommer vel i hus over påske. Etter det skal man innom for å en PKK. 

 

Litt småpusling for å få bort rustne bolter og festebånd til snorkel etc. Da ser den litt ryddigere ut. Skal se om jeg ikke kan få gjort samme med "hengslene"/brakettene som holder frontruteramma også. De er korroderte og stygge. Heller ikke skadelig med ny pakning til dem for å eliminere et sted vann kan komme inn...

 

20190406_192448.jpg

 

 

Og mannen han gjekk seg i vedaskog... perfekt hogstbil :-)

 

hogst.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har benyttet anledningen med tørrvær nå og pussa opp "hengslene" eller brakettene til frontruteramma. De var stygge og korroderte og boltene inni var også rustne. Mistenker også at det var lekkasje på den på høyre side. Nye syns jeg var kortbart med tanke på at de også måtte lakkes for å bli samme som originalt.

Valgte da heller å pusse opp de gamle, lakke med aluprimer og gjøre de svarte.

 

20190410_205328.jpg         20190410_205338.jpg

Selv om all lakk av borte på aluklossene, så var det helt greit under heldigvis.

 

20190410_210106.jpg

Lagde nye pakninger av vanlig pakningsmateriale. Bytta også ut litt rufsete hardware.

 

20190410_211415.jpg

Ene pussa ca ferdig og klar for aluprimer.

 

20190411_233447.jpg

Noen lag med lakk og litt klar oppå så ser det litt hjemmemekk ut (ser heldigvis langt bedre ut i dagslys og uten fotolys i kveldsmørket), men det burde holde i lang tid og ser langt mer ryddig ut enn det var. Tett skal det også være.

 

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det våres på hedmarken. I dag var'n ute og strakk ledda på tælahiv og vårløysing...forhold den trives utmerket med. Den blir bare bedre å kjøre jo mer lurvete "veien" er :-)

Utsikta sørover var verdt et bilde her mens man venter på deler til videre småfix.

 

20190420_202545.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her om dagen dukka det opp ei fyldig pakke fra Paddocs..., så nå er det kanskje håp om å gjøre dyret klar for EU-sjekk + et knippe andre mindre prekære additiver. Tok også med litt slitedeler og servicedeler som jeg veit jeg må bytte om ikke for lenge, slik som drivreim, skiver, klosser, reservesenorer og lednignssett til dysene, samt hjullager med passende pipe.

 

20190510_183832.jpg

 

Utvidelse av skjermer i form av "Dirt D Fender" for å slippe unna med mindre sprut oppover sidene på bilen. Jeg var skeptisk til å montere disse etter å ha lest mye tyn om hvor dårlig tilpasset de skulle være. Ga de en sjangs, og må si at de passa bra og var veldig greie å montere (poppe fast). Gjenstår å se hvor mye de hjelper, men ser da lovende ut.

 

20190421_113330.jpg

Bra med sprayeffekt selv med moderate 265-75-16 uten spacere - dette er etter en ørliten tur på vårgrusvei. Kler jo egentlig bilen, men ikke alltid like praktisk for eier...

 

20190511_163100.jpg

 

20190511_163033.jpg

 

Et par slitne og småsprukne lykteglass på blinklysene foran ga meg unnskyldning for LED-sett rundt hele.

 

 20190511_125351.jpg    20190511_125725.jpg 

Dette er "smoked" utgave av Wipac sine led-lykter

 

 

20190511_131628.jpg

 

20190511_133225.jpg

 

Har også liggende runde NAS rygge- og tåkelys i samme "smoked" utførelse, men mangler brakettene som skal til for å montere dem. De kommer etter i posten om kort tid håper jeg.

 

Neste kveld med godt mot og nok tid blir det et forsøk på bunnpannepakning for å få bukt med en del markering av parkeringsplass som jeg mistenker at også blir påpekt ved PKK. Er redd det er flere syndere, men starter der. Gruer meg litt til denne for jeg mistenker det er trangt og uggent å få ned bunnpanna helt.

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det jammen ut til at jeg eier en ikkedryppende defender med 185k km på klokka.  Svært godt fornøyd med det må jeg si! 

 

I går kveld var det ei lengre økt under bilen for bytte av bunnpannepakning. Ingen tvil om at den gamle har bidratt godt til pigmentering av gårsplass.

Jobben var faktisk ikke så ille som jeg frykta. Løfta opp fronten så den sto på bukker under ramma høyt nok til at akslingen fikk fullt drop (uten å løsne noe annet for å slippe den mer ned). Rørte ikke eksosen selv om det står som anbefalt i manualen. Ikke noe problem å lirke ut og inn bunnpanna. Eneste knotet var egentlig å få pakningen til å ligge pent på plass mens man fikk entra boltene. Og noe så latterlig trangt å få inn oljefilteret da! ellers null stress.

 

Stort sett veldig greit å holde orden på boltene men likevel kurrant å være systematisk.

20190512_205107.jpg

 

Ryddig og fint etter litt tørk og forsiktig skraping av gammel pakningsmasse. Bunnpanna var godt pakka med gammalt grums, så greit å få ned den for en skikeklig rens.

20190512_205042.jpg    20190512_205115.jpg

 

Benytta også anledningen til sette på ny oljepumpebolt med en dose loctite. Den gamle var ikke løs, men hadde ikke antydninger til loctite på. Den hadde sikkert gjort jobben i lang tid enda, men nåv eit jeg i hvertfall at det er gjort. 

20190512_205030.jpg   20190512_211927.jpg

 

20190512_211920.jpg

 

Da er det tid for å finn seg en time for forsøk på godkjenning. Maange feil er fiksa den siste tida, så nå burde det være muligheter. Jeg veit om et par mulige ess gammel'n kan ha i ermet som kan hindre det, alt etter hvordan dette tolkes av kontrollør. Vi får se...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar. 

 

Tja. Såpass godt som min bolt satt etter 20 år og 185000km så kan det ikke være kritisk på alle tidlige td5. (Den kan jo være festet en gang før i livet uten at jeg veit det.)

 

Fikk time hos PS på Hamar til uka, så får se om den går gjennom. Fikk bekreftet at frontruta som har en dprekk nede til høyre ikke skulle være noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo godt for "sjølfølelsen" å ha byttet den bolten.  Ikke for å skremme noen her men.

På min forrige disco 2 med td5 løsnet denne nye oppgraderte  bolten med slikt gjenge lim på etter en stund.

Det er mer gjenger i akselen enn bolten er lang. jeg endte med å sette inn en lenger bolt, limt med locktite.

Først gjorde jeg skikkelig reint med aceton.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, sondre b skrev:

Det er jo godt for "sjølfølelsen" å ha byttet den bolten.  Ikke for å skremme noen her men.

På min forrige disco 2 med td5 løsnet denne nye oppgraderte  bolten med slikt gjenge lim på etter en stund.

Det er mer gjenger i akselen enn bolten er lang. jeg endte med å sette inn en lenger bolt, limt med locktite.

Først gjorde jeg skikkelig reint med aceton.

 

 

 

hm - får jo nerver av slik lesing... men da får man heller sjekke neste gang det trengs å ta ned bunnpanna (trolig ikke med det første).

Hvordan fant du ut at den nye var løs? Rammel og skrammel og store problemer? eller var det helt tilfeldig at du sjekket igjen?

 

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...