Jasswass Skrevet 24. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2023 Noterer meg dette: Toyota av ny dato feiler såpass at den blir hentet av Viking for utbedring (bra oppfølging av forhandler der altså). Gammel primitiv Land Rover tar imens familien stødig gjennom hverdag og helgeutflukter... Inkludert det som kler den best, nemlig å ta oss ut på små og ørlitt større ekspedisjoner... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 27. januar 2023 Del Skrevet 27. januar 2023 Min venns RAV4 står på 2. måned på verksted og mekanikerne blir snart skallet av tenkingen. Mens seriebilen rusler og går og gjør jobben for begge to. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 27. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2023 Skal da sies at Rav'en var kjapt tilbake i tjeneste etter garantibytte av hovedrele for tenninga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 14. april 2023 Forfatter Del Skrevet 14. april 2023 Vår i lufta og sommerhjula på bilen! Det gjør seg alltid! Fikk i samme slengen tatt en skikkelig spylings av kriker og kroker i understellet, med påfølgende runde med fluidfilm innunder bakre del av bilen. Fremre del får litt seinere, ettersom det skal gjøres litt mer vårservice der først. Etterpå ble et par gamle skvettlapper tilpasset og etterlignet Gwyn Lewis front outrigger mud shield. Ble bra. Har også bestilt ekte vare til å montere bak. Har en ei bra ramme, så tenker jeg det er god kost/nytte å ta vare på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 18. april 2023 Forfatter Del Skrevet 18. april 2023 Vårpussen har fortsatt med skifte av olje og filtre, dieselfilter og luftfilter + ei god runde med fettpressa. Den fikk seg også en skikkelig vask sånn at det også ser anstendig ut. Også går det rykter om at det skal dukke opp en liten dose med deler etter hvert. Da blir det mer å henge fingra i... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 13. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2023 Monterte dag et sett med Gwyn Lewis mud shields for baktraversen. Guffa på med fluidfilm først. Litt småknotete å lirke på plass uten å demontere alt av stag og dieselpåfylling etc., men tror og håper dette er et lite bidrag til forlenget liv på den gamle briten. Skal også lage et sett for å dekke utrigger foran bakhjulene. Her er det mye kriker og kroker som er rustfeller når det blir utsatt for salting og grums. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 13. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2023 Ellers har det vært uttesting av bil som base for telt. Lånt taktelt av en kompis. Veldig kjapt å sette opp og lite kresent på underlaget kontra bolig på bakken. Vrldig poppis hos smågutta. Absolutt et greit konsept, men ikke heelt solgt. Mye vekt på tak, en shwæær ting å lagre når ikke i bruk. Dette veier 79 kg og lavvoen min veier 8kg... Ikke noe særlig å kombinere taktelt med andre ting på taket (kajakk/kano/sykler etc). Og ikke minst så er det akkurat litt for høyt til å komme inn i garasjen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 13. mai 2023 Del Skrevet 13. mai 2023 Som et alternativ har du jo disse fra Oztent: https://www.oztent.com.au/products/rv-5 Kan fraktes på taket sammen med kano/sykkel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 24. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2023 Liten klunkelyd i området rundt bakaksel har blitt merbar i vår. Hadde mistanke om kuleleddet mellom A-ramme og aksling. Dette så ikke ut til å ha vært byttet noen gang. Har ikke presse hjemme og prisen for komplett enhet med brakett og kule var ikke avskrekkende, så gikk for ny pakke. Gikk for ei kule av skikkelig kvalitet. En av boltene til braketten løsna lett. Den andre lot seg dreie, men satt som f. i hylsa. Kom ut etter litt krangling. Full guffe med muttertrekker en liten stund, som foreslått av @lafterolf, fikk slitt bort nok rust på bolten at den lot seg kakke ut med en pasende dor. Ny enhet på plass, og bolter godt smurt inn så eventuell framtidig jobb forhåpentligvis blir greiere. Prøvetur gjennomført og klunkelyd borte :-) Gammel og ny kule og brakett: Ny brakett og kule på plass igjen: Gjenstår bare en liten justering av håndbrekk nå, så trur jeg vi er klare for EU... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 25. mai 2023 Del Skrevet 25. mai 2023 Fin bil og fin forumtråd, her var det mykje interessant å lese Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 25. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2023 Takk for det :-) Har ikke blitt fullt så hyppige oppdateringer nå som bilen har kommet seg opp på nivå ganske så bra. Litt kommer det nok likevel framover, ettersom den er gammel og jeg gjerne vil holde den i god stand. Noe av det som jeg veit om er mastersylinder kløtsj + slange, samt et utgående lager+seal på fordelingskassa. Og det store reimhjulet på veiva. Deler ligger og venter, men det kvier jeg meg litt til kjenner jeg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 30. mai 2023 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2023 Første forsøk på EU-godkjenning gjort i dag, men det var et par småting som må utbedres før den kan godkjennes. Bremseskiver foran var visst for slitt og så var de ikke helt fornøyd med tilstanden på bremseslangene bak. Bytta jo også til nye styrekuler rund baut for få km siden, men nå var det jammen dårlig gummi på et par av dem alt. Kulene er bra, men smetter på ny gummi. Alt dette er lett å bytte og så meiner jeg å ha liggende noe deler allerede. Og så fant de ikke rammenummeret, men det skal jeg hjelpe dem med å finne... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 13. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2023 Nye skiver foran, nye belger på styrekuler, samt nye bremseslanger bak. Har også gnukket fram rammenummer for kontrolløren... Greit med slitekant ja... Løsner lett. Lenge sida det var så blankt her... Denne så litt lurvete ut. Bør vel trolig byttes etterhvert, da sammen med nytt hjullager. Lekker en del fra pokalen også, så må muligens gjøre skikkelig dypdykk inni framakselen. Ny gummi her. Håper de varer litt lenger denne gang... Og nye gummislanger her bak. Virkelig på tide etter 24 år...ikke noe som tyder på at de er byttet noen gang. Og til slutt litt ny pynt for å kunne skru fast viftedekselet :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 28. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2023 Og da var vi atter klare for to år med godkjent bil. Nå er det dags for å montere inn igjen turbilinnredning (inkl. noen mindre modifikasjoner på denne i samme slengen). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 31. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2023 Og siden har den stort sett bare rusla pent og pyntelig avgårde. Sier stort sett fordi wastgatespeldet har en hang til å gå trått. Må stadig smøres og rikkes løs, noe som er litt irriterende. Fra suste rusletur til fjells: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 22. august 2023 Forfatter Del Skrevet 22. august 2023 Fin seinsommertur til fjells...og ei lita kaffepause. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 3. september 2023 Forfatter Del Skrevet 3. september 2023 I går ble det ny mastersylinder på kløtsjen. Har hatt den liggende klar en stund, men har ikke hatt tid til å skru noe særlig bil på lenge. Har vært en liten knirkelyd og litt hakkete følelse i pedalen, samt svart væske som følge av pakninger som er i ferd med å hå i oppløsning. Tenkte dette var noe dritt å gjøre vinterstid, så bare å få gjort det nå i finværet... Småtrangt (les umulig) å få ut kløtsjpedaltårnet uten å løsne hele bremsepakka (eventuelt skjermen) også. Ble dermed forsiktig trimming av selve pedalplata, og vipps så var det bare å løfte rett opp uten å trenge å vri så mye. Sylinderen er byttet på et blink og så fikk alt bevegelig seg en god oppsmurning. Så utnytte gravitasjonen for lufting, dvs. bare å la det renne gjennom fra master og ut på slaven. Ble tipp topp kløtsj med en gang :-) Ny og gammel. Ny sylinder ble smurt opp før montering for best mulig levetid. Alt klart for montering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 7. januar Forfatter Del Skrevet 7. januar Stabil og fin engelskmann. Kaldstart i minus 27 og den bare drar i gang uten å nøle. Herlig 🙂 Greit å ha batteri og glødeplugger på stell... På tide å plukke ned julepynten nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.