Jump to content
LRforum

Defender 90 SVX Soft top 60th anniversary edition

Recommended Posts

Posted (edited)

Nå har jeg hatt bilen siden 2011 (da med km stand 12500) og den passerte 70000 km rett før jul. Jeg har nå sendt  bilen til "spa"-behandling for å fikse og shine opp flere ting;

Sandblåsing/galvanisering og lakkering av:

-støtfanger og braketter

-veltebøyle

-hengerfeste 

-noen smådeler på pickup-lem

Nedpussing og lakkering av rear cross member

Utbedring av aluminiumskorrosjon 

Lakkering av grill

Osv..

Jobben er satt bort til noen som har greie på det så da kan jeg bare lene meg tilbake og vente på sluttresultatet :)

Edited by Sven
  • 4 weeks later...
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bilen er en original 60th anniversary edition førstegangsregistrert i 2009 og en av til sammen 14 slike biler som er norsk-registrert. 1-2 av disse er vel bygget om med tak og bøyle og kalesje solgt v

Fant nå ut at det koster kr 0 å endre status til hvite skilt i juli 2019 når bilen er 10 år - hadde helt glemt 10-års regelen  Da står jeg fritt til å velge en annen løsning mht varebilveggen og det b

I yngre dager  kortet vi ned pinnen med baufil. Det hendte det kunne bli for kult og kort. Da ble det å krølle seg ut av bøttesetet for å nå 1. og 3. giret.

Posted Images

Oppussingen sniker seg videre - ikke ferdig med ovennevnte jobb, men har planlagt neste steg i preventivt vedlikehold. Har bestilt Lof Clutches sin Extremspec MT82 output shaft kit og siden ting allikevel må ut så skifter jeg clutchen i samme slengen og setter inn et Extremspec TDCi clutch kitBilxtra Skøyen skal få jobben med å installere.

Vurderer også Eibach fjærer og stabstag fra Alive (senker bilen 1.5" foran og 1" bak) samt Bilstein B6 demperkit.  

Har fått tak i et sett med CSA alufelger (Mullins) 8x18 og da blir det kanskje 265/60 eller /65 på disse hvis det går. Noen som har erfaringer?

På 5.1.2021 den 12.17, Sven skrev:

Nå har jeg hatt bilen siden 2011 (da med km stand 12500) og den passerte 70000 km rett før jul. Jeg har nå sendt  bilen til "spa"-behandling for å fikse og shine opp flere ting;

Sandblåsing/galvanisering og lakkering av:

-støtfanger og braketter

-veltebøyle

-hengerfeste 

-noen smådeler på pickup-lem

Nedpussing og lakkering av rear cross member

Utbedring av aluminiumskorrosjon 

Lakkering av grill

Osv..

Jobben er satt bort til noen som har greie på det så da kan jeg bare lene meg tilbake og vente på sluttresultatet :)

Hei, kan jeg spørre om hvem det er du bruker til sandblåsing- og galvaniseringsjobben? 

• 1 month later...
Posted (edited)

Veldig fornøyd med resultatet - nå ble det sort grill og sort silkematt veltebur.

Veltebur og støtfanger ble sandblåst og galvanisert før lakkering. Rear crossmember er pusset ned og lakkert

innvendig er veggen mot lasterom flyttet til baksiden av buret og det gir bedre kjørekomfort med bedre benplass og mye større muligheter for justering av seterygg.

Montert nye skvettlappholdere foran og bak i rustfritt stål fra uproar 4x4 pluss noen andre småting.

088BF0E1-F095-4894-821C-90273267C187.jpeg

92715645-75A3-4B5E-A4D6-7C3BE6EABB1B.jpeg

C2F72FAD-7C10-4A94-9715-01A1CE40647B.jpeg

9B3A551F-4273-4BAD-8941-4256FEB4B88D.jpeg

Edited by Sven
  • 1 month later...

Godtkjent EU-kontroll uten anmerkninger i dag hos Bilxtra Skøyen. Neste punkt på listen er skifte av EGR som har begynt å krangle litt. Nei, jeg skal ikke blanke den.

På 22.3.2021 den 13.38, Sven skrev:

Veldig fornøyd med å få montert slike låsepinner til baklemmen i rustfritt stål fra YRM https://yrmit.co.uk/product/land-rover-defender-series-stainless-steel-rear-tailgate-anti-luce-drop-lock-pinset/ 

De gamle ble det bare rust med..

Skjermbilde 2021-03-22 kl. 13.36.16.jpg

5EFE969E-0F69-4E03-8028-918318447E84.jpeg

Vakkert.

Jeg pleier å ha den spisse enden ned. Der det ikke er mulig å snu dette festet pleier den spisse enden å peke nedover.

Ønsker deg en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)