vanilla_ninja Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Jeg har vært eier av en 2003 Discovery 2 i ca tre uker og har foreløpig kjørt nesten 2000 km. Jeg er glad det blir mindre kjøring nå som ferien er over, men når det er sagt er dette noe av det mest komfortable jeg har kjørt langtur i, samtidig som den kommer fram nær sagt over alt. Ting som skal gjøres framover, i relativt tilfeldig rekkefølge: - nye luftbelger - AC - bremsediagnoser - takgrind og markise på vei - braketter til hi-lift på takgrinda - nye dekk og felger - turinnredning - forsøke å mekke trå-soner på panseret - vinsjfanger eller -krybbe - vinsj Planen til turbruk er å bygge modulbasert tur-innredning som kan settes inn relativt kjapt når én eller to skal på tur, og ellers lagres flatt når den ikke er i bruk. Innredningen vil være avgrenset med eget hunderom som erstatter buret som vanligvis står baki. På turer hvor vi er flere enn to får taket ta noe ekstra bagasje. Vi har taktelt som brettes ut bakover, så takgrinda blir stort sett stående uten sidekanter. Jeg vurderer noen passende kasser som kan boltes fast foran og som er tilgjengelige fra takteltet, slik at klær og lignende kan lagres der. Det blir etter hvert som noen passende kasser kan dukke opp. Her er dyret i sin foreløpige prakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siggen Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Lekker sak! Har du tenkt på hvilke dekk enda eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 Jeg har tenkt å gå tilbake til 16" og sette på noe grovt som ikke er helt håpløst på veien. Det jeg har lest foreløpig tyder på at f.eks. Goodyear Wrangler Duratrac eller BF Goodrich AT er gode kandidater. Jeg ser Paddock selger General-dekk, men dem vet jeg lite om. Jeg har ikke tenkt å kjøre veldig svære dekk, men har ikke helt bestemt med for dimensjon enda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Hør med Ahok, men mener 245/70-16 er innafor. Usikker på om 245/75-16. Sjekk evt. på Dekkalkulator.com. General Grabber AT er veldig gode dekk, men fortsatt bare AT ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JokerS30 Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 (edited) MT dekk fører til en mer avslappet kjørestil. AT slipper mer på grumsete underlag, da fristes man lett til å ... satse litt ekstra... Edited August 8, 2017 by JokerS30 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Myhre Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 (edited) Hvis det står 255/65r16 i vognkortet, slik det gjør i mitt, så er 245/75r16 akkurat innafor. (4,89%, eller 4,98% Husker ikke hvilken i farten) Det er også greit med plass til den. 245/70r16 er kanskje den mest harmoniske dimensjonen, med tanke på giringa, jeg har kjørt på D2. 255/70r16 oppfører seg, slik jeg opplever det, så likt 245/75 at jeg ikke merker forskjellen. Men 245 gir bittelitt mer luft under buken, så da holder jeg en knapp på den. Edited August 8, 2017 by Myhre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted August 11, 2017 Author Share Posted August 11, 2017 I dag kom takgrinda (og markisen) jeg kjøpte av @KinversandRed. Den er et beist av ei grind, men sånn er det jo med utstyr i aluminium. Det er sjelden særlig smekkert. Det viser seg at sidekantene går akkurat passe langt bak, så jeg slipper sannsynligvis å gjøre noe med dem når teltet skal på. Markisen skal også prøvemonteres etter hvert, men her er det snakk om åtte unbrakobolter som skal dras til, så det går nok greit. I helgen blir det nye luftbelger og forhåpentligvis braketter til å henge hi-liften på eller under takgrinda, etter modell herfra: www.exploringoverland.com/overland-tech-travel/2013/4/22/a-hi-lift-jack-mount-for-the-jatac.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted April 10, 2018 Author Share Posted April 10, 2018 (edited) Hva kan jeg si, annet enn at det ikke blir gjort stort så lenge bilen fungerer? nye felger og dekk kom på i desember en gang. BFGoodrich AT i sånn ca original dimensjon har fungert fint hele vinteren, riktignok uten de aller største utfordringene. Fikk testet dem så vidt på NLRK-treff på Stjørdal i jula, og det funket fint. Nå i helga begynte jeg imidlertid å gjøre litt mer. Jeg har bestemt meg for at bilen blir turbil for litt færre mennesker enn tidligere tenkt, så i går tok jeg ut baksetene. Jeg vurderer å sette inn ekstrasetene igjen bare for å ha noe der, men for øyeblikket er det altså toseter jeg kjører rundt i. Like greit, når man ser hvor fort det går å fylle opp med rot. Etter dette tok jeg for meg kupévifta som har irritert meg med pipelyder flere ganger i vinter. Den ble skrudd ut, men foreløpig ikke renset, da jeg ikke hadde trykkluft tilgjengelig. Den så skikkelig jævlig ut, og til alt overmål fant jeg en håndfull barnåler inni hamsterburet. Satser på å få den ferdig i morgen. Litt mere tid og overskudd nå, så blir snart turbilen en ordentlig turkamerat. Edited April 10, 2018 by vanilla_ninja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leiohel Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 (edited) Ser du vil lage deg tråsoner på panseret. Er du i fredrikstad traktene så har jeg papirmal liggende fra da jeg lagde dørkplate til min. Mvh leif ove Edited April 11, 2018 by leiohel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted April 11, 2018 Author Share Posted April 11, 2018 Topp! Jeg er ikke sikker på om den planen blir fulgt helt, men om det blir aktuelt og jeg er i nabolaget stikker jeg innom. Det er andre ting jeg må få på plass først, men det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig-RRune Posted April 11, 2018 Share Posted April 11, 2018 Da jeg hadde vifta mi ute, fylte jeg litt penetrerende olje i den vesle plastkragen rundt akslingenog lot det renne inn på innsiden, ingen pip-pip etterpå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted April 12, 2018 Author Share Posted April 12, 2018 Vifta ble renset, smurt opp og montert i går. Den gikk fra å høres ut som et spurvereir til å spinne uten annen lyd enn lufta som ble blåst inn i kupeen. I dag starta jeg på monteringsbraketter til hi-lift og Maxtrax. Det blir noe enkelt med firkantstål og bolter. Må bare finne fram sveiseapparatet først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted April 13, 2018 Share Posted April 13, 2018 Klar for å teste bilen i sandtaket neste uke du da kanskje? har fått på plass maxtrax jeg og. Får se om vi får bruk for dem.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted April 22, 2018 Author Share Posted April 22, 2018 Etter alt å dømme røk en høydesensor på kjøretur i dag. Den må byttes før vi kan ha det moro. Slagside er skikkelig slitsomt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted April 23, 2018 Author Share Posted April 23, 2018 @Erik Iversen fiksa sensor. Bytta på omtrent fem minutter på parkeringa foran ishallen etterpå. Alt ser ut til å være på stell. Det er dyrt å kjøpe lokalt, men du verden hvor glad jeg er for at de lokale sjappene finnes når jeg trenger ting kjapt. For øvrig fikk jeg nye turkopper i posten i dag. De blir fast følge på roadtrip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Flott! Moro at ting løser seg! Du skulle vel helst kalibrert høyden på bilen også etter sensorskifte. Men er den sånn ca plan bør det ikke være noe problem. Diagnosen på klubbverkstedet fikser det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted May 4, 2018 Author Share Posted May 4, 2018 Høyden kjentes bra ut med det samme, men etter halvannen time på landeveien i dag, uten særlig mulighet for å skifte sittestilling, var det tydelig at venstresida er bittelitt for høy. Ryggen krangla ganske kjapt. I dag fikk jeg fiksa et irritasjonsmoment godt på overtid: koppholderen foran har aldri kommet ut av seg selv. Det viste seg at fjæra som sender den ut hadde hoppa av og kilt seg fast. Det tok ca tolv minutter å fikse. Det ble ikke mindre irriterende av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted May 5, 2018 Author Share Posted May 5, 2018 Taktelt er på plass. Utstyrskasse også. Har bestilt lastenett som skal ligge på den andre halvdelen av grinda, for lagring av klær og soveposer i vanntette pakksekker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted May 5, 2018 Share Posted May 5, 2018 Hvor høy ble doningen nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted May 5, 2018 Author Share Posted May 5, 2018 Aner ikke. Har ikke målebånd til å nå helt opp. Tipper rundt 2,50 snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted May 15, 2018 Author Share Posted May 15, 2018 Det er mai, og pynten er selvfølgelig på plass. Det vil si: akkurat for øyeblikket ligger grillen i garasjen, plukka av fordi jeg ville prøve å få i gang AC-vifta. Den er så fastrusta som det kan gå an, så om ikke rustløserbadet som nå flyter inni motorkassen gjør underverker i løpet av natta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted May 22, 2018 Author Share Posted May 22, 2018 I helga fikk jeg tatt en prøvetur til Fosen. Greit å sjekke at utstyret fungerer før man drar på lengre turer. Stakk innom LafteRolf og fikk kaffe og vaffel pluss et nytt reservehjul. Stigen hadde jeg kjøpt før av samme mann. I går testa jeg så vidt at markisen er i orden. Alt klart, ser det ut til. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal konfigurere sitteplasser og bagasjeplass. Fram til nå har jeg hatt kun to seter i bilen, men jeg satte inn det doble baksetet igjen i går. Det er tross alt fint med selskap. Jeg plukket også av trekket på bakdøra for kanskje å skru på ei plate med nedfeltbart arbeidsbord. Alternativet er å bruke en kjøkkenkasse som kan dras ut, men det blir en del tyngre og krever mer bygging. Får bruke hjernen og finne ut noe. For øvrig synes jeg bilen kjennes treg ut på styringa. Det må testes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vanilla_ninja Posted July 2, 2018 Author Share Posted July 2, 2018 Før ferien gjorde jeg en liten endring baki som løste problemene med løsøre som slenger rundt. Et stykke 16mm forskalingsplate på IKEA-bein danner et falskt gulv med akkurat passe høyde slik at bord og stoler trygt kan pakkes vekk. I tillegg ble både gulv og plate dekket med solid gummimatte slik at det som ikke bindes fast likevel ikke sklir rundt så lett. Her vist i profil med nyinnkjøpt kjøleboks installert på plassen sin. Ellers har nå både AC og cruise control sluttet å funke, så jeg har en jobb foran meg når jeg kommer hjem. Da blir det montert ekstra forbruksbatteri i tillegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LANDreas Posted July 2, 2018 Share Posted July 2, 2018 Snedig. God ferie! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig-RRune Posted July 3, 2018 Share Posted July 3, 2018 Blir bra detta;-) Gjorde det ikke nytten med den «nye» kontrollen til ac? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.