AreM Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 Spørsmålet mitt er, bygger en 4.6-V8 lenger frem i motorrommet enn den originale 3.5-V8? Grunnen til spørsmålet er at jeg nå har en elektrisk vifte av ukjent opphav, og bilen går på den varme siden av temperaturmåleren. Den har aldri kokt, men jeg mistenker at en original vifte med viskosekobling er mye bedre. Og ikke minst, mye mere driftssikker. Den elektriske viften går også i en halv evighet etter at jeg har parkert bilen. Dette kan jo justeres på en bryter i motorrommet, men da går bilen enda varmere på tomgang og i kø. Så, noe som vet om en viskosevifte vil passe? Og er det forskjell på disse viftene til de forskjellige Rover V8-erne? (fra 3.5 til 4.6) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qcnr Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 3.5- 5.2L blokken av Rover V8 er lik i størrelse. Fikk bygget en 4.6 av en 3.9 i Classic og kunne ikke se forskjell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 Det første jeg tenker er om tempsensor og instrumentet går 100% overens? Bruker du både sensor og instrumentpanel fra 86? Om ikke så kan det være tempsensoren som gjør utslaget, om de er samme delenr. da. Har du mulighet til å gjøre en reell avlesning av temperaturen? Også interessant å høre hvilke radiator og ekspansjonstank du har brukt. Og har du fått ut all lufta? Øker temperaturen i motbakker og øk? Eller ligger den rett over midten hele tiden uansett? Det eneste som avgjør hvor mye motoren bygger fremover i motorrommet er hvilke type vannpumpe som brukes. Vil anta at du trenger viskose med vifte fra en P38 for å passe gjengene på pumpa. Ser det finnes veldig mange forskjellige typer viskoser til rover v8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AreM Posted August 1, 2017 Author Share Posted August 1, 2017 Aner ikke hvor sensoren kommer fra. Men ingenting her som tyder på luft. Temperaturen ligger litt over midten hele tiden ja. Og jeg synes vannpumpen stikker langt frem, men det kan jo være noe jeg innbiller meg. Jeg kan ta noen bilder og legge ut. Motoren min er bygget av RPI, om det sier noe. Eneste V8-ere jeg har hatt før er standard 3.5 fra syttitallet, og det er en stund siden nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 Om det er PRI som har bygget motoren så er det kanskje en 4.6 med 3.5/3.9 registerdeksel, olje - og vannpumpe da sikkert..?. Og den har sikkert fordeler også!? Jeg tenkte motoren stammet fra en P38 asru.. En nøyaktig avlesning i celsius er fortsatt mest interessant. Og om tempsensoren står på samme plass på begge motorene. Jeg gikk fra ei temp-nål som stod midt på, til én strek under midten når jeg endra plasseringa på sensoren i min P38 4.6 En annen type sensor fikk den også. Virker ikke som motoren din blir for varm ettersom tempen er stabil. Men uansett greit å få sjekka det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvasi Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 (edited) Har en -85 RRC med 4.6RPI og viskosevifte stående utenfor. Edited August 1, 2017 by Kvasi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fosen Posted August 2, 2017 Share Posted August 2, 2017 Jeg hadde en defender 3.5 v8 som var veldig varm i følge måleren. Det var satt inn en giver fra 3.9efi v8. Byttet til riktig giver og måleren viste riktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.