grenness Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Hva kjenner VBF til rundt radiatorvifta på en 2007 D3? Jeg kommer rett fra et A/C-verksted som konstaterte at radiatorvifta ikke startet og at dette medførte "noe" (husker ikke nøyaktig hva) som igjen antakelig gjorde at A/C-trykket ble for høyt og at pakninger ryker. Åkke som, hva vet man om radiatorvifta? Jeg antar da den er elektrisk drevet, er dette en del som ryker av og til, eller kan dette dreie seg om en løs kontakt et sted? Mye har vært gjort i motorrommet på bilen så det er slett ikke umulig at en kobling kan ha blitt utelatt da ting skulle settes sammen igjen... Hvor skal jeg eventuelt se etter noe slikt? Jeg har snake cam ;-) Christopher Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
engebo Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Ville startet til høyre for vifta sett forfra. Der er en kontakt i overgangen for plastdekslet mot turbo. Du ser ledningen gå fra vifta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grenness Posted May 11, 2016 Author Share Posted May 11, 2016 Takk, skal forsøke å få sjekket i kveld. Noen som vet om IID Tool har støtte for å styre vifta? Jeg blir fortalt at Autologic og andre dyrere, proffere diagnosesystemer kan kjøre vifta manuelt. Kan ikke huske å ha sett noe om dette i menysystemet til min IID Tool... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grenness Posted May 11, 2016 Author Share Posted May 11, 2016 Ville startet til høyre for vifta sett forfra. Der er en kontakt i overgangen for plastdekslet mot turbo. Du ser ledningen gå fra vifta. Har fått noen illustrasjoner fra 4Land-Tomek å gå etter: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
engebo Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Det var C2270 jeg tenkte på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grenness Posted May 11, 2016 Author Share Posted May 11, 2016 Veldig løs i hele innfestet, den C2270, men bortsett fra det ser jeg ikke noe synlig brudd eller slikt. Men skal den henge så løst som det her?https://youtu.be/cyRWgx_j_wM Jeg tar ikke noe i med tanga her, koblingen er helt løs men fortsatt "tilkoblet" såvidt jeg kan se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
engebo Posted May 11, 2016 Share Posted May 11, 2016 Ja, jeg tror den sitter så løst, Hvis jeg husker riktig, er den "tredd" ned i et spor i det store plastikkdekslet. Kontakten kan deles akkurat der når vifta tas f.eks ved bytte av reg.reim. Det var det forslaget jeg hadde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isak Posted May 13, 2016 Share Posted May 13, 2016 Hvordan endte dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grenness Posted May 13, 2016 Author Share Posted May 13, 2016 Har ikke kommet særlig videre, håper å få sett litt mer i helgen. Men kjenner jeg meg rett får jeg neppe noe eureka-opplevelse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grenness Posted May 13, 2016 Author Share Posted May 13, 2016 Om jeg skal bytte ut vifta, er det noen som vet om det er cirka samme vifte på TDV6 som på V8? Denne filmen er da relevant fram til ca 06:10 https://youtu.be/1IghvL4sh4M Men jeg er fortsatt usikker på om det er selve vifta som er gåen, noen som kjenner til om disse har det med å ta kvelden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rover Tommy Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Nå er jeg kanskje litt på gyngende grunn her, men sånn jeg har sett det så er dette en mekanisk vifte med en speed sensor. Jeg tror ikke det ligger en motor inni der. Går ikke viften din rundt når motoren går? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
disco3 Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Selve radiator vifta på en d3 er mekaninsk,og har en slags viskose/temp styrt slurefunksjon som på mange andre biler. Merker dette når man starter kald motor,og slure funksjonen ikke helt er i drift,og vifta ruser seg unødvendig opp ved første igangkjøring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peres Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 (edited) Fra verkstedmanual: For additional airflow through the radiator matrix, particularly when the vehicle is stationary, there is an engine driven electro-viscous fan unit fitted to the rear of the radiator. The fan is used for engine cooling and for Air Conditioning (A/C) system cooling. This unit functions as a normal viscous fan, but with electronic control over the level engagement of the clutch. The Engine Control Module (ECM), which determines the required fan speed, controls the level of clutch engagement. The ECM determines engagement based on the coolant, charge air, ambient and transmission oil temperatures and the A/C pressure. The fan is mounted using a left hand thread. The viscous fan unit is electronically controlled by the ECM to optimise fan speed for all operating conditions. NOTE : If the electrical connections to the viscous fan are disconnected the fan will 'idle' and overheating may result. The ECM stores the appropriate fault codes in this case. Det vil altså si at hvis dette A/C verkstedet "kan" Discovery 3 og har målt for høyt trykk i A/C krets så kan de ha rett. Vil uansett sjekket med feilkoder og ikke minst visuelt ett å ha stoppet med varm bil og latt den gå på tomgang. Øker vifteluft da så er alt i orden. Edited May 15, 2016 by Peres Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grenness Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 (edited) Det vil altså si at hvis dette A/C verkstedet "kan" Discovery 3 og har målt for høyt trykk i A/C krets så kan de ha rett. Vil uansett sjekket med feilkoder og ikke minst visuelt ett å ha stoppet med varm bil og latt den gå på tomgang. Øker vifteluft da så er alt i orden. Jeg tror de har rett i teorien, men det er ikke viscous fan det er noe galt med i mitt tilfelle, kan jeg konstatere. Det viste seg at min gode gamle IID Tool hadde live values for viscous fan RPM og en kjøretur i Sport-modus og varmeapparatet avslått for å provosere fram max temp i motoren (er jo gøy å dra på litt og høre turboen spinne) så kunne jeg konstatere at fra stillestående bil samt i normal hastighet så gikk vifta på rundt 300-500 RPM men i motbakkene opp mot Øvrevoll med pedalen innemellom plantet i gulvet (bare på korte strekker, og fra krabbefart!) så kunne jeg se RPM gå opp i rundt 1300 RPM da tempnåla også nærmet seg midtstilling. Jeg er likevel ikke keen på å starte opp A/C nå og risikere ny lekkasje og ny fylling til 2.000,- så jeg tar en tur innom Svendsen eksos igjen en dag og ber om en second opinion. Holder dere oppdatert! Og forresten, eneste feilmelding fra IID Tool er P0578-1C(28) som vel angår cruise control og ikke bør være relevant her. Edited May 15, 2016 by grenness Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.