OyvindPaulsen Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Hei folkens, i Defenderen min (110-TD5-2000) har vifta kun to trinn som blåser: Det nest nederste og nederste trinnet. Det nest nederste trinnet gir kun en svak pust, så jeg skulle gjerne hatt noe mer guffe. Ble tipset om denne idag, og ble litt fristet. Men er det noen av dere som har vært borti det? http://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Defender-Tdi-Td5-90-110-demister-fan-speed-increase-kit-/161872186964? / ØP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oggioffshore Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Hva ed en trinnløs regulator? Hiv på noen kjøle ribber på denne, og du får trinnløs regulering........ http://www.ebay.co.uk/itm/DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-10-50V-40A-2000W-MAX-SHO-/252135180140?hash=item3ab46d876c:g:4QcAAOSwo6lWJ4DW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarle F Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Eller lignende denne. Samme prinsipp men er noenlunde vanntett og tåler 20A. Kan plasseres rett ved viftemotoren og regulerings knappen kan plasseres inne i kupèen ved å forlenge de 3 ledningene. Fordel med kortest mulig kabel lengde fra regulator til vifte. Har en slik i Defenderen. Brukt den siden 2010 og funker fortsatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanF Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Nei, men da bestilte jeg 1 siden jeg (antagelig) har svidd resistor og dingsen skulle koble forbi den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OyvindPaulsen Posted October 29, 2015 Author Share Posted October 29, 2015 Takk for tips;) Hva ed en trinnløs regulator? Hiv på noen kjøle ribber på denne, og du får trinnløs regulering........ http://www.ebay.co.uk/itm/DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-10-50V-40A-2000W-MAX-SHO-/252135180140?hash=item3ab46d876c:g:4QcAAOSwo6lWJ4DW Takk, her har jeg mye å lære skjønner jeg;) Eller lignende denne. Samme prinsipp men er noenlunde vanntett og tåler 20A. Kan plasseres rett ved viftemotoren og regulerings knappen kan plasseres inne i kupèen ved å forlenge de 3 ledningene. Fordel med kortest mulig kabel lengde fra regulator til vifte. Har en slik i Defenderen. Brukt den siden 2010 og funker fortsatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Lav ladespenning gir lav hastighet på viften. Verdt å sjekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OyvindPaulsen Posted October 29, 2015 Author Share Posted October 29, 2015 Kult, si gjerne i fra hvordan det funker;) Nei, men da bestilte jeg 1 siden jeg (antagelig) har svidd resistor og dingsen skulle koble forbi den. - Det hadde jeg ikke tenkt på, bra tips! Lav ladespenning gir lav hastighet på viften. Verdt å sjekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oggioffshore Posted October 29, 2015 Share Posted October 29, 2015 Hva ed en trinnløs regulator? Hiv på noen kjøle ribber på denne, og du får trinnløs regulering........ http://www.ebay.co.uk/itm/DC-Motor-Speed-Control-PWM-HHO-RC-Controller-10-50V-40A-2000W-MAX-SHO-/252135180140?hash=item3ab46d876c:g:4QcAAOSwo6lWJ4DW Ser jo at det allererde er kjøle ribber på denne :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tigergutt Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Eller lignende denne. Samme prinsipp men er noenlunde vanntett og tåler 20A. Kan plasseres rett ved viftemotoren og regulerings knappen kan plasseres inne i kupèen ved å forlenge de 3 ledningene. Fordel med kortest mulig kabel lengde fra regulator til vifte. Har en slik i Defenderen. Brukt den siden 2010 og funker fortsatt. Hei Får du trinnløs regulering og mere fræs på max? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Mere fres er umulig uten å øke volt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truls Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 har en defender hvor jeg har brent resitoren.. og koblet direkte via bryter.. har på følelsen att denne gir for mye luftstrøm gjennom varmeregisteret.. lufta blir nesten ikke varm inne.. kansje bestille seg en sånn trinnløs bryter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truls Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 har en defender hvor jeg har brent resitoren.. og koblet direkte via bryter.. har på følelsen att denne gir for mye luftstrøm gjennom varmeregisteret.. lufta blir nesten ikke varm inne.. kansje bestille seg en sånn trinnløs bryter.. så er neste spørsmål.. tåler den vann... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarle F Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 Tåler litt vann. Seriøst dype gjørmehull vil nok ta knekken på den om den plasseres under panseret. Om du plasserer den inne i dashbordet vil du risikere radiostøy. (kanskje ikke så viktig) Men den blir bedre beskyttet mot vann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 (edited) Full fart er full fart uansett bryterutgave,dessverre. Men Lafterolf er inne på noe viktig,nemlig spenningsfallet. Registeret mm. til Truls har jeg en følelse av kan være noe skadet av ymse utagerende kjørsel. Sølevannsprut opp defrosterdyser..... Edited October 30, 2015 by gautes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truls Posted October 30, 2015 Share Posted October 30, 2015 registeret er rengjort og det er varmt nok.. men vifta snurrer fanken med fort.. dermed så får ikke luften tid til å bli ordentelig varm.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Eller lignende denne. Samme prinsipp men er noenlunde vanntett og tåler 20A. Kan plasseres rett ved viftemotoren og regulerings knappen kan plasseres inne i kupèen ved å forlenge de 3 ledningene. Fordel med kortest mulig kabel lengde fra regulator til vifte. Har en slik i Defenderen. Brukt den siden 2010 og funker fortsatt. Bestilte 2 slike i går, koster nesten ingen ting så det er verd et forsøk. Kommer til å koble om slik at strømforsyning kommer rett fra batteri og med godt dimensjonert kabel slik at der ikke blir reduksjon i volt styrke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarle F Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Atle G: Det kan være en fordel å bruke eksisterende viftestyring med et relè for å styre viften på med tenningen. Ellers er det fornuftig ut å legge eget opplegg. Jeg har ikke gjort det og må ta jobben i løpet av høsten/vinteren. Viftebryteren begynner å bli dårlig så viftehastigheten er litt varierende selv om jeg ikke rører justeringen. Har lagt opp til egen sikringsboks på venstre fremre innerskjerm så det blir ikke for store jobben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Veldig mye fornuft i forslaget til Jarle F. Orginalopplegg som styring av ettermontert rele ++ er bare gull. Enkelt å feilsøke og et stort pluss ved salg av bil senere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bluesea Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 Hvordan blir det med webasto når det da legges opp egen ny strøm til vifte, da må vel dette kobles om også? Noen som har gjort dette og kan forklare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 De gamle kablene gir strøm som før så W blir ikke påvirket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Atle G: Det kan være en fordel å bruke eksisterende viftestyring med et relè for å styre viften på med tenningen. Ellers er det fornuftig ut å legge eget opplegg. Jeg har ikke gjort det og må ta jobben i løpet av høsten/vinteren. Viftebryteren begynner å bli dårlig så viftehastigheten er litt varierende selv om jeg ikke rører justeringen. Har lagt opp til egen sikringsboks på venstre fremre innerskjerm så det blir ikke for store jobben. Har også lagt opp egen sikringsboks på venstre fremre innerskjerm - med solid kabling fra batteri. Brukes til lysforsterker / kjølevifter / AC vifter osv - så ja, slik som du beskriver er akkurat slik jeg vil gjøre det. Nok et prosjekt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oggioffshore Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Skal man ha høyere effekt/ hastighet på vifa, må det nok byttes til en " tøffere" motor inni der Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lervaag Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Hei folkens, i Defenderen min (110-TD5-2000) har vifta kun to trinn som blåser: Det nest nederste og nederste trinnet. Det nest nederste trinnet gir kun en svak pust, så jeg skulle gjerne hatt noe mer guffe. Ble tipset om denne idag, og ble litt fristet. Men er det noen av dere som har vært borti det? http://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Defender-Tdi-Td5-90-110-demister-fan-speed-increase-kit-/161872186964? / ØP Har montert denne, fungere slik som tenkt ,nest nederste blåser litt meir og den nederste blåser som den har gjort mvh alfred Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Flott det ble ønsket resultat . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Koblet du bort motstanden for å øke hastigheten på trinn 2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.