RolfM Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Hei jeg sitter med en Dicovery 3 med 2.7 tdv6 som dere vett sitter også i RRS som har hatt havari, motoren står stuck! Noen som har hørt om dette før og kan ha et tips ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Hører til sjeldenheten men var en tråd om dette nylig og vet ikke om årsaken er samme som på din men var mye nyttig info om rådelager og smøring av dem der... skal se om jeg finner den igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnulf Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Blir smånervøs av å lese sånt. Har hørt rykter om lager og dyser, men innbiller meg at periodisk vedlikehold er en bra kur... Når den først er gått i stå er det vel bare å plukke ned :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 (edited) I følge statistikken er vel dette ikke noe større problem enn på andre kjente merker, sannsynlivis mindre vil jeg tro... husk at det er solgt mange D3 og de fleste kjører rundt uten problemer Her er en som var uheldig.... http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=76340 Edited July 20, 2015 by motom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sfinx Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Tør vi å gjette at det dreier seg om en 2007 modell? Kilometerstand ved havari? Hvilke type olje har blitt brukt? Hvor ofte har oljen blitt byttet(antall km)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simen grimsrud Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 (edited) Hei jeg har også hatt motor havari nylig på min d3 08/07 samme forløp som i nevnte tråd lenger oppe den er fulgt opp med oljer og service den har nå godt 297000 km jeg synes ikke jeg gjør annet enn og bytte olje på den ca hver 15000 km på lastebilene jeg har nå kjører jeg 140 000 km på hvert olje skift ja du leser riktig 10 ganger så langt og motorene går fort 2 000 000 før de må åpnes synes det da er meget svakt av lr og ikke lage bedre motorer da dette er morings emner jeg setter nå inn ny bytte mottor i sverge og håper den nye varer like lenge da bilen er en fantastisk bil når jeg jakter Edited July 20, 2015 by simen grimsrud Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolfM Posted July 21, 2015 Author Share Posted July 21, 2015 Hei igjen Ja det er en 2007 mod, km er rett over 300" så den har rullet litt, men helt enig den bør kunne tåle mye-mye flere km det er helt sikkert. Ja leste både her og andre plasser på nettet at noen motorer er plaget med dårlig oljepumpe og veiv lagrer som haverer. Så mine tanker går vel at det er det samme her. Har funnet et firma i England som overhaler motorereme og skifter disse delene og mye annet Så blir vel det jeg går for tenker jeg, dyrt å sette inn bare en annen motor som haverer etter en stund. Men nå er jo luft fjærene helt nede og får ikke kjørt de opp igjen pga bilen forlanger at motor må være i gang før EAS virker, så er det noen måte å kjøre systemet under tvang???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
parrafin23 Posted July 21, 2015 Share Posted July 21, 2015 Ja, du kan kjøre systemet under tvang med diagnose. uten dette blir det straks meget vanskelig. du kan fylle reservoaret med luft ved å ta ut relleet til kompressoren og "jumpe" den, da vil den gå, men du har ingen mulighet for å åpne ventilblokene.. Mr.P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolfM Posted July 21, 2015 Author Share Posted July 21, 2015 Hva mener du med å " Jumpe" den ? Blackbox Solution bør kunne tvangs kjøre den da ???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sfinx Posted July 21, 2015 Share Posted July 21, 2015 Rolf M, kjedelig med disse motorhavariene på 07 mod. Kommer du til å gå videre for å finne årsaken? Og hvilke type olje har du gitt bilen? Og hvor ofte har du byttet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Kjernmoen Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 .....på lastebilene jeg har nå kjører jeg 140 000 km på hvert olje skift ja du leser riktig 10 ganger så langt og motorene går fort 2 000 000 før de må åpnes..... En lastebilmotor er vel laget for å vare "evig" mens personbilmotorer er helt marginalt kostruert. Men lastebilene har vel gjerne skikkelige oljefiltre og gjerne et digert by-pass filter i tillegg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnulf Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Æ får utslett av denne læsinga... Er det svakheter på alle sport og Lr3 modeller med tdv6? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sfinx Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Så langt har samtlige havari vært rapportert på 07 modeller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnulf Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Oljepumpe, veiv og rådelager er svakhetene? Noe annet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marius92 Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Så langt har samtlige havari vært rapportert på 07 modeller. Jeg har en 06 med ny motor, tatt på garanti fra LR. Har et håp om at de da monterte forsterket pumpehus, men vet ikke... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolfM Posted July 22, 2015 Author Share Posted July 22, 2015 Er jo brukt anbefalte oljer og anbefalte intervall, vett ikke helt hva jeg gjør ennå, om jeg går for den dyre modellen og England og overhalt bytte motor eller om det blir brukt motor..... Har jo lyst på det dyre alternativet men ha det er jo dyrt og..... Det jeg har lest meg opp til er hvertfall svak oljepumpe på 2007 mod, og da i tillegg dårlige lager på samme model. En går jo da en særdeles dårlig kjemi her for å si det sånn ..... Olje og intervall er viktig på alle biler og blir dette fulgt opp sånn ca så tror jeg ikke på det er problemet, noen virker syklig opptatt av dette men tror nok heller den oljepumpen er i grunn det som skaper det hele her, gir den litt dårlig med olje til svake lagrer så sier det seg selv at det blir havari. Selv med verdens beste oljer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolfM Posted July 22, 2015 Author Share Posted July 22, 2015 Er jo brukt anbefalte oljer og anbefalte intervall, vett ikke helt hva jeg gjør ennå, om jeg går for den dyre modellen og England og overhalt bytte motor eller om det blir brukt motor..... Har jo lyst på det dyre alternativet men ha det er jo dyrt og..... Det jeg har lest meg opp til er hvertfall svak oljepumpe på 2007 mod, og da i tillegg dårlige lager på samme model. En går jo da en særdeles dårlig kjemi her for å si det sånn ..... Olje og intervall er viktig på alle biler og blir dette fulgt opp sånn ca så tror jeg ikke på det er problemet, noen virker syklig opptatt av dette men tror nok heller den oljepumpen er i grunn det som skaper det hele her, gir den litt dårlig med olje til svake lagrer så sier det seg selv at det blir havari. Selv med verdens beste oljer! Jeg har en 06 med ny motor, tatt på garanti fra LR. Har et håp om at de da monterte forsterket pumpehus, men vet ikke... Det bør vel kunne gå ann å finne ut ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marius92 Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Ja, det er mulig at verkstedet har noe i systemet sitt, men litt usikker på det. Motor ble byttet i 2011 på 163' km av tidligere eier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ESPO Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Det er vel ikke selve oljepumpa som er svak, men festet som er svakt og knekker på 2007 modellene. Det burde være lett å se om dette har skjedd. Mener at dette ikke er problem på 05 og 06 modellene. Når det gjelder oljeskift og intervaller er det vel mye tro og overtro. Men tror uanz mange kjører med for lange intervaller iallfall hvis de ikke bytter minst en gang i året. Småkjøring forurenser oljen mye, samt EGR-systemet på dieselbiler forurenser også mye, bl.a.med syrer fra eksosgassen. Dette degraderer olja og egenskapene blir dårligere. Oljene som er beregnet for biler med DPF har muligens noe dårligere beskyttende egenskaper enn oljene man kan bruke på biler uten DPF. Men jeg skriver "muligens", fordi oljeprodusentene kommer med nye additiver som skal erstatte de gamle zinc-alkyl-ditiofosfatene. Selv kjører jeg to oljeskift i året 6-8000 km på min 05 mod med blendede EGR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brage Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 (edited) Det er desverre ikke slik at problematikken er begrenset til 2007 modellene, hverken når det gjelder oljepumpehus eller veiv lager. - Oljepumpehuset skifter du bare, det er ikke dyrt, men litt skruarbeide. Veldig dumt å la være( spesiellt ved reg reim skiftet ) - Veivlager problematikken, det er her oljeskift intervall og rett olje har unormalt stor betydning for å holde lagerskålene i sjakk. Med den motoren i ditt eie, så må du nesten ta hensyn til disse 2 tingene. Skrev vell en drøss med innlegg i grennes sine tråder, som oppsummert sier det som står over. Har lest veldig mye om temaet . Mvh Brage Edited July 22, 2015 by Brage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolfM Posted July 22, 2015 Author Share Posted July 22, 2015 Ja har nå vært i kontakt med et firma i England jeg vurderer motor fra og diskuterte med de angående temaet. (NWS motor services) Det han sa var desverre var det ikke kun 2007 mod, det var samtlige modeller og det var også 3.0, 3.6 fra 2005-2014 og det gikk i dette med at oljepumpen var for dårlig og at lagrene har for dårlig kvalitet. Så ja oljeskift er viktigere på disse motorene er viktigere enn de fleste andre. Og han sa at det MÅ skiftes oljepumpe ved reg.reim skifte, de har også pumpe som er godt forbedret og lagrer de hevder er markedets beste som kan skiftes før ting skjer. Han anbefalte folk å ta et nytt reg.reim skifte med ny pumpe skift om det ikke var skiftet oljepumpe ved reg.reim skifte. De solgte pumper for 150 pund Det er desverre ikke slik at problematikken er begrenset til 2007 modellene, hverken når det gjelder oljepumpehus eller veiv lager. - Oljepumpehuset skifter du bare, det er ikke dyrt, men litt skruarbeide. Veldig dumt å la være( spesiellt ved reg reim skiftet ) - Veivlager problematikken, det er her oljeskift intervall og rett olje har unormalt stor betydning for å holde lagerskålene i sjakk. Med den motoren i ditt eie, så må du nesten ta hensyn til disse 2 tingene. Skrev vell en drøss med innlegg i grennes sine tråder, som oppsummert sier det som står over. Har lest veldig mye om temaet . Mvh Brage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnulf Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Raser alt? Eller er det bare lagrene I bunnen og pumpa må må ta ved havari? Kanskje kammer og lager også? Det går vel ann å slipe opp veiv og råder og kjøre over dim lager? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolfM Posted July 22, 2015 Author Share Posted July 22, 2015 Raser alt? Eller er det bare lagrene I bunnen og pumpa må må ta ved havari? Kanskje kammer og lager også? Det går vel ann å slipe opp veiv og råder og kjøre over dim lager? Ja det er vel det som jeg forstod at det er veiv som må tas og kammer og kjøre på overdim på lagrer etterpå. Er det noen som tar en sånn jobb i Norge til en grei pris da ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaldevass Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Som nevnt over er det er strammer som feiler i støpt gods etter reg reim bytte som har vært felles i 07 med motor haveri. Det er en svakere støptjern tykkelse på disse pumpene. Disse olje pumpe / strammere var begrenset til en vist vin, oljepumpe har blitt utbedret på det senere modeler, samt reservedeler byttet ut til sterkere type. oljepumpe byttes fort nå du første skal tar reg reim, ca 1 times arbeid. Kilde Disco3 forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolfM Posted July 23, 2015 Author Share Posted July 23, 2015 (edited) Hei igjenSkrev mail til Gutta på Sandven som har jo holdt på med LR i noen år og er jo de senere årene blitt merkeforhandler.<verksted@sandven.com>Emne: Havari på Discovery 3Hei jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg litt Jeg har en 2007 mod Discovery med 2.7 tdv6 i som har havarert.Og lurer på om dere i LR systemet har noe svar på ting som kan være årsaken til dette? Er det noe kjente svakheter på denne motor/modell ?Har lest på nettet at -07 mod er utsatt for en dårlig oljepumpe og dårlige lagrer på veiv, dette er jo selvfølgelig særdeles dårlig kombinasjon.Så jeg håper dere kan hjelpe med deres kunnskap og deres nettverk innen LR, for jeg lurer jo på om motoren er noe å reparere på , bytte motor ? Er det da års modeller jeg bør styre unna for å unngå det samme?Svaret jeg fikk :Hei!Ikke hyggelig når noe slikt skjer.Det er ikke noen kjente svakheter, slik vi kjenner til. Vi har mye av de bilene i vårt system, og skifter reg reimer på de ofte, det er da ikke noe fra Land Rover som sier vi skal skifte oljepumper p.g.a svakheter der.Jeg kjenner til at noen gjenger utvendig oljepumpe, er ødelagt i forbindelse med løpehjul som står på den, men dette har ikke noe med selve oljepumpen/trykk å gjøre.Vi skifter ikke ofte motor på disse, i forhold til mengde biler vi har gående. Som oftest er det andre årsaker, en oljetrykk som er årsak. Det har vært register som har hoppet noen tenner, defekte drivstoffpumper.Årsak kan også være service som ikke er holdt og feil oljetype.Vi forholder oss alltid til VIN nr og deler som skal på den bil i henhold til det, når deler/motor skal skiftes på en bil.Mvh,-nn-Verksmester Land Rover / Range Rover Edited July 23, 2015 by Tore Kjernmoen Fjernet navn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.