Jump to content
LRforum

Def 97 300TDI, hovedlys på = motor stopper


havmal96
 Share

Recommended Posts

Hei

 

 

Når jeg skrur på hovedlysene stanser motoren umiddelbart.

Oversikt over hva som skjer:

- Starter motoren

- Vindusvisker går en gang (uten at de er på)

- skrur på parklys (alt ok)

- Skrur på hovedlys

- Fjernlys og alle blinklys går på konstant og bil stopper

- Langlys pulserer og bil vil ikke starte (starter slår inn, men starter ikke) før vindusvisker rele er tatt ut.

 

 

Har satt inn ny lysbryter, blink bryter og 3 gule releer. Brukt elektro spray og tørket bilen i garasje flere dager (Bergen...). Ingen bedring.

 

Er desperat på søk etter råd da frustrasjonen stiger og bilen er ubrukelig.

 

 

Mvh

NilsM

Link to comment
Share on other sites

He he har motsatt, må skru av hovedlys for å stoppe motoren.

Samt automatisk kjørelys dog kunn forann når jeg startet selv om lysbryter er av.

 

Fant ut at kjørelys forann er jo bare tilpassning til nye EU direktiv,( godt at bilen vet å tilpasse seg)

At du stopper motor med lysbryter gir bilen et persolig preg, (den begynner å bli gammel og sær).

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har en 4 måneder lang "sykdomsperiode" blitt avlsuttet. Det var jordingen til kjørelysene foran som var dårlig/ikke eksisterende. Endelig kan bilen kjøres igjen :D:D:D:D

 

 

Jording er årsaken til mange elektriske problemer med tilhørende riving i håret. Dette gjelder både biler og motorsykler med noen år på baken. Defender 300Tdi er en enkel sak å forholde seg til, men på mer avanserte biler som Range Rover P38 blir dette mye viktigere. Jeg har (for tiden) en av hver, og så snart været tillater det så skal jordingspunktene på P38 gåes over for å unngå feilmeldinger i hytt å pine.

 

Siden lys er nevnt i tråden, har du montert lysforsterkerkit på bilen? Det gir mye bedre kjørelys på bilen, samt avlaster hovededlysbryteren og gjør nær/fjernlys mindre følsom for eventuelle jordingsfeil.

Edited by AreM
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det er mange ting som en overledning kan forstyrre, men at motoren stopper er antagelig at solenoiden som styrer diesel tilførselen ikke får strøm. test ved å sette 12 volt på solenoiden. det er den ene ledningen som går inn på diesel pumpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange ting som en overledning kan forstyrre, men at motoren stopper er antagelig at solenoiden som styrer diesel tilførselen ikke får strøm. test ved å sette 12 volt på solenoiden. det er den ene ledningen som går inn på diesel pumpen.

 

Mitt problem ligger i at motoren stopper når jeg slår på lysa.. altså den får strøm..men noe forstyrrer den strømmen når hovedlysa tennes... Ergo holder jeg på jordfeil :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...