Jump to content
LRforum

Litjkar´n - en Serie 2a fra 1968


LANDreas
 Share

Recommended Posts

Flenseverktøy har jeg -- men, her var det jeg som rota. Den observante leser ser at jeg glemte å flytte over overgangen som står i den gamle sylinderen.

Montert og luftet. Hard og fin pedal helt til jeg starter motoren, da mister jeg motstand i pedal og clutchen løser ikke ut.

 

Noen teorier??

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg ser ikke sammenhengen selv… :huh:

Frustrerende å ikke ha noen teori om hva det kan være, så nå blir Litjkar'n stående til jeg finner ut av hva det kan være.

 

Motor av: Hard og fin pedal og du merker at clutchen løser ut.

Motor på: Myk pedal og clutchen løser ikke ut.

Link to comment
Share on other sites

Har forhørt meg litt -- ingen klare svar, men ekspertisen antyder at kassa må ut. :o

 

Ikke helt det jeg hadde sett for meg… Tror det får bli et prosjekt i vinter. Nytt terreng for meg, men det var vel bare et tidsspørsmål.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hard og fin pedal når motoren ikke går.  Men løser clutchen ut?

Jeg kom til å tenke på at utløserarmen kan ha røket.  Nå kjenner ikke jeg disse bilene men vet at dette er en svakhet på enkelte LR-girkasser.  Anlegget/hengslingen på midten gir seg og det anbefales å sveise på en forsterkning.

Link to comment
Share on other sites

Kult bilde, Robert!

 

Seriebil er vakkert - også når den står i garasjen :wub:

Jeg har fått noen tips som jeg skal følge opp når tiden strekker til. Alltid mer tid til slikt om vinteren enn om sommeren (da er det så mye annet spennende som skjer).

Har isolert garasje, så satser på mekking når den gode, kalde tida melder seg.

 

Har forstått det slik at utløserarmen på seriebilkasser er udødelig, men har ikke erfaring med dette selv.

Jeg har ikke skrudd seriebil før, ei heller clutch, og klamrer meg fortsatt til et håp om at det er en enkel løsning på dette.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Brage skrev:

Hmmm, lurte også litt på hva du tenkte på der Andreas, fine bilen, men den fikk en fin adoptiv far.

Var det for å finansiere motor til D3n?

 

Egentlig ikke, men det var jo ikke noen ulempe å ha solgt Litj'n da regningen kom. Mest fordi jeg hadde for mange "ugjort-spøkelser" hengende over meg, og for liten tid til å gjøre noe med dem. :(

 

Må jo være en bagatell, Arild, siden den har vært litt til og fra? Men rare greier. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Rart at du mister motstanden når motor er i gang.

 

Når jeg knota til trykkplaten så virket clutchen normal når motor var av ettersom jeg ikke merket at clutchen ikke løste helt ut (giret helt fint). Når motor gikk ville den ikke slippe helt og giret dårlig ettersom den faktisk sluret bittelitt.

 

Trodde først det var dårlig lufting eller galt med slavesylinder. (Slet også mye med lufting av master sylinder i starten for byttet den også)

 

Anyways, pedalen føltes alltid lik ut enten motor var av/på. 

 

Endrer trykket på pedalen seg og det ikke er noe galt med lufting eller sylindrene så er det kanskje utløserlageret eller trykkplaten det er noe med?? I teorien skal ikke noen av dem oppføre seg annerledes om de spinner rundt...

 

Rare greier!

Link to comment
Share on other sites

Mangle likhetstrekk med din beskrivelse, motom. Gaute mistenker også trykkplate eller utløserlager.

 

Jeg skal uansett bytte rør og slange på clutchen, og vurderer å bytte til separate beholdere (istedenfor en felles) til bremse- og clutchvæske da jeg har fått en lekkasje der. Når denne jobben er gjort vil jeg på nytt lufte og gjøre en ny vurdering.

 

Har fått tips om å demontere tilstrekkelig slik at man visuelt kan se hva som skjer når clutchen trykkes inn. Høres ut som en fornuftig ting å gjøre før man plukker ut girkasse.

 

Det er en fin miks av s2a og s3 på denne bilen, så det er vanskelig å finne de rette delene… Har slanger og rør de begge varianter, men siden det er blandet deler må jeg lage nytt rør selv. Bremserør 1/4" er jo ikke hyllevare rundt omkring.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

50-åringen har ikke fått den oppmerksomheten den fortjener. Ekstrem vinter, ekstrem sommer  og alt for mye overtid på jobben er blant årsakene til det. Har et bittelite håp om at jeg skal klare PKK i høst. Hjelper at den er ryddet frem igjen!

103E0278-045A-4610-ACF3-5A26943E0156.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Ahok skrev:

50-åringen har ikke fått den oppmerksomheten den fortjener. Ekstrem vinter, ekstrem sommer  og alt for mye overtid på jobben er blant årsakene til det. Har et bittelite håp om at jeg skal klare PKK i høst. Hjelper at den er ryddet frem igjen!

 

 

Det der høres veldig kjent ut. Heldigvis er det 6 uker til seriebiltreff cool

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har et sterkt ønske om seriebiltreff, ja! Men mest av alt er jeg superklar for å kjøre seriebil igjen.

 

Bilen fyra på ... forsøk nr. 8. Tror det tar veldig lang tid før den får bensin når den har stått en stund.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Ahok skrev:

Har et sterkt ønske om seriebiltreff, ja! Men mest av alt er jeg superklar for å kjøre seriebil igjen.

 

Bilen fyra på ... forsøk nr. 8. Tror det tar veldig lang tid før den får bensin når den har stått en stund.

 

Vår camper er også treg når den har stått en stund. Hjelpe til med manuell pumping på fødepumpa er trikset på denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...