Jump to content
LRforum

Litjkar´n - en Serie 2a fra 1968


LANDreas
 Share

Recommended Posts

Tror ikke jeg ville rygget hardt inni en mur eller lignende. Da kan du risikere og bøye ramma en plass du ikke ønsker.

Legg ut er bilde av skaden. Kanskje den lett kan rettes? ;)

Edited by Vegard Bratland Erikstad
Link to comment
Share on other sites

Skal se om jeg får tatt et bilde i helgen, nå står han i "fjerngarasjen". Tenkte evt. å prøve meg fram litt forsiktig på maktmetoden. Mulig jeg bare hiver av hengerfestet. Sikkert enklere.

:)

Edited by LANDreas
Link to comment
Share on other sites

Rygget inn i en stor stein, så nå er hengerfestet i perfekt vinkel. :D

 

Det blikket i baktraversen er så tynt, at jeg overhodet ikke var redd for ramme eller annet. Mer forundret over at det faktisk tåler en tilhenger på inntil 750 kg. :blink:

 

Da er Litj'n klar for etterkontroll, fikk også byttet et bremserør og støtdempere foran. Det som gjør meg litt forbannet er at bremserøret ikke var i nærheten av dårlig, og det var heller ikke støtdemperforingene. Ergo blir det ikke Tåsen bilverksted/Mekonomen noen gang igjen, etter etterkontrollen. Det var da også en siste liten nødløsning/et håp om å kunne kjære til Seriebiltreffet. Heretter blir det NAF, som vanlig.

 

Da får vi håpe jeg rekker etterkontroll ganske kjapt, så jeg kan begynne å kosekjøre litt igjen. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror den bør forsterkes dersom jeg skal kjøre tyngre tilhenger, ja, men den er absolutt ikke råtten, bare pinglete. Vet ikke om baktraversen er original, så jeg får sammenligne med et par andre etter hvert. Men foreløpig har jeg sjelden hatt mer enn maks 300 kilo bak der, og bruker heller D3´n til tyngre lass. Så vi får se om jeg gidder å forsterke den, det fungerer jo greit som det er til mitt bruk.

 

Dersom jeg trenger ekstra bagasjeplass på tur, så har jeg en liten tilhenger jeg kan henge bakpå. Den er maks 300 kg, med egenvekt på 55, så den er heller ikke så skummel.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag ble Litj'n godkjent for to nye år! Takk, NAF, for at dere er fornuftige når det kommer til gamle biler. :)

 

Ble litt race på morgenen. Var først borte på Haslevangen med Polio'n. Godkjent. Deretter hjem, få gutta på skolen, og bort på Haslevangen igjen, da med Litjkar'n. Men når begge ble godkjente, så må man være fornøyd med årets bruk av pinseferien.

 

Deilig å kjøre seriebil til jobb igjen!

B)

 

PS

Trikset med å rygge inn i en stor stein for å rette "trekkbjelken" fungerte utmerket. Takk til alle skeptikere! :D

Edited by LANDreas
Link to comment
Share on other sites

Takk-takk. Et C-moment jeg ikke nødvendigvis anbefaler. Men moro var det! :)

 

Jeg har en kneppelyd i forstillingen e.l., som har vært der hele tiden. Mon tro om det forsvinner når jeg skifter fjærene foran? Særlig når jeg tar fullt rattutslag fra ene til andre siden, spesielt når jeg kjører inn eller ut porten hjemme. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Dårlige bolter i fjær-oppheng? Dårlige foringer i fjærene? Dårlig gummi på demperfestet?

Hadde også kneppelyd på min, men det fant kjekkasen på EU kontroll. Sto å bendte med et spett for å sjekke det. Nesten oppspist bolt var problemet mitt. Ganske guffen og jobbig operasjon å få ut bolter som er rustet fast i foringene. Prøv de nye Bose hodetelefonene med støydemping i stedet...fikser det meste B)

Link to comment
Share on other sites

 

PS

Trikset med å rygge inn i en stor stein for å rette "trekkbjelken" fungerte utmerket. Takk til alle skeptikere! :D

 

Vold er ett underskattet virkemiddel for å reparere ting med. B)

Grattis med godkjenninger. God følelse det. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Nå begynte bremsene å ule litt også. Fotgjengere trodde jeg bærtet på dem. Olje? :huh:

 

Det er fordi du bruker bilen for lite det Andreas :D. Tror ikke disse bilene liker å stå så mye.

Jeg ville tatt av tromler og pusset med litt grovt papir inni tromler og på bremsebånd før jeg justerte bremsebåndene pent ( nesten) inntil. Da tipper jeg du blir kvitt ulingen.

Da kan du heller velge hvem du vil plystre på når du passerer ;)

Link to comment
Share on other sites

Deilig å kjøre seriebil i dette været tenker jeg... bare litt misunnelig :) Trøster meg med at D2 nesten er like mye traktor ift D3 som seriebil er til D2 :D

 

Når det gjelder bremsene så tror jeg det hjalp å slipe bremsebåndet litt skrått i forkant. Nye bånd er ikke alltid like runde så hvis det fortsatt er belegg på de gamle så passer de tromlen bedre.

 

Edited by motom
Link to comment
Share on other sites

Nei, kone og barn skal selges, Eivind, til inntekt for flere LR-produkter. :D

 

Trenger ikke både paraboler OG standardfjærer, serru. Mulig de doneres til et prosjekt. Tror også lyden forsvinner når jeg bytter. Kan være et skjult brudd.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Nå er i hvert fall helt nye, tykkere bøyler, takrenner og ny kalesje på plass. Det ble lekkert! Jada, skal ta et bilde en dag.

 

Litj'n var også på EU-kontroll for noen uker siden. Det ene bremserøret jeg monterte sist, må henges opp bedre. Hadde også en liten oljelekkasje. Sikkert en pakning som har tørket ut litt i vinter.

 

En dag jeg får tid. Nå skal jeg snart kjøre litt! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...