Jump to content
LRforum

Litjkar´n - en Serie 2a fra 1968


LANDreas
 Share

Recommended Posts

Siden Andreas satt i bilen, og hadde med seg en skoleklasse med unger til å stemme ;) så bør der vel inn et lite bilde av Ham her :)

 

Barnas favoritt ble :

 

10288734_313925062096747_461232424616165

 

Hadde ikke tid til å redigere Andreas, men det trenger den da heller ikke, så fin den er.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk god hjelp til å skifte bakfjærer i går/i natt. Bjorings trengte desperat en ny bakfjær på sin bil, hans venstre var helt vannrett og med to knekte blader, og jeg hadde parabolske klare til skifting på min. To fluer ble klasket i én smekk, så vi begynte med å ta av mine først. Det gikk relativt greit, siden de var nesten nye. Parabolske ble montert, og vi klarte ikke å la være å ta en prøvetur. Mye mykere over mindre hull og humper! Veldig behagelig ble det, så jeg må prøve å rekke å skifte foran i sommer også. De knirker noe forferdelig, men det regner jeg med blir bedre med litt olje etter hvert.

 

Da vi skulle skifte venstre bak på Bjorings´ bil var det ikke fullt så enkelt. Boltene satt noe grønnj..lig! Med litt magisk rustmelk jeg har fått av CaspianBlue, en meget solid pipeforlenger og en jekk, gikk det bra til slutt. Selv latmansarmen måtte faktisk gi tapt, pga. litt begrenset tilgang. Plutselig var bilen til Bjorings rett igjen!

 

Men hvor lenge var Adam i Eva? Da vi var ferdige så vi plutselig at det lakk litt bremsevæske fra flensen på røret inn på trommelen. Flensen var nok litt svak, for det var ikke mye vi hadde bøyd på bremserøret under operasjonen, men tydeligvis nok. Jeg har selvfølgelig ikke flensesett liggende (ulp!), så her måtte det improviseres. Heldigvis har han byttet rør, så de nye var av kobber, som jo er litt mykere. Vi fant fram metallkjørneren min, og den fungerte faktisk godt til å lage en ny krage på røret. Et par prøvepump fortalte oss at dette skulle holde en kort tur eller to. Bjorings kom seg hjemover og har heldigvis svart på SMS i dag. Greit å vite at han er i live...

 

Har aldri møtt Bjorings før, han er ikke blant de ivrigste på forumet, men dette var definitivt et trivelig bekjentskap. Spørs om ikke vi må prøve å få skiftet den andre fjæra på bilen hans også, men det får bli i løpet av sensommeren. Nå er det straks ferie fra det meste! (Ikke fra VBF og karan mine, selvfølgelig.)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Tror den er bitte litt høyere. Så i hvert fall sånn ut på tilhengeren da jeg var på gjenbruksstasjonen. Men ikke så mye, gjetter på maks en tomme. Må jo nevnes at de gamle fjærene var nesten nye.

 

Det høres ut som om jeg har en flokk måker baki nå, så jeg må kline på noe smøring. Noen som har forslag til hva som egner seg best? Bør jo være penetrerende, men likevel holde seg der en stund. Motorolje eller CRC? Matolje eller snørr, kanskje? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det ble sent og vi var sløve, så glemte å fette opp et par steder. Gidder ikke demontere igjen, så får prøve å ettermontere kun smøringen. :rolleyes:

 

Forresten, Gaute: Når jeg skal legge etter bremsene, trenger jeg da kun å slakke bolten på innsiden av trommelen og sjekke at hjulet fortsatt ruller, eller det annet også?

Edited by LANDreas
Link to comment
Share on other sites

Og innimellom alt dette rakk du å hjelpe meg også! Du er jo helt rå Andreas!

Link to comment
Share on other sites

Hadde jo en glimrende mekaniker på stedet. Var jo litt flaut å stikke av fra åstedet sånn midt i akten, men han var tilsynelatende fornøyd. Også et par dager etter, selv om vi hadde glemt en mutter. :D

Link to comment
Share on other sites

Litjkar'n er hovedbil om dagen, siden Storkar'n er setelager. Jeg klager ikke!

 

Plutselig i går fusket han brått én gang, og da jeg parkerte på Maxbo fikk jeg ikke start igjen. Nok strøm, men muligens noe shite i gasser'n. Pumpet et par ganger manuelt på gasser'n og da stod det faktisk en stråle ut fra pakningen, så der har jeg en jobb å gjøre. Etter litt pumping på gassen, choke m.m. var jeg redd han var litt blaut. Tok da et gammelt triks fra min far, presset gasspedalen sakte i bunn' og dro på starteren. Da tente han igjen. Et par runder til, så startet han. En liten fusk i dag, men ikke noe mer.

 

Ellers har han fungert ypperlig som arbeidsbil og trives med det. Planter og tilhenger med materialer i går, 500 kg stein og tilhenger med ytterligere 300 kg stein i dag. Nå skal han få litt hvile et par dager, mens far steller hjemme.

 

Tror knirken i de nye bakfjærene har gitt seg litt, har nok satt seg bedre etter 500 kg vekt baki. :)

Edited by LANDreas
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

De er helt herlige å bruke til forefallende de 88" Andreas.

Hadde jeg hatt garasje plass skulle Vedtreet fått stå hjemme, klar til utrykking hver dag:)

 

Godt det bare var en liten fusk!

 

E

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis står han ikke langt unna når han står på lagring. Ca. 5 minutter å gå opp. Ca. 1 minutt ned på podens sparkesykkel. :D

 

Satte han opp på lagring i går, siden det kom enda en bil på tunet. Litj´n har vært heldig og fått stå på Storebrors garasjeplass i hele sommer. :)

Link to comment
Share on other sites

Skal nok bruke ham litt til før vinteren, Kristian, men prøver å unngå regnvær. Han har jo bare bikinitopp på nå. Var bare litt mye biler her nå, fire i tallet. Vi har jo naboer som må få litt parkering også, og kona kommer ikke ut av garasjen hvis jeg bruker begge plassene utenfor. Dvs. jeg klarer selvfølgelig å kjøre ut bilen hennes likevel, men jeg er ikke alltid hjemme når hun skal ut eller inn.

 

Skulle ønske jeg hadde et småbruk med noen mål parkering... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske jeg hadde et småbruk med noen mål parkering... :rolleyes:

 

Kjenner igjen den tanken, men så slår det meg at det kanskje er godt jeg ikke har nok av penger og plass. Jeg har jo allerede for liten tid... :)

 

Vi får trives med (alt) det vi har!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Fikk omsider plukket litt på Litjkar'n i helgen, med kyndig veiledning fra CaspianBlue. (:blink) Vi klådde litt på serie 1'n hans først, fikk dissekert noen bremser, så var det Litj'ns tur. Dommen på EU-kontrollen var nemlig 2'ere på følgende:

 

- Rustent bremserør, midten

- Bøyd baktravers, visstnok viktig fordi den er trekkbjelke for tilh.f. Har litt "bratt" tilh.f.

- Slakk i v. hjullager foran

- Manglende hjulmutter og bolt v. bak

 

Lafter'n sendte deler jeg trengte, alltid upåklagelig service derfra. Takk! Dessverre passet ikke det nye navet med trommel, den er sannsynligvis til ex. mil. Det er i hvert fall litt tykkere bolter. Men "heldigvis" dro CaspianBlue ut en bolt på sin da vi demonterte, så den ble donert. Skrudde og sveiset, så nå sitter'n.

 

Fikk også fikset hjullageret foran, så nå er det kun skifte av bremserør og baktravers som gjenstår. Røret får jeg hjelp til av Isbj0rn, og har lånt verktøy av CaspianBlue.

 

Baktraversen har jeg to muligheter på; enten ta av tilhengerfestet eller rygge hardt inn i en stein/mur. Mulig jeg prøver det siste først...

 

Tusen takk og på forhånd takk til mine gode LR-venner Rolf, Rolf og Henrik, som alltid bistår når jeg er i nød.

 

:)

 

To be continued...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...