Andychap Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Vurderer å bytte ut original vifte med termostatstyrt vifte. Erfaringer?! Skal, skal ikke, evt. bør, bør ikke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorden Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Hvorfor? Funker orginalvifta, ville jeg beholdt orginalløsningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andychap Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 Hvorfor? Funker orginalvifta, ville jeg beholdt orginalløsningen. Funker den. Men jeg tenkte kanskje den funket for bra. At motoren bruker lengre tid på å bli varm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CaspianBlue Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Det er en sannhet med modifikasjoner - termostaten holder jo ting lukket til tempen er riktig Hvilken bil/motor har du? Saktekjøring/køkjøring med defekt elektrisk vifte er ikke bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andychap Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 (edited) Ok, ja det skjønner jeg. Er en 1975, RRC 3.5 V8 i original stand. Edited February 17, 2013 by Andychap Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KethilF Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Jeg har montert to elektiske vifter fra Biltema. Funker. Hvorfor? Fordi jeg har en bryter så jeg kan skru de av når jeg kjører i vann og gjørme. Litt mindre møkk i motorrommet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andychap Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 Jeg har montert to elektiske vifter fra Biltema. Funker. Hvorfor? Fordi jeg har en bryter så jeg kan skru de av når jeg kjører i vann og gjørme. Litt mindre møkk i motorrommet. Ok, høres fornuftig ut. Da har du fjernet den originale som går på blokka antar jeg?! Det jeg tenker på er om det er noe hold i tanken min om at motoren blir raskere varm med en termostatstyrt vifte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Om viskosekoplingen fungerer trekker ikke vifta mye kaldluft. Den henger bare med på luftstrømmen som likevel suser forbi. En gammeldags rullegardin foran radiator, gjerne styrt innenfra, burde løse problemet kanskje. En orginal bil i den alderen fortjener orginalitet. Hva med motorvarmer før oppstart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valvolainen Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 (edited) Har kjørt en geländewagen med henholdsvis viskosevifte og bryteraktivert elektrisk vifte. Dette var en 3ldiesel. Kom varme i apparatet på eksakt samme tid med eller uten viskosevifte. Du har bensin i tillegg, denne burde vel bli lunk på ganske fort?? Du har fungerende termostat? Det eneste viskosevifta gjør når du kjører mens motoren er kald er å føre øøøøøørlitegranne mer kaldluft over motorblokka enn det bilens fremdrfift gjør på egenhånd. Dette betyr nesten ingenting, eller bortimot null på kjølevannstemp. Edited February 17, 2013 by valvolainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andychap Posted February 17, 2013 Author Share Posted February 17, 2013 Ok takk, skjønner. Det var et slikt svar jeg var på utkikk etter. Da blir det å beholde den originale. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuscan Posted February 18, 2013 Share Posted February 18, 2013 Behold den mest mulig original, Andreas ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted February 19, 2013 Share Posted February 19, 2013 Har et tips ang. elektrisk vifte..........ikke gå for den varianten som skal festes rett på radiator. Den kan fort ødelegge både radiator og seg selv............hvordan vet jeg dette?? ........egen erfaring!! Ville gått for en variant som har en egen ramme. Den jeg kjøpte skulle festes med noen slags strips gjennom registeret i radiatoren......dårlig løsning!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 (edited) Jeg har ikke hatt problemer med stripsløsningene,men el.viftene jeg har prøvd gir dårligere kjøling ved max belastning av motorover tid i terrenget. Max belastning for meg er fire kjettinger,v-åtter,fullsperret drivverk og snø over winchhøyde på godt hevet bil. Edited February 20, 2013 by gautes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fRRode Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Max belastning for meg er fire kjettinger,v-åtter,fullsperret drivverk og snø over winchhøyde på godt hevet bil. Det er moro det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted February 20, 2013 Share Posted February 20, 2013 Jepp,men når det lyser rødt under panseret og man ikke får spadd snø fort nok oppi motorrommet tar det lang tid å komme fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anthen Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 viskosevifta på discoen har også tatt kvelden nå. Ser de anbefaler 16" vifte på forum i UK. Noen som har erfaring med dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IceMan Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Mine Kenlow vifter fungerer utmerket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts