leiohel Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 (edited) Har tidligere fortalt her inne at jeg har planer om å kappe taket av en RRC 2dørs og ha veltebøyler i stedet. Har ikke hatt tid til å søke ennå, men er halveis i nedplukking av bilen. Var innom biltilsynet i et annet ærend i dag og spurte da samtidig om en prat om mitt kommende prosjekt og søknad. Spurte om nødvendig dokumentasjon for en slik ombygging da bilen har ramme osv. Da kom BOMBA: "Vi trenger dokumentasjon fra importør eller fabrikant at den er konstruert slik at hvis taket fjernes så er bilen fortsatt stekr nok...." GULP..... tenkte jeg. Jeg har jo tidligere snakket med importøen i norge og der var null å hente. Jeg må jo søke sentralt, så jeg håper der er personer uten den holdningen der inne, men ble litt svett. Edited September 10, 2008 by leiohel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ole jacob Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Det er nok bare å glemme.... VPN / Land Rover-importøren gir deg neppe papirer på at en RR Classic er sterk nok til at du kan kappe taket.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Haaland Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Høres ut som du skal være glad for at du enda ikke har somla deg til å kjøpe kappeskiver til vinkelsliperen! :ninja: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leiohel Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 Høres ut som du skal være glad for at du enda ikke har somla deg til å kjøpe kappeskiver til vinkelsliperen! :ninja: Vel.....har tatt av taket jeg og det gikk litt hardt ut over taket. godt jeg har en delebil til. Men jeg gir meg ikke helt ennå. At å få noe hjelp i fra importøren vet jeg er bare å glemme. Men håper at noen sentralt blir fornøyd med søknadn min. må bare få satt meg ned og skrevet den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leiohel Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 Har forresten noen bilder av innerkonstruksjonen på RRC 2-dørs så jeg kan bruke for å forklare bilens konstruksjon og mine endringer? Eks fra en delekatalog eller lignende. Hadde vært fint å fått noe slikt på mail. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar S Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Sakset fra hovedsiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sealt Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Snakk med et firma som driver med ombygging av biler,de vet somregel hvilken måte du skal gå fram på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leiohel Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 Snakk med et firma som driver med ombygging av biler,de vet somregel hvilken måte du skal gå fram på Bra tips. Kan du anbefale et firma som jeg kan kontakte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sealt Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Vet ikke om noen som driver med personbiler,men det er jo endel biler som bla blir ombygd til handicap biler,ambulanser etc http://www.vbk.no/ driver og bygger om lastebiler,busser,campingbiler etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny Jacobsen Posted September 11, 2008 Share Posted September 11, 2008 Bare her i Fredrikstaddistriktet har vi jo et par stykker: To-Jo og LaFinto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leiohel Posted September 11, 2008 Author Share Posted September 11, 2008 Bare her i Fredrikstaddistriktet har vi jo et par stykker: To-Jo og LaFinto. Det var godt tenkt. ofte lettere å stikke innom et slikt verksted, enn å ta en prat ¨på telefonen. Skall skjekke litt ut og komme tilbake med oppdateringe etter hvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Du forklarte vel at den hadde ramme!! Da er ting litt lettere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leiohel Posted September 18, 2008 Author Share Posted September 18, 2008 Du forklarte vel at den hadde ramme!! Da er ting litt lettere. Kom aldri så langt før jeg ble avbrutt av fyren bak disken. Men jeg har god tro på at det skal løse seg. Heldigvis var det ikke han som skal behandle søknaden. For å si det slik: jeg SKAL få det til. Skal man bygge drømmebil, så skal man det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spitfire Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Kom aldri så langt før jeg ble avbrutt av fyren bak disken. Men jeg har god tro på at det skal løse seg. Heldigvis var det ikke han som skal behandle søknaden. For å si det slik: jeg SKAL få det til. Skal man bygge drømmebil, så skal man det. 100% enig i deg bygg drømmebilen din du Mvh Ketil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar S Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Et godt argument ved siden av at det er ramme kan være at hele karrosseriet er skrudd eller poppet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersG Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 (edited) Kanskje kan det gjøres slik, eller du kan bruke idèer.. Forslag: Brevhode her - standard profesjonelt brev Søknad om ombygging av kjøretøy. Vil med dette søke om godkjenning av ombygging av kjøretøy reg nr XX 12345 til cabriolet. Bilen en XXXX modell Range Rover. Første generasjons Range Rover (1970 - 1995) er utstyrt med bærende chassisramme (stigeramme slik som på de fleste lastebiler) og karosseriet er av aluminium som sitter skrudd og poppet på et skjelett av stål. Range Rover er ikke typegodkjent som cabriolet, men har vært levert i utallige konstruksjoner hvor tak enten er modifisert, kappet eller fjernet til fordel for annet utstyr (brannpumper og lasteplan mm). Rammen på Range Rover er konstruksjonsmessig og dimensjonsmessig lik rammen til Land Rover Defender og Seriebiler, og disse bilene er bygget med et modulbasert karosseri i hovedsaklig aluminium og er blitt levert og typegodkjendt i mange varianter som ikke har hatt tak og de aller fleste av disse bilene har demonterbart tak. Jeg ønsker å erstatte aluminiumstaket på min bil med veltebøyle[r] og stofftak av samme konstruksjon som er levert og leveres på (bla.a) Land Rover Defender. Ombyggingen planlegges utført på følgende måte: Beskrivelse av planlagt ombygging her, kan gjerne inneholde dimensjoner på veltebøyler etc - kanskje sammenlignet med dimensjoner på matrerialet som blir fjernet. Setebelter ER et tema, forklar at disse sitter i setene og IKKE blir berørt i denne ombyggingen. mvh En hyggelig bilbygger Lykke til, fingrene er krysset Edited September 18, 2008 by AndersG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar S Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Skikkelig bra Anders, Terje K må føle seg presset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore Kjernmoen Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
j_wold Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Skikkelig bra Anders.. nydelig ! men jeg ville utvist forsiktighet med ordet "kappe" og dets synonymer i søknaden (høres så skummelt ut). det bør understrekes at det er snakk om demontering, da i prinsippet alt som skal vekk er skrudd eller poppet. hmm når jeg tenker etter... hvorfor søke ?. jeg mener, hvis går på trafikkstasjonen og sier "taket og vinduene på bilen min er til å skru av. har jeg lov til å skru det av eller må jeg søke". er det ikke det det er snakk om da ? B-stolpen kan jo få stå ifred. resten er vel skrujobb ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersG Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Demontering er helt klart ordet! Sitter en ramme som bla.a takplaten ligger på og bakre vinduer står i samt C-stolpene .. Denne bør absolutt også "demonteres" Bare tynt Engelsk blikk alt sammen, kan ikke skade å erstatte dette med en solid veltebøyle. Syns forøvrig de to mørke bilene på bildene til Kjernmoen er meeget inspirerende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar S Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 ville fjernet "og seriebiler" fra teksten også. Defender og Range Roverrammer er i prinsippet helt like. Seribil ganske annerledes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leiohel Posted September 19, 2008 Author Share Posted September 19, 2008 Takker alle sammen. Tror ikke jeg er alene om å ha lyst på en RRC uten tak. Jeg tar alt til meg og bruker det i søknaden. Virkelig genialt må sies å være ordformuleringen: demontere. Angående de bildene som var lagt inn. Det første bildet (sort cab) har hengt på veggen min nå i noen mnd. greit å ha noe å strekke seg etter. Gleder meg til å lage en egen tråd om utviklingen av bilen. Forhåpenligvis starter tråden med kopi av godkjent søknad. Helgen skal brukes for å plukke ned ferdig bilen, slik at jeg kan begynne å sveise rust på ramma. Klaffer alt, skal søknaden sendes før kommende helg. Kryss alt som krysses kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
truls Posted September 19, 2008 Share Posted September 19, 2008 for ca 10 år siden gikk det en rrc cab i norge.. den er nå under langsiktig ombygging.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend E Posted May 10 Share Posted May 10 Er det noen som vet hvordan det gikk med denne søknaden? Evnt. om noen andre som har prøvd å søke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrian Posted May 12 Share Posted May 12 Veldig rart dette kom opp nå. Hadde aldri hørt om rrc cab før, men i går hadde jeg bilen på service på Nordlys auto og der stod en veldig fin hvit rrc cab. Sjekker gjennom forumet i dag og plutselig dukker denne posten opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.