Jump to content
LRforum

Brukne bolter manifold td5


Ivers

Recommended Posts

Plystrelyd ved pådrag og sot rundt manifold. Har brukne bolter på defenderen og d2'en, men legger bare merke til det på d2'en hvor jeg hører en markant Plystrelyd ved pådrag. Tenkte prøve å få de ut, men hvilken fremgangsmetode er best? Er det noe man får til på egen hånd? 

 

Har ikke skrudd av manifold enda men ser ut som den ikke er noe særlig gods som stikker utenfor blokka å ta tak i. 

Link to comment
Share on other sites

Boltene ryker gjerne 1-2mm innenfor toppen. De er som regel ikke fastlåste, så en god senterpunch, bor og utdrager så kommer de lett ut.

 

My 2 cents: Når du først er i gang, så demonter turbo, og bytt pakningene for olje tur/retur til turbo. Smør opp wastegate, kanskje bytte vannpumpe, pakning for rotorfilterbrakett og oljekjøler når du først har så god plass der. Samt den lille slangebiten under turbo.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, KennethA skrev:

Boltene ryker gjerne 1-2mm innenfor toppen. De er som regel ikke fastlåste, så en god senterpunch, bor og utdrager så kommer de lett ut.

 

My 2 cents: Når du først er i gang, så demonter turbo, og bytt pakningene for olje tur/retur til turbo. Smør opp wastegate, kanskje bytte vannpumpe, pakning for rotorfilterbrakett og oljekjøler når du først har så god plass der. Samt den lille slangebiten under turbo.

 

Takk! Det gir meg litt mer trua. Noe spes bor og utdrager jeg burde gå for? Ser det er litt ulike verktøykit for fjerning av brukne bolter på biltema f. Eks. 

 

Bør kanskje vurdere å bytte noe av det andre du nevner også ja. 

Link to comment
Share on other sites

Denne fra biltema funker fint.

Jeg måtte få ut to bolter, og den ene begynte å gå rundt mens jeg boret, kom lett ut med utdrager, og den andre kom ut med ørlitt mer motstand.

Senterpunch, 5mm bor og dette settet så kommer du langt.

 

 

19-2248_xl_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke kvaliteten på biltema settet men har knukket ett par slike og det er noe hærk. Sikkert verdt ett forsøk men hvis de ikke kommer ut veldig lett ville jeg vurdert å sveise på en mutter i stedet.

 

Ellers mange bra tiltak fra KennethA!

Link to comment
Share on other sites

Når bolter som er brukket "under overflaten" skal borres ut så kan jeg anbefale links borrer - hvis du er heldig så blir det som måtte sitte fast skrudd ut ved boring.  Vær ekstremt forsiktig ved bruk av griserompene (grisepikkene...) til Biltema (og fra andre) hvis (når) de knekker så er problemet enda større. Motom sitt forslag om å sveise på en mutter er enda bedre - husk å vente til mutter/bolt har kjølt seg ned. (metall utvider seg som kjent ved varme og en varm bolt i en kald topp sitter bra). Hullene i toppen på Td5 kan gjenges litt dypere hvis gjengene er ødelagt. Du kan også borre opp og gjenge opp til litt tykkere dimensjon - ikke overdriv. For å unngå at det skjer igjen så er standarden å fjerne de små "platene" som sitter igjen mellom hvert eksos uttak på manifolden, i tillegg så må den planslipes for å få vekk banan fasongen. Jeg har klart meg med en stasjonær båndsliper (Biltema) med grovt papir og MYE tålmodighet. Bor også opp bolt hullene i manifolden slik at denne kan bevege seg litt uten å ødelegge.  

Link to comment
Share on other sites

Sveising på motor kan gi andre problemer også, for her er det kritisk med plassering av jording. Skruen er stål og topp i aluminium, dvs tæring mellom to metaller som leder strøm dårlig. Resultatet er at svakeste punkt, som normalt er sveisetråden, ikke blir svakeste punkt. I værste fall kan lager ta skade da de blir en dårlig leder.

 

Så skal det sveises på motor, sett jording på mutteren, eller så nært sveiseobjektet som mulig, og sørg for god kontakt.

 

Selv ville jeg heller boret ut og satt inn løsgjenger og deretter brukt pinneskrue, dvs skrue uten hode med gjenger i begge ender. Løsgjenger er ikke solid for annet enn pinneskruer.

Link to comment
Share on other sites

Flott, takk for innspill. Gode tips her. Lurte litt på boring og sveising, men ble litt skeptisk etter det du skrev lafte. Hva hvis sveisen kommer i kontakt med aluen rundt bolten som sitter i? Redd for å ødelegge noe. Hva med ecu osv? 

 

Kanskje prøve links bor i stedet for griserumpe evt. Er links en type bor som borer mot venstre?  eller er det et eget merke? Fant noen ved kjapp googling. Ganske dyre, men virker jo lovende. Med mindre noen vet hvor de kan kjøpes til en ok pris. 

Link to comment
Share on other sites

Ta problemene etter hvert som de kommer. 

Og ett av gangen. Det finnes alltid en løsning.

 

Sveising er utfordrende, for skruene knekker litt inni toppen, og da er det ikke enkelt å sveise. I tillegg vil man ha problem med å se når man sveiser, for det er lite plass til et hode nedi der, og langt mindre plass når sveisehjelmen er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt et sett med links borrer i mange år (15-20...) - brukes kun når bolter er brukket og må ut. Og ja - de borrer mot venstre ("feil vei") og blir ødelagt hvis noe bruker de "normal vei".  Koster ekstra - men kan spare inn mye tid (penger).  Pass på å borre i senter av det som skal ut, begynn med en tynnere bor og øk trinnvis til veggene i bolten blir tynne.  Pass på å kjøle ned med skjæreolje (husk at bolten blir varmet opp og utvider seg ved boring).  Har også sansen for å bruke stagbolt / utboringsverktøysett hvis ikke bolten kommer ut ved links boring.  Skjønner og er enig med Lafterolf sin skepsis til å sveise med toppen på motoren..  Men spørsmål: Har du tatt av eksos manifolden?  Er bolten knekt inne i toppen eller stikker noe ut?  Hvis noe stikker ut så kan du forsøke å sage ett spor slik at du kan forsøke med ett skrujern ...  

Link to comment
Share on other sites

Ikke tatt av manifold enda. Men har lyst inn der med lykt. Syntes det så knekt ut innenfor manifold, men får se når jeg får den av og kommer i gang. Skal prøve med et hakk til skrujern eventuelt. ^_^ mange gode tips her nå, så tenker jeg skal sette i gang så fort garasjen er ryddet og det er plass. Så kommer jeg tilbake her om jeg møter på andre utfordringer. Takker for tips og råd enn så lenge. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal denge løs med skrutrekker vil vel bolten bare presse mer utover?

 

Støtter Atle G i hvordan du skal gjøre det. Gikk veldig fint når jeg gjorde det på samme måte. Bruk en kjørner å kakk et merke omtrent midt på bolten og bruk linksborr.

Det løsnet med en gang på min topp. Slapp å bruke grisepikk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er en vesentlig bedre uttrekker enn grisepikk. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/gjengeverktoy/skrueuttrekkersett-25-deler-2000040658
kjøpte min for noen år siden. Sjelden i bruk ,men aldri sviktet. Har også tilsvarende fra et firma som begynner med W**** og er tysk. Mye dyrere og funker dårlig etter min erfaring. 
Grisepikken er herdet stål og problemet oppstår når (ikke hvis) den ryker. Tro meg der er ikke moro å prøve å borre ut en fastkilt bit av herdet stål, aller minst når det rundt er aluminium.

Men som flere skriver linksbor er heller ikke å forkaste- kanskje det blir det neste på handle/ønskelista.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...