Jump to content
LRforum

Bensinforbruk


Recommended Posts

How to kill your car....

Jeg har tangert 140 på flatmark jfr speedometeret til fatterns Volvo som var følgebil.

72 modell 109 2a stw med 750 dekk og fullt karosseri og grind.

Men anbefales ikke å tro man kjører Fellalli.

For å sitere noen andre:

A Series does not do top speed, it was never meant to, no way, a Series trundles along,

and when all the pretentious crap get's stuck in snow or mud, the Series just trundles along.

 

Vi deltok i et økonomiløp i NLRKregi Sandvika-Sundvollen for evig mange år siden.Pre-1980ish.

Jeg hadde en 54 107 pu hvor vi fjernet reservehjul,kran,panser,dører,tak, kjølevifte, luftfilter, i det hele tatt alt som nesten lett kunne fjernes/unnværes.

Usikker på om frontruta bare ble lagt ned eller demontert helt.

Fylte luft til pumpa på stasjonen nesten ikke ville mer, tror vi godt og vel doblet trykket i lastebil-dekkene.

Og , ikke minst, full motorjustering og sjekk at bremsebåndene ikke subbet.

Ned fra Sollihøgda(toppen) var det bare å trille og bremsen ble kun rørt der vi mente sentrifugalkraften kunne bli større enn veigrepet.

Fullstendig hårreisende kjørt ned smal og svingete vei slik den var den gang men vi var unge og kanskje litt gale.

Vi brukte så lite bensin at flere mumlet om fusk.

Forbruket husker jeg dessverre ikke, ei heller Anders copilot, men moro var det selv uten premie.

 

Den gang og i alle år senere har jeg brydd meg døyten om forbruk på kjøretøyene mine.

Gleden med å kjøre dem er nemlig umulig å verdsette i liter.

Og kilowatt har intet i min bilpark å gjøre før NAV sponser stolen jeg skal sitte i samtidig.

Link to comment
Share on other sites

NAV har allerede betalt bensinen i noen år og kanskje gjort meg litt galen? Men jeg tenker om motoren er riktig innstilt med 115 målt med Google (speedometer viste 10 mer) og 1,6 liter i gjennomsnitt (inkludert 60 soner og litt bykjøring)?

Link to comment
Share on other sites

Feltvogn med tilsvarende motor er vel oppgitt til 2-2,5 pr mil.

De er som kjent litt lavere giret, toppfart 100km/t.

RR Classic med 3,9 automat var 1,94 pr mil (når ikke overdrive).

Med forbehold om slakk i hukommelse. 

 

Jeg ville vært veldig fornøyd med 1,6 pr mil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min 109 bensin lå rundt 1,6. Min 75-mod RR klarte æ å få ned mot 1,15 med påskepakket bil fra Trøndelag til tidligere Østfold. Mine bensin L W (88ctommere) ligger rundt 1,5 l/mil, men de brukes ofte med grove og store dekk.

Link to comment
Share on other sites

Ingen hobbybiler bruker mer enn 1 liter / mil. 

Alt over det er hobby :-) 

Link to comment
Share on other sites

For nyttebiler fra 1950tallet for å flytte ved tilfjells og haveavfall = biter av trær  til kommunens oppsamlingsplass er det "unfair"  å måle den glupske drivstoffbruken, men vår kraftig modifiserte og rimelig godt vedlikeholdte aerodynamiske mursten av en SIIa med RRunderstell, lasteplan  og  2,8 liter ARC kraft bruker vel omkring 1,3 på flatmark med overdrive og lovlige hastigheter og litt over 2 i byen.

 

p.

Link to comment
Share on other sites

maxfart med ARC mskinen i overdrive målt med GPS på tyske motorveier er 140 eller så, noterte ikke og turte ikke gå høyere for ikke å overbelaste motorens tvilsomme LR-original kjededrift av kammen. OG målte ikke bensinforbuket for luft som flytes som sirup i den farten.

Link to comment
Share on other sites

Automotive Research-..ett eller annet på venstresiden av elven ut av Chester i grenseområdet til Wales modifiserer gamle LR- og Jaguarmotorer. Vår gamle 2,5liter fikk en "dypere" veiv (=2,8 liter pust) som sammen med en tilpasset kam og  SUforgasser + tilpassede pusterør og lumenition gir mer skyv, særlig ved lave turtall slik man trenger. Tidligere hadde vi tannhjul istedenfor kjede, men ACR mente at de tannhjulene hadde en tendens til å gå i oppløsning på feil tidspunkt, og at LRs egne kjeder holdt godt selv ved høye turtall- ACRs numerisk styrte maskner og måleriggene deres for motorene imponerte meg selv om jeg kan fint lite om mekanikk og sevicen deres var upåklagelig bra.

 

p

ACR er kanskje heller  "Automotive remanufacturing company "

Det er verd å merke seg at "remanufaciuring" er meget forskjellig fra "Repair"; de piller motoren helt fra hverandre, setter inn nye deler overalt, tester og er nøye med å gjøre rede for hvor de putter inn egne konstruksjoner.

 

p.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...