johnnyhansen Posted July 9 Share Posted July 9 Var på langtur med mon serie 2a - 88 2 1/4 liter motor i går. Klarte 115 km/t på slett motorvei, og brukte i gjennomsnitt 1,6 liter/mil. Hva klarer dere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted July 9 Share Posted July 9 Har vært oppi samme hastighet med Lighweighten. 2,25 diesel med overdrive. Forbruket vet jeg ikke, men den vil ha sitt den også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted July 9 Share Posted July 9 How to kill your car.... Jeg har tangert 140 på flatmark jfr speedometeret til fatterns Volvo som var følgebil. 72 modell 109 2a stw med 750 dekk og fullt karosseri og grind. Men anbefales ikke å tro man kjører Fellalli. For å sitere noen andre: A Series does not do top speed, it was never meant to, no way, a Series trundles along, and when all the pretentious crap get's stuck in snow or mud, the Series just trundles along. Vi deltok i et økonomiløp i NLRKregi Sandvika-Sundvollen for evig mange år siden.Pre-1980ish. Jeg hadde en 54 107 pu hvor vi fjernet reservehjul,kran,panser,dører,tak, kjølevifte, luftfilter, i det hele tatt alt som nesten lett kunne fjernes/unnværes. Usikker på om frontruta bare ble lagt ned eller demontert helt. Fylte luft til pumpa på stasjonen nesten ikke ville mer, tror vi godt og vel doblet trykket i lastebil-dekkene. Og , ikke minst, full motorjustering og sjekk at bremsebåndene ikke subbet. Ned fra Sollihøgda(toppen) var det bare å trille og bremsen ble kun rørt der vi mente sentrifugalkraften kunne bli større enn veigrepet. Fullstendig hårreisende kjørt ned smal og svingete vei slik den var den gang men vi var unge og kanskje litt gale. Vi brukte så lite bensin at flere mumlet om fusk. Forbruket husker jeg dessverre ikke, ei heller Anders copilot, men moro var det selv uten premie. Den gang og i alle år senere har jeg brydd meg døyten om forbruk på kjøretøyene mine. Gleden med å kjøre dem er nemlig umulig å verdsette i liter. Og kilowatt har intet i min bilpark å gjøre før NAV sponser stolen jeg skal sitte i samtidig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted July 10 Share Posted July 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnnyhansen Posted July 10 Author Share Posted July 10 NAV har allerede betalt bensinen i noen år og kanskje gjort meg litt galen? Men jeg tenker om motoren er riktig innstilt med 115 målt med Google (speedometer viste 10 mer) og 1,6 liter i gjennomsnitt (inkludert 60 soner og litt bykjøring)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted July 10 Share Posted July 10 Feltvogn med tilsvarende motor er vel oppgitt til 2-2,5 pr mil. De er som kjent litt lavere giret, toppfart 100km/t. RR Classic med 3,9 automat var 1,94 pr mil (når ikke overdrive). Med forbehold om slakk i hukommelse. Jeg ville vært veldig fornøyd med 1,6 pr mil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ragnarsk Posted August 7 Share Posted August 7 Min 109 bensin, I snitt på Hønefoss- Trondhjemstur / retur med oppakning, 1.3 pr mil. Målt med GPS og fyllt opp til topp.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted August 8 Share Posted August 8 Sivil den da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted August 8 Share Posted August 8 Det er den. Og har en eier med fornuftig innstilling på høyrefoten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elvehundre Posted August 8 Share Posted August 8 Min 109 bensin lå rundt 1,6. Min 75-mod RR klarte æ å få ned mot 1,15 med påskepakket bil fra Trøndelag til tidligere Østfold. Mine bensin L W (88ctommere) ligger rundt 1,5 l/mil, men de brukes ofte med grove og store dekk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baard Posted August 13 Share Posted August 13 Ingen hobbybiler bruker mer enn 1 liter / mil. Alt over det er hobby :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul hofseth Posted August 14 Share Posted August 14 For nyttebiler fra 1950tallet for å flytte ved tilfjells og haveavfall = biter av trær til kommunens oppsamlingsplass er det "unfair" å måle den glupske drivstoffbruken, men vår kraftig modifiserte og rimelig godt vedlikeholdte aerodynamiske mursten av en SIIa med RRunderstell, lasteplan og 2,8 liter ARC kraft bruker vel omkring 1,3 på flatmark med overdrive og lovlige hastigheter og litt over 2 i byen. p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
101 Posted August 17 Share Posted August 17 Har ikke prøvd maks hastighet - er ikke modig nok. 1.6L mila på Norske veier, mer når det går fortere. 101 med 3.5 V8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul hofseth Posted August 18 Share Posted August 18 maxfart med ARC mskinen i overdrive målt med GPS på tyske motorveier er 140 eller så, noterte ikke og turte ikke gå høyere for ikke å overbelaste motorens tvilsomme LR-original kjededrift av kammen. OG målte ikke bensinforbuket for luft som flytes som sirup i den farten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted August 18 Share Posted August 18 Hva er en ARC-maskin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul hofseth Posted August 20 Share Posted August 20 Automotive Research-..ett eller annet på venstresiden av elven ut av Chester i grenseområdet til Wales modifiserer gamle LR- og Jaguarmotorer. Vår gamle 2,5liter fikk en "dypere" veiv (=2,8 liter pust) som sammen med en tilpasset kam og SUforgasser + tilpassede pusterør og lumenition gir mer skyv, særlig ved lave turtall slik man trenger. Tidligere hadde vi tannhjul istedenfor kjede, men ACR mente at de tannhjulene hadde en tendens til å gå i oppløsning på feil tidspunkt, og at LRs egne kjeder holdt godt selv ved høye turtall- ACRs numerisk styrte maskner og måleriggene deres for motorene imponerte meg selv om jeg kan fint lite om mekanikk og sevicen deres var upåklagelig bra. p ACR er kanskje heller "Automotive remanufacturing company " Det er verd å merke seg at "remanufaciuring" er meget forskjellig fra "Repair"; de piller motoren helt fra hverandre, setter inn nye deler overalt, tester og er nøye med å gjøre rede for hvor de putter inn egne konstruksjoner. p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted September 11 Share Posted September 11 Det hørtes ut som en helt vanlig gaute historie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts