Jump to content
LRforum

Disco 2, td5. Vil plutselig ikke starte.


suprlite

Recommended Posts

Kjørte bilen 4 mil til hytta, null problem. En times tid seinere skulle eg kjøre heim. Starter ikke. Merker at tankpumpa ikke går, så eg kobler direktestrøm på den. Da går den. Kobler av ene dieselrøret på pumpa og får bekreftet at det pumpes diesel. Drenerer filteret. Vil fortsatt ikke starte. Bytter om på releer. Nada. Har med nanocomen men finner selvsagt ikke kabelen. Ikke olje i ecu/injectorharness. Ingen diesel-lukt i eksosrør når jeg prøver å starte, så symptomene er lik den gangen injectorharnesspluggen hadde hoppa ut. Det som er rart er at denne pumpa plutselig hadde slutta å gå, og når eg tvangs-starta den virker det fortsatt iķke som om det kommer diesel til sylindrene. Har tidligere opplevd at bilen har stoppa brått for så å la seg starte igjen. Leste i vinter av følgende feilkoder: P1843 can timeout monitoring, P1842 can level monitoring og fault 13-03 engine speed signal missing. Sistnevnte regner jeg med er kranksensoren. -Men skal den kunne stoppe dieselpumpa fra å fungere? Og slutter kranksensoren bare brått å fungere? Hvor knotete er det å få skifta kranksensor og hva trenger jeg av verktøy?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, lafterolf said:

Svinghjulsensor byttes på noen minutter. Ligger bak startmotor og litt over. Festet i en skrue, med enten 8 eller 10mm hode.

 

Tviler på at den skulle gå mens bilen er parkert. 

 

Drenering av filter ville uansett ikke gitt annet enn luft i systemet.  

 

Sjekket sikringer?

Ikke alle. Men sikring til dieselpumpe var ok. Drenering av filteret ble gjort for å konstatere flow. Men eg tenker som så: hvis kranksensor ga feilkode allerede i vinter, måtte den vel gi seg før eller senere(?) Men: vil gåen kranksensor stoppe dieselpumpa?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest litt rundt på andre forum. Det KAN være kranksensor, men det kan og være "fuel inertia switch", altså den lille bryteren på torpedoveggen, evt ledningene til den. Den kutter strøm til både dieselpumpe og injektorer. Vi får se når været klarner opp såpass at eg kommer meg utover og får sjekka.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest litt rundt på andre forum. Det KAN være kranksensor, men det kan og være "fuel inertia switch", altså den lille bryteren på torpedoveggen, evt ledningene til den. Den kutter strøm til både dieselpumpe og injektorer. Vi får se når været klarner opp såpass at eg kommer meg utover og får sjekka.

 

Edit: Det var rele nr 9 som var problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...