Gå til innhold

Disco 2, td5. Vil plutselig ikke starte.


suprlite

Anbefalte innlegg

Kjørte bilen 4 mil til hytta, null problem. En times tid seinere skulle eg kjøre heim. Starter ikke. Merker at tankpumpa ikke går, så eg kobler direktestrøm på den. Da går den. Kobler av ene dieselrøret på pumpa og får bekreftet at det pumpes diesel. Drenerer filteret. Vil fortsatt ikke starte. Bytter om på releer. Nada. Har med nanocomen men finner selvsagt ikke kabelen. Ikke olje i ecu/injectorharness. Ingen diesel-lukt i eksosrør når jeg prøver å starte, så symptomene er lik den gangen injectorharnesspluggen hadde hoppa ut. Det som er rart er at denne pumpa plutselig hadde slutta å gå, og når eg tvangs-starta den virker det fortsatt iķke som om det kommer diesel til sylindrene. Har tidligere opplevd at bilen har stoppa brått for så å la seg starte igjen. Leste i vinter av følgende feilkoder: P1843 can timeout monitoring, P1842 can level monitoring og fault 13-03 engine speed signal missing. Sistnevnte regner jeg med er kranksensoren. -Men skal den kunne stoppe dieselpumpa fra å fungere? Og slutter kranksensoren bare brått å fungere? Hvor knotete er det å få skifta kranksensor og hva trenger jeg av verktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulsensor byttes på noen minutter. Ligger bak startmotor og litt over. Festet i en skrue, med enten 8 eller 10mm hode.

 

Tviler på at den skulle gå mens bilen er parkert. 

 

Drenering av filter ville uansett ikke gitt annet enn luft i systemet.  

 

Sjekket sikringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, lafterolf said:

Svinghjulsensor byttes på noen minutter. Ligger bak startmotor og litt over. Festet i en skrue, med enten 8 eller 10mm hode.

 

Tviler på at den skulle gå mens bilen er parkert. 

 

Drenering av filter ville uansett ikke gitt annet enn luft i systemet.  

 

Sjekket sikringer?

Ikke alle. Men sikring til dieselpumpe var ok. Drenering av filteret ble gjort for å konstatere flow. Men eg tenker som så: hvis kranksensor ga feilkode allerede i vinter, måtte den vel gi seg før eller senere(?) Men: vil gåen kranksensor stoppe dieselpumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke svinghjulsensor stopper dieselpume fra å starte. Ikke umulig. 

 

Sjekk de to ledningene inn på sensoren. De kan ha brudd nærme senorkontakten.

Sensorkontakten, skulle det stå. Ikke mulig å redigere innlegg desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest litt rundt på andre forum. Det KAN være kranksensor, men det kan og være "fuel inertia switch", altså den lille bryteren på torpedoveggen, evt ledningene til den. Den kutter strøm til både dieselpumpe og injektorer. Vi får se når været klarner opp såpass at eg kommer meg utover og får sjekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest litt rundt på andre forum. Det KAN være kranksensor, men det kan og være "fuel inertia switch", altså den lille bryteren på torpedoveggen, evt ledningene til den. Den kutter strøm til både dieselpumpe og injektorer. Vi får se når været klarner opp såpass at eg kommer meg utover og får sjekka.

 

Edit: Det var rele nr 9 som var problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...