Jump to content
LRforum

Serie 3 blinklys og bremselys problemer.


R.A.Aas

Recommended Posts

Posted (edited)

Har blinklys problem og bremselys problem ingen av dem virker. Har byttet releet i i dashbordet og blinklys hendelen har også byttet den trykkbryteren til bremselyset. Alle sikkringer er også hele og fine ut. Tuta virker for øvrig heller ikke. Kjøpte deler fra lr parts i danmark om det har noe og si. Noen tips til feilsøking?Bilen er en ex mil 24v. Vært bedre om motoren datt ut da kunne man sett hva feilen var.

Edited by R.A.Aas
Link to comment
Share on other sites

Har du justert bremselysbryteren? Bruk prøvelampe, ledning inn til bryter har konstant pluss, tenning på, og juster til du får pluss ut når pedal såvidt trampes. 

 

Jeg mener å huske at blinklysrele ligger midt i dashbordet bak den trekantete konsollen. Den får strøm fra omkring området blinklyshendel. Mål om du har pluss inn på den når tenning er på.

Link to comment
Share on other sites

Prøvd og trykke inn den lille tappen før jeg satte den inn ikke noe bremselys da heller. Skal kjøpe ett rele fra biltema å prøve det. Den store boksen i dashbordet med masse ledninger jeg bytta.

Link to comment
Share on other sites

Varselblinkbryteren kan være et problem.

Ikke ukjent med dårlig kontakt der.

Men ville anbefalt bruk av prøvelampe for feilsøking fremfor å kjøpe et lass nye deler på måfå.

Link to comment
Share on other sites

Du må sørge for strøm inn på bremselys.

Har du prøvelampe? Det er det billigste og beste måleinstrument å bruke. Start med sikringer. Mål på begge sider av sikringer for å være sikker på at du har, ikke bare hel sikring, men også at du har god kontakt.

 

 

Om du tenker på blinklysrele vil ikke rele fra Biltema passe. Du må kjøpe et som har vært på eksmill. De er unike.

Men mål først om du har strøm inn på rele.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Gaute og Rolf, prøvelampe er undervurdert i feilsøking på bilelektrisk. Husker vi fikk utlevert prøvelampe da æ tok første bilelektrokurset midt på 70-tallet.

 

Noe annet som er viktig ved feilsøking på bremselys er å sjekke begge pærer om de er røket. Mange har opplevd at begge er røket, man legger ikke merke til at en slutter å virke og blir først klar over dette når det ikke lyser i det hele tatt ved bremsing.

 

Ønsker alle en fin dag og trådstarter lykke til med feilsøking

hilsen

Henry Arnfinn :)

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Hvis det er X-mil du har, ikke opplyst om det, det jeg kan se, styrer lysbryter endel av lysene i stridsstilling.

Har du sjekket baklyktene for kontaktfeil ?

Tror jeg skal ha loggende ganske mye elektrisk til X-mil, men det blir ikke sjekket før etter S,DK,NL og GB-tur nå.

Edited by gautes
Link to comment
Share on other sites

Får vel gå til anskaffelse av prøvelampe. Nødblink virker mangler kun bremselys å blinklys å tute. Mener alle pærene så hele ut å alle pærene blinker ved bruk av nødblink. Men skal sjekke over sikkringsholder att er strøm på begge sider osv. Takker og bukker for mange gode svar!!

Link to comment
Share on other sites

.....mener bremselys "raskt" kan testes om du bare tar av kabelskoen på fremme på "kontakten" og "kortslutter".

Jeg har måttet bytte denne giveren/kontakten flere ganger på min ex.mil pga at den har feilet....  ;-)

 

Frode

 - Brutus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...