kjartanb Posted March 30 Share Posted March 30 (edited) Hei var med min 2006 130 DCPU på EU-Kontroll. Fikk feil på led parkeringslys at de var for lyssterke? Har dere erfart dette? Kan jeg evt få dem til at lyse svakere med seriemodstand. En annen ting har en gummi-luft fjeder i spiralfjeder bak. Ikke godkjent modifikasjon siger de? Ble godkjent med dette siste gang. Er det forbudt med hjelpe luftfjeder ? Edited March 30 by kjartanb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Himat Posted March 30 Share Posted March 30 LED lys har vel ofte innebygd stabilisering av spenning til LED eller ein form for LED driver. Seriemotstand fungerer då ikkje til å redusere lysstyrken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted March 30 Share Posted March 30 Sett i orginallys igjen og vis den med det.Fjern belgene og prøv igjen. Har vært litt snakk om at all endring fra orginalutførelse skal godkjennes og inn i vognkort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted March 30 Share Posted March 30 Noen verksted bare finner på feil i den tro at kunden ikke har peiling. 90en min fikk 14 2er feil på sist kontroll, fikset 4-5 av de( stort sett bagateller) og den gikk gjennom etterkontroll på et annet verksted... Den første kontrollen ble meldt til Vegvesenet og de skulle ta en prat med verkstedet... Har Biltema LED pærer i bak/bremselys uten at det ble nevnt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjartanb Posted March 31 Author Share Posted March 31 Takk alle for gode svar. Setter original lys i igjen og fjerner gummibelger. Muligvis installerer jeg og original intern spiral fjeder i igjen. Jeg bruker gummibelg til at få den til at fjedre når bilen er tom og blåser belg opp når den har tung last. Med doble hd spiral fjedre bak (som er original) er den lidt av en trehest når den ikke har last på planet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fRRode Posted March 31 Share Posted March 31 Hvorfor fjerne gummibelger, det er vel lov? § 12-1.Aksler, fjærer, belter og støtdempere på bil 1.Bils aksler, fjærer og hjul med dekk må ha tilstrekkelig styrke i forhold til største aksellast eller boggilast. 2.Bil skal være tilfredsstillende avfjæret. Fjæringen må være tilstrekkelig avdempet. 3.Uoriginale støtdempere 3.1Uoriginale støtdempere (deriblant nivåregulerende støtdempere), hjelpefjærer e.l. som f.eks. har til hensikt å gjøre bilen bedre egnet som trekkvogn eller bedre egnet til stor bagasjeromsbelastning kan monteres på bil uten spesiell godkjenning. Hensikten med monteringen må imidlertid ikke være å øke bilens tillatte totalvekt eller tillatte aksellast/boggilast eller for å heve eller senke bilen utover det som er normalt nivå for vedkommende biltype og årsmodell. Montering av uoriginale deler/utstyr som nevnt må ikke gjøres i stedet for reparasjon av nedseget fjær. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted March 31 Share Posted March 31 3 timer siden, fRRode skrev: Hvorfor fjerne gummibelger, det er vel lov? Ser ikke ut til å være noe problem med gummien og pærene burde heller ikke vare det.. Jeg ville ikke gjort noe og gått på et annet verksted og forklart. Sier de det er ok får de lov å ta etterkontroll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted March 31 Share Posted March 31 Jeg finner ikke noe om lysstyrke på parkeringslys. I gamle dager vet jeg at man kunne bruke parklys som kjørelys om man monterte 21watts pærer. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#§28-3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjartanb Posted March 31 Author Share Posted March 31 Takk alle sammen tror jeg snakker med dem og tar med meg info fra dere med i diskusjonen. Det kan godt være ad de trodde den var forhøyet og gummibelgene var et led i det. 130 er rett høy standard og høyden på min er ikke endret. Forresten belgene var der når bilen ble kontrollert av samme verksted for 2 år siden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted March 31 Share Posted March 31 Jeg synes verkstedet må henvise til hvor i kjøretøyforskriften de finner det de har påpekt. Jeg har lest alt jeg finner om parklys, og ikke en plass står lysstyrke spesifisert. Når de gir mangel på kontroll burde de også kunne vise til hvor i lovverket mangelen avviker fra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JokerS30 Posted March 31 Share Posted March 31 På 30.3.2023 den 15.48, kjartanb skrev: En annen ting har en gummi-luft fjeder i spiralfjeder bak. Ikke godkjent modifikasjon siger de? Ble godkjent med dette siste gang. Er det forbudt med hjelpe luftfjeder ? Trist når forvaltningsorgan ikke kan regelverket: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kulien Posted April 4 Share Posted April 4 Tror kanskje vi går litt fort når det gjelder tolkning av lovverket her. Kjøretøyforskriften inneholder krav til kjøretøy, men som Gaute skriver skal endringer inn i vognkortet. Dette har vi jo vært borti mange ganger i forhold til at vi gjør bilene mer trafikksikre med å modifisere, men så lenge ikke bilen er typegodkjent slik så blir det ikke godkjent. Hvis du endrer bilen (i henhold til forskrift), og så godkjenner endringen og får den i vognkort så stiller det seg annerledes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted April 4 Share Posted April 4 Jeg oppfatter typegodkjenningen som et dokument som verifiserer at den aktuelle biltypen tilfredsstiller de krav kjøretøyforskriften stiller. Om detaljer eller andre ting forandres burde det være innenfor så lenge de tilførte utstyr tilfredsstiller satte krav, om det skulle være noe. Jeg vil derfor tro, at når den samme forskriften tillater utstyr ville det også stått at dette kun gjelder kjøretøy som feks ikke er typegodkjent. Men det står ingen ting om typegodkjenning, så derfor tolker jeg forskriften slik jeg leser den, at dette er godkjent på alle biler. Utstyr som er TUV-godkjent trenger man ikke skrive inn i vognkortet. Det er tilstrekkelig at dokumentet ligger i bilen, og ved periodisk kontroll legges fram med vognkort. Når kjøretøyforskriften tillater utstyr er det ikke nødvendig å få dette innført i vognkort. Det er søknadsfritt å montere, og med det ikke påkrevd i vognkort. Sånn er min oppfatning. Godt mulig jeg tar feil, men i mellomtiden kjører jeg med et stort smil i den forventning at jeg har rett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjartanb Posted April 5 Author Share Posted April 5 Den er denne i 3.1 "uten spesiell godkjenning" som jeg tolker sådan at det ikke skal forevises vegvesen og skrives inn i vognkort. Har snakket med verkstedet igjen. Parklysene var kun et irritasjonsmoment for vedkommende så det punkt ble fjernet fra mangellisten. Det ville tenke over det med hjælpefjører, jeg forklarte at min hensikt var i henhold til 12-1 3.1 og at bilen bliver ikke forhøyet med dette, kun senker mindre under full-last. De ville tenke over det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted April 5 Share Posted April 5 De ville tolke om de aksepterer kjøretøyforskriften? Du har truffet en ordentlig myndighetsperson. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjartanb Posted April 5 Author Share Posted April 5 Der finnes mange små konger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted April 5 Share Posted April 5 44 minutter siden, kjartanb skrev: Parklysene var kun et irritasjonsmoment for vedkommende så det punkt ble fjernet fra mangellisten. Jeg hadde aldri gått tilbake til det verkstedet. Jeg har noen verksted på svartelisten min etterhvert... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjartanb Posted April 5 Author Share Posted April 5 Jeg ville handle lokalt. Gikk fint siste gang men ikke nu. Har før brukt NAF sine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fRRode Posted April 5 Share Posted April 5 Send klage til SVV. Verkstedet gjør jo ikke jobben sin…. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjartanb Posted April 21 Author Share Posted April 21 Jeg mangler ekstra hoved/hjerne Kupeviften i min Def stoppede for lidt tid siden, ikke et stort problem idet jeg brukte den ikke i vinter og der er elektriske varmetråde i forruden som uansett virker bedre en viften. Med når jeg slog på tenning forleden så virkede viften inntil jeg startede bilen, da slukkede den og fikk ikke viften igang igjen. Før jeg åpner allt opp, kan det være webasto som driller, eller er det et eller andet som tar strøm fra vifte når bilen starter. Stuck rele osfrv. Har eller kjøpt det nederlandske kit til styring av vifte og kommer til at montere på et tidspunkt, når jeg får bilen inn i hus. Kan ikke rette stavefeil og lignende, et eller andet trøbbel med forum software. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted April 21 Share Posted April 21 Sjekk kontaktene inn til viften. Ikke sjeldent ruster pinnene i kontakten. Spray på litt smøremiddel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjartanb Posted April 24 Author Share Posted April 24 Takk har ikke hatt tid til at se på dette ennå, for mange bolde i luften. Det var det at den virkede kort øyeblikk idet jeg slo på tenning og så stoppede når bile startede som gjorde at jeg tenkte om webasto kunne være involvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjartanb Posted May 22 Author Share Posted May 22 Glemte at svare @lafterolf. Du hadde rett. Plukkede kontakter fra hin anden, for både vifte (ved torpedo) og webasto (kontakter så ellers ok ut) og lidt fluidfilm på, voila vifte i gang igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjartanb Posted June 1 Author Share Posted June 1 Etter at hatt Land Rover produkter i nesten 30 år tenker jeg alltid "worst case scenario" når det er noe elektrisk Har faktisk kun hatt en meget alvorlig elektrisk feil. Det er nå de gikk ild i ledninger bak dashen i min 1987 One Ten td. Viste seg at være pga defekt glødeplugg. Men har hatt utallige mindre feil som ikke alltid har vært lette at diagnostisere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.