Jump to content
LRforum

Justering av diff

Mats MK

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har erfaring med justering av diff på en 2003 TD5 med ARB? 

Bakre diff lager klunkelyd, og når foringer, stikkakslinger, og alt annet er skiftet de siste 20 000 km er det bare diffen igjen.

Er dette noe man gjør selv med micrometer, eller hadde dere satt det bort? Har funnet flere gode YouTube linker og er litt lysten på å prøve selv, men skulle gjerne hatt en voksen å støtte meg på ;-)

Noen pakninger som bør skiftes når man først tar ut diffen? 

Edited by Mats MK

Er det friskt svinghjul i bilen? 

Min erfaring er at slakke i drivverket utlignes av motor og svinghjul. Om en sensor etc ikke fungerer vil motoren kutte turtallet øyeblikkelig når gasspedalen løftes, og du får smell i drivlinjen. En frisk motor utligner veldig godt og smell i drivlinjen forekommer ikke.

Du nevnte ikke at A-kula på bakakselen er sjekket nøye eller om drivakselflensene er byttet.

Sjekk også drivverket foran. Lyd forplanter seg godt på 4x4.

Sjekk alle akselinnfestninger,gir og motorfester,mellomakselkryss og innfestninger, eksosoppheng og løse ting i bilen før du piller på diffen.

Utrolig hva annet som kan gi tilsvarende symptomer.

Noen ganger har jeg rådet folk til å fjerne mellomakselen til mistenkt aksel og prøvekjøre med låst senterdiff.

Shimsing/justering er ikke rakett-teknologi men krever litt verktøy og lesing av manualer e.l.

Og så er spørsmålet om lagrene nærmer seg slutten på levetiden sin.

Riktig olje og hyppig nok oljeskift på diffen tilsier at de bør holde et par hundre tusen km.

Hvis ikke montøren på øya har brukt streikestål eller montert tingene etter publunchen,da.

3 timer siden, Mats MK skrev:

Hei. Er det noen som har erfaring med justering av diff på en 2003 TD5 med ARB? 

Bakre diff lager klunkelyd, og når foringer, stikkakslinger, og alt annet er skiftet de siste 20 000 km er det bare diffen igjen.

Er dette noe man gjør selv med micrometer, eller hadde dere satt det bort? Har funnet flere gode YouTube linker og er litt lysten på å prøve selv, men skulle gjerne hatt en voksen å støtte meg på ;-)

Noen pakninger som bør skiftes når man først tar ut diffen? 

Som Gaute skriver så er ikke justering av differensialer på bilen din spesielt komplisert - men du må følge prosedyrene. "Engineer's Blue" for å treffe riktig på tannhjulene og et mikrometer er bra (Biltema holder). Sjekk/skift lagre etter behov og kjøp gjerne også Differential Backlash Adjusting tool (du kan også lage dette selv...). Givende jobb som krever litt tid og tålmodighet ;-) . Anbefales for å bygge egen selvtillit. 

Jeg hadde ulyd jeg trodde var diffen foran men viste seg å være lagre på den ene siden med for mye stramming (1999-  system med utbyttbart mellomstykke er lite hjemmeverkstedvennlig) . Løsning: bytte til gammelt (pre Td5) system med to mutre og låseblikk. 

• 4 weeks later...

Hos meg var det kula på A-ramma som lagde lyd som Gaute skriver. Kjempeflaut! Ny kule men nylakket bakaksel gjorde at kula måtte etterstrammes etter en liten stund med kjøring. Superirriterende når du har satt opp diff og det kommer seriøs klunking etter kort tid.