LandRover Posted March 28 Share Posted March 28 Straffen for nordmann å kjøre svenskregistrert bil i Norge? Har planer om å flytte til Norge etter å ha bodd 18 år i Sverige men beholder mitt hus i Sverige. Jeg vet at jeg ikke kan ta bilen med til Norge. Om jeg tar min Defender 2002 med over grensen noen ganger og blir stoppet i kontroll. Hva er straffen da? Finns det for øvrig noen smutthull i loven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted March 28 Share Posted March 28 Hørte en historie om en normann som bodde i Sverige og jobbet i Norge. Han ble tatt for å ha hatt sin svenske bil 1 dag mer i Norge enn i Sverige i løpet av året og måtte betale norske avgifter for bilen (om jeg husker historien rett, mange år siden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LandRover Posted March 28 Author Share Posted March 28 Takker interessant. Jeg kan kjøre min svenske bil i Norge etter som jeg er skriven med såkalt hjemsteds adresse i Sverige. Men flytter jeg til Norge og har såkalt hjemstedsadresse der så kommer jeg ikke får kjøre min svensk bil Norge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted March 28 Share Posted March 28 Bilen er avgiftsfri når den er 20år om jeg husker rett. Regler for flyttegods kjenner jeg ikke lengre, men dette vet tolletaten. Ta inn bilen på ordentlig vis, det tror jeg ikke vil koste mye. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LandRover Posted March 28 Author Share Posted March 28 Du gjør meg riktig glad om det stemmer med 20 år. Det har enormt å bety for meg. Jeg hadde ikke tenkt å ta den inn, heller la den bli i Sverige eller selge den der om det skulle bli for stor toll på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted March 28 Share Posted March 28 Du kan jo ringe Tolletaten og spørre. De gangene jeg har gjort det har det vært svært så hyggelig og nyttig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted March 28 Share Posted March 28 https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/ Ser ut til at du må betale en avgift på 2400kr pluss mva av bilens verdi, som skal taksteres av bilfirma/merkeforhandler siden du har eid bilen lenge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LandRover Posted March 28 Author Share Posted March 28 5 minutes ago, lafterolf said: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/ Ser ut til at du må betale en avgift på 2400kr pluss mva av bilens verdi, som skal taksteres av bilfirma/merkeforhandler siden du har eid bilen lenge. Takk du gode. Litt av et sammentreff jeg holdt akkurat på med å fylle ut denne, men hadde jo ingen opplysninger for hånden. Du sparte meg for tidkrevende letning. Det høres jo lovende ut. https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LandRover Posted March 28 Author Share Posted March 28 Jeg får ikke redigert forrige post i de to weblesere jeg har. Det finnes en webside her i Sverige hvor en kan oppgi merke år og kjøre strekke så får en antatt pris til privat eller forhandler. Min kommer ut med 120000.- BILPRISER.SE Bare som veiledende så burde den vel ligge på det i NORGE også? Tilslutt er det jo som du sier at den norske merkehandler har ordet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted March 28 Share Posted March 28 En gang i for lengst henfarne tider takserte noen i en eller annen etat bilene ved innførsel. Da kunne det være lønt å "pynte" litt så bilen så ut som rene vraket for å få ned taksten. Litt "godlukt" var og på sin plass. Ikke helt på min tid men gamlingene på verkstedet pratet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted March 29 Share Posted March 29 Tror jeg ville hørt med flere forhandlere her for å få et realistisk bilde å vise til, for utropsprisene på brukt gammel Defender virker jo å være helt bingo for tiden - ser ut til å variere mellom litt dyrt vrak og ville fantasipriser. Hva de faktisk blir solgt for er jo selvfølgelig noe annet, og mindre kjent... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts