Jump to content
LRforum

Bytte drivstoffilter

Edvin

Recommended Posts

På 26.3.2023 den 18.37, lafterolf skrev:

Det kommer helt an på hvilken Range Rover du har, og ikke minst hvilken motor det står i bilen.

2,2 l 2012 mod. 

Screenshot_20230324_140559.jpg

Vanskelig å fylle filter typen til denne på forhånd. Må pumpe inn diesel og enklest med en håndpumpe. Kan evnt forsøke å sette lufttrykk i diesel påfyllingen

1 time siden, jope skrev:

Vanskelig å fylle filter typen til denne på forhånd. Må pumpe inn diesel og enklest med en håndpumpe. Kan evnt forsøke å sette lufttrykk i diesel påfyllingen

Om den er likt konstruert som FL2 fungerer det utmerket å trykksette returen fra dieselfilteret for å få frem diesel 

Samme filter i denne som i FL2 så vidt jeg kunne se da jeg var under panseret på en slik en, og det er ikke noe problem å prefylle det med diesel. Personlig har jeg bruk håndpumpe fra Biltema til det - og det har fungert utmerket. :)

Er vel denne jeg har brukt:
https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-manuell-2000019997

Husker ikke om jeg fikk den til å passe rett inn, eller om jeg måtte fikse litt. I "Verste fall" stikker du på et apotek og kjøper den største sprøyta de har og fyller med den. Da har du et nyttig verktøy om/når du skal bytte olje på haldex også, for der skal det være milliliterpresisjon. Uansett ikke noen heksekunst å fylle diesel på filteret. Bare test at du får diesel på det nye filteret før du plukker av det gamle. Eventuelt kjøp begge deler, så er du utstyrt til å tømme både bakdiff og haldex for olje om det ligger i planverket.

Og et annet tips er å plugge dieselslangene i motorrommet med pluggene (som noen ganger) følger med filteret. Da blir det mindre søl, og mindre luft i systemet - som igjen gir en mer lettstartet motor etter filterbytte.