Mr Rover 75 Posted March 17 Share Posted March 17 Hei, Har lest flere historer med knekt/låst veivaksel på D3 med V6 motor grunnet bakre rammelager som vrir seg ut av posisjon i blokka slik at den mister smøringa her. Er dette noe som er oppgradert/ordnet på senere motorer? Er det helt likt på D4 med 3.0l V6? Er det noen grunn til å ikke ha paranoia for havarert veiv på en eldrende D3/D4 med V6 motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted March 17 Share Posted March 17 Veivlager er følgefeil og ikke årsak. Når motoren må gå fire-fem-seks sekunder ved oppstart uten oljetrykk mener jeg det er årsaken. Oljepumpe ligger høyt og bruker tid til å løfte olje. Det skulle vært montert elektrisk pumpe som løfter olje til den mekaniske oljepumpa. Da ville oljepumpa fått olje mens bilen glødet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted March 17 Share Posted March 17 Se denne og få svar på alle dine spørsmål. LR Time går over svakheten i veivakslingen ganske nøye her. https://youtu.be/v3moekbW6z8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timo@ Posted March 19 Share Posted March 19 Oppsummering fra LRbutikken https://lrbutikken.no/index.php?id_product=2669&rewrite=unnga-motorhaveri&controller=product Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted March 20 Share Posted March 20 Syntes du var litt snau med tiden, Lafterolf. Men du har mer erfaring med nyere redskap. De få gangene jeg har tatt tiden på eldre og varmkjørte motorer har jeg endt opp med 10-15 sekunder og mer . For de med normal hørsel er det ganske greit å høre når olja har kommet helt fram. Motorlydene rett etter start er harde og kantete inntil oljetrykket er på plass i HELE motoren. Da blir det mykere og stillere godlyder. At oljetrykkslampa slukker og andre metere sier ok betyr ikke annet enn at det er blitt trykk der følerne sitter. DVS ikke i hele motoren. Lurer du, kjør motoren god og varm,stopp den, vent en halvtimes tid, åpne panseret, start opp og lytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted March 20 Share Posted March 20 Motoren i D3 høres ut som et trøskeverk inntill det blir smøring, så det høres godt ja. Værst på de som velger å bytte olje etter boka, da er oljen like tynn som piss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Rover 75 Posted March 20 Author Share Posted March 20 Takker for svar. Mye bra her! Ble litt klokere nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.