Jump to content
LRforum

D3/D4 V6 - Veivakselparanoia - Noe grunn til det?


Recommended Posts

Hei,

 

Har lest flere historer med knekt/låst veivaksel på D3 med V6 motor grunnet bakre rammelager som vrir seg ut av posisjon i blokka slik at den mister smøringa her. Er dette noe som er oppgradert/ordnet på senere motorer? Er det helt likt på D4 med 3.0l V6?

Er det noen grunn til å ikke ha paranoia for havarert veiv på en eldrende D3/D4 med V6 motor? 

Link to comment
Share on other sites

Veivlager er følgefeil og ikke årsak. Når motoren må gå fire-fem-seks sekunder ved oppstart uten oljetrykk mener jeg det er årsaken. Oljepumpe ligger høyt og bruker tid til å løfte olje. Det skulle vært montert elektrisk pumpe som løfter olje til den mekaniske oljepumpa. Da ville oljepumpa fått olje mens bilen glødet.

Link to comment
Share on other sites

Syntes du var litt snau med tiden, Lafterolf. Men du har mer erfaring med nyere redskap.

De få gangene jeg har tatt tiden på eldre og varmkjørte motorer har jeg endt opp med 10-15 sekunder og mer .

For de med normal hørsel er det ganske greit å høre når olja har kommet helt fram.

Motorlydene rett etter start er harde og kantete inntil oljetrykket er på plass i HELE motoren.

Da blir det mykere og stillere godlyder.

At oljetrykkslampa slukker og andre metere sier ok betyr ikke annet enn at det er blitt trykk der følerne sitter.

DVS ikke i hele motoren.

Lurer du, kjør motoren god og varm,stopp den, vent en halvtimes tid, åpne panseret, start opp og lytt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...