Jump to content
LRforum

Kjøpstips FL2

Admiral

Recommended Posts

Guttungen ser omsider behov for (egen) bil og jeg forsøker å lure han vekk fra sjarmløse østenbiler.

Har foret han med Freelander 2 omtaler og Finn annonser som faktisk virker å ha fungert!

Noen spesielle tips til hva man skal se etter og eventuelt styre unna? 

Ser de sliter med rust i hjulbuene og gåen haldex er stadig nevnt - noen som kan si ca kost på skifte eventuelt om det er overkommelig for en legmann? Ellers skjønner jeg at regulær service og pleie er lurt, men det gjelder vel alle biler.

Han er ikke spesielt flink til å skru og selv om jeg gjerne skulle skrytt på meg mer så kan jeg strekke meg til å fikse litt bremser og enklere greier. Har en annen sønn som sveiser og youtuber så sammen skal vi nok kunne gjøre litt. 

Denne kom akkurat ut og hadde den vært litt nærmere ville den blitt kikket på:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295090420 

Hvis noen her inne har en til overs så er det selvfølgelig interessant!

Brytere/håndtak til bakluke er et svakt punkt, spesielt på pre-facelift. Bryteren i håndtaket svikter gjerne, og i tillegg så gnager plasten på de "gamle" håndtakene på lakken, så her blir det gjerne rust. Vann slipper gjerne inn i bakluka via det høytsittende bremselyset som det også kan være verdt å sjekke.

På biler med skinnseter så sprekker gjerne setet på siden, rett over der bryterne for regulering av setet sitter. Ellers er FL2 en takknemlig bil å skru på. Mye Ford/Volvo-deler. Å bytte haldex er ingen kunst om man bare har alle nødvendige deler og verktøy. Har hatt haldex ute på vår FL2 et par ganger i forbindelse med overhaling og til slutt utskiftning. Bakdiff er også en svakhet, så hør etter ulyder fra den. Heller ikke veldig vanskelig å bytte, bare jobb. @Mr Rover 75 her på forumet overhaler differ, så det er mulig å få tak i en nyoverhalt diff til en hyggelig pris fra ham. Satte inn en diff fra ham for en liten evighet siden som fortsatt fungerer helt utmerket.

Utover det så kan jeg ikke komme på noe spesielt i farten utover at det kan være litt klønete å komme til oljefilter og pollenfilter om man gjør service selv. 

Kan jo hende at det er en del ting og tang i hjuloppheng som begynner å bli slitent, men det vil det jo alltid være på biler som begynner å trekke på årene og et antall kilometer.

Hadde jeg hatt avkom, så hadde jeg ikke hatt problemer med å dytte FL2 på vedkommende. :)

Lykke til med biljakt.

+1 til det meste her :) Sjekk historikk på glødeplugger. De har nok sett sine beste dager om de ikke har vært skiftet. Clutch lever heller ikke evig på disse, så en god prøvekjløring er viktig. Sjekk om den slurer under fullt pådrag i en bratt oppoverbakke i 3. gir ;) 

Ellers, hør etter ulyder, sjekk for rust i hjulbuer bak og bakre travers som viser seg å råttne vekk på de tidligste modellene nå.