Gå til innhold

Fjerne originalt ratt TD5, noen gode råd?


wwater

Anbefalte innlegg

Tenning har sviktet gradvis mer og mer, så helgens enkel oppgave var å sjekke denne.

Men jeg tenker fjerne ratt og bytte litt gammelt lucas mens jeg var i gang, bla. lysbryteren har vært tilfeldig i mange år.

 

Så når det kommer til rattet, som burde være en enkel oppgave, står jeg bom fast. Eller snarere det er rattet som sitter bom fast i styret.

Jeg får det ikke løs. Brukt hele helgen og fylt Defenderen med masse verktøy.

 

Forsøkt: 

1. WD40, mild løfting og trekking

2. Mer WD40, hard løfting trekking, banking med gummihammer bakfra nede

3. Ukvemsord

4. WD40 + nytt utstyr for å trekke rakket (som knapt fungerte, men fikk lagt igjen en del penger i diverse butikker)

5. Løsning som bruker en blokk + M6 bolter og en midtbolt, en "puller" som jeg ble inspirert av fra nettet

 

Rattet sitter bom fast fortsatt. ¯\_(ツ)_/¯

 

Noen som har arme råd? Har noen liter med WD40. Jeg tror ikke rattet er rustet (men tanken har slått meg), tidligere kan noen ha vært så smarte å lime fast et ratt?

 

Endret av wwater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • wwater endret tittelen til Fjerne originalt ratt TD5, noen gode råd?

Om du laget en ters (avdrager) med to små skruer, og en diger i midten, så er det rett redskap. Tar du samtidig tak, gjerne med kne i bakkant mot rattet, telefon (handsfri) til en fisker fra Lofoten som kan velvalgte ord, og bruker en tredje hånd til en rapp midt på, så burde det komme. 

 

Det er en rapp med hammer som vanligvis gjør susen. 

Rattstammen er konisk og derfor setter det seg fast så inderlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lafterolf skrev:

Om du laget en ters (avdrager) med to små skruer, og en diger i midten, så er det rett redskap. Tar du samtidig tak, gjerne med kne i bakkant mot rattet, telefon (handsfri) til en fisker fra Lofoten som kan velvalgte ord, og bruker en tredje hånd til en rapp midt på, så burde det komme. 

 

Takker for raskt svar, helgen blir gradvis reddet.

 

Justerte litt et demonteringsverktøy fra Biltema som nesten passet, selvsagt bare nesten. Det eneste minuset er at den borret seg inn i metallet i stammen. Så sluttet.

Er heldig, naboen er fra Lofoten og han bidrar ofte med ordmagi og noen historier... plinger på og nevner at det ble tipset på forumet. 

 

5 minutter siden, lafterolf skrev:

Det er en rapp med hammer som vanligvis gjør susen. 

Rattstammen er konisk og derfor setter det seg fast så inderlig.

 

Forsøker rapp, var skeptisk og har følelsen av at jeg raskt kan gjøre vondt verre. Men et etthåndsrapp bør den tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om drit-avdrager graver seg ned legger man en liten stålbit i mellom rattaksel og avdrager.

Synes å huske jeg har liggende et passe verktøy et sted.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2023 den 8.45, gautes skrev:

Om drit-avdrager graver seg ned legger man en liten stålbit i mellom rattaksel og avdrager.

Synes å huske jeg har liggende et passe verktøy et sted.


Har tenkt å lage meg et verktøy som lafte nevnte og sikkert samme du har liggende. Var merkelig nok vanskelig finne en blokk stål til det. ;)
For ja, biltema avdrageren var ikke særlig tess selv med en stålbit for å skåne akselen.

Får heller si ifra hvis jeg er nær å gi opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, wwater skrev:


Har tenkt å lage meg et verktøy som lafte nevnte og sikkert samme du har liggende. Var merkelig nok vanskelig finne en blokk stål til det. ;)
For ja, biltema avdrageren var ikke særlig tess selv med en stålbit for å skåne akselen.

Får heller si ifra hvis jeg er nær å gi opp. 

Hei 
Jeg har hjemmelaget avdrager i Nittedal, 
ni5814116
vh Mys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2023 den 8.08, Mys skrev:

Hei 
Jeg har hjemmelaget avdrager i Nittedal, 
ni5814116
vh Mys


Tusen takk for lån av verktøy og prat. Rattet kom av etter et lite spenningsmoment.
Og takk for ny tenning. Vi snakkes nærmere om det.

Erfaring, nytter ikke med biltema, halvveis løsninger o.l. Kun skikkelig stål hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...