Jetinge Posted January 28 Share Posted January 28 Jeg har tatt av deksler for å justere ventiler. Ånder mye olje opp gjennom luftingene, og det er et forsteinet gult belegg på toppene ref. bilde. Spørsmål : Noen som kan si litt om hva det er. og hva kan/må gjøres for utbedring. 1. ånding av olje 2. gult fast belegg på metallet i toppene. Ha en fortreffelig fin kveld og helg videre / Trond Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted January 29 Share Posted January 29 Ånding er trykk i bunnpanna. Ikke bra. Vanligvis slitasje i sylindre/stempelringer, Og medisinen blir ofte overhaling med motorboring, alt etter hvor mye slitasje det er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jetinge Posted January 29 Author Share Posted January 29 Takk for svar lafterolf. Hm.., var litt redd for det ja. Ligger en overhaling i lufta her, men er det fare for motorhavari sånn plutselig? Den starter og går helt strøkent ( ventiljusteringa var grunnet mye klapring) Noe som kan gjøres med det gule belegget - hvordan fjerne det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted January 29 Share Posted January 29 Aner ikke hva belegget er. Sitter det fast? En slitt motor kan vare lenge, men ikkegå i fella og bare etterfylle olje i den tro at den stadig får fersk olje, det er minst like viktig med oljebytte nå, og gammel god motor må ha ny olje hver 500 mil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jetinge Posted January 29 Author Share Posted January 29 Belegget sitter dønn. Har ca. 85' km på motor med nettopp de intervallene du sier, og med filterbytte. Det er trolig ikke toppakning som har gått heller, ikke vann i oljen eller minkende kjølevann. Underlige greier....:) Takk for innspill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted January 29 Share Posted January 29 Sitter belegget er det ingen ting å bekymre seg for. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jetinge Posted January 29 Author Share Posted January 29 Fint - da gir jeg det en sjanse til før den planlagte overhalingen settes i gang, takk for info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted January 30 Share Posted January 30 Sjekk at deler lar seg skaffe først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jetinge Posted January 30 Author Share Posted January 30 (edited) Godt poeng Gaute, er det mulig å høre hva som sannsynlig må gjøres/ byttes, eller må det plukkes ned og måles? Vet du hva det gule belegget er? Det er helt fast og forstenet, gammel olje og vann som har gått opp i en høyere enhet langt tilbake i tid? Edited January 30 by Jetinge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baard Posted January 30 Share Posted January 30 Jeg tror det bare er litt gulaktig under toppdekselet til 2.0 litere. Dette bildet er fra da jeg bygde opp motoren min for mange år siden. Om du må gjøre en overhaling mener jeg du skal klare å få tak i det meste du trenger, men du må nok til England for mye av det du trenger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jetinge Posted January 31 Author Share Posted January 31 Det ser veldig likt ut, beroligende Ellers en lekker 2 liter det der, er jo samme motor som min, og takk for info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted February 1 Share Posted February 1 Jeg har sett det belegget i flere 2.0 motorer men vet ikke om det er noe fra fabrikk eller gamle avleiringer. Da må jeg nok pille litt og se nøyere på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jetinge Posted February 5 Author Share Posted February 5 For meg ser det ut som avleiringer Gaute, er et belegg som ligger der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts