Jump to content
LRforum

vindusviskere med mye døgang


safaripaul
 Share

Recommended Posts

På min Defender 2006 har vindusviskerne begynt å slenge litt mye rundt på egen hånd. Der er mye døgang, men vrikker jeg på den ene følger den andre med, så de har kontakt med hverandre :) Nå jeg bruker de slenger de helt nedi "vannbrettet". Jeg har sett litt på youtube og det virker som hele dashbordet må ut for å komme til for å se noe. 

 

Spør derfor om det er noen typisk feil ? før jeg skrur det hele fra hverandre. 

 

Paul 

Link to comment
Share on other sites

Dette er en typisk feil dessverre. Ofte sitter slakken ute i overgangen mellom akslinger og vindusviskerarmene, men hos deg virker det som at det sitter lenger inne. Er en ganske omfattende jobb å demontere alt for å komme til, så jeg anbefaler å bestille vaier, vinkeldrev og mest mulig av deler sånn at du kan bytte alt når du først har det av. Har gjort det en gang tidligere og det tok litt tid dessverre. Delene er ikke så fryktelig dyre da. ;-) 

 

På den jeg byttet på var det den jeg har satt rør ring rundt som var årsaken til slakken

image.png

Link to comment
Share on other sites

Gjorde denne jobben i høst, wiren og tannhjulene den går gjennom var helt utslitt. Bestilte komplett sett m/motor hos EWS. Måtte demontere hele dashbordet for å komme til, mye jobb, men det er jo bare skruer og ledninger... (Satt igjen med bare 3 skruer etter montering...)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.  Det jeg stusser litt på er om det kan være en av hylsene wiren går i som er feilen. Når jeg rikker i slarken på den ene følger den andre med, de slenger synkronisert :) 

 

Hvilke deler delger med på komplett sett ? er disse hylsene også med ? 

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem på min 1996 tror jeg. Viskerne er helt synkrone, men vandringen over ruta varierer. Som regel tilnærmet det man forventer at de skal når jeg skrur de på men så etter en stund vandrer de for langt begge veier. Står på 2do lista men den er lang og siden jeg har lest at viskemotoren ikke er helt enkel å komme til er dette utsatt. 

 

Forstår jeg deg rett @lafterolfat du antar at det er giret i motoren som har feilen? Hm kan man kjøpe det løst?

Link to comment
Share on other sites

Mener du at du ikke kjenner slark i viskerarmen om en holdes fast og du beveger den andre?

 

Viskermotor er svært enkel å komme inn på din bil, den ligger bak kanalen foran ditt venstre kne. Dekselet sitter fast bare med noen få skruer. Samme deksel som høytaler sitter i. Man får kjøpt giret i motoren, men det er best å bytte hele enheten.

 

 

 

 

På en 06-modell ligger motoren på dashbordets høyre side ved varmekanalen opp til frontruta.

Link to comment
Share on other sites

02 modellene også.

Søk litt her på forumet.

Synes å huske Rolf og/eller jeg har skrevet ganske utførlig et sted om dette problemet og hvilke feilkilder og løsninger det er.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres veeldig kjent ut. Mine går oftest ca riktig, men ved "god glid", dvs. mye vann på ruta, så klasker de godt på undersida av ruta og i neste sekund slenger den venstre visker'n godt utafor sida på glasset i øvre stilling. Godt tips å starte med motor/drev, da det er tilgjengelig på et blunk (min er 99 mod)...

Link to comment
Share on other sites

Oppmuntrende. Da må jeg se om montoren sitter på det enkle stedet hos meg også. Ellers så kan jeg nevne at jeg fant noe som heter Defender Wiper Gear på Thingverse. (Netsted der folk legger ut ting de har designet for 3D printing, gratis). Er dette tanhjulet slitt hos meg skal jeg jammen se om jeg klarer printe dette og erstatte. Bør vel bytte motor og hele sulamitten men som en midlertidig fiks kan kanskje et eget lagd tannhjul fungere en stund. 

 

Her i Oslokan vbi printe på Biblioteket (Deichman) så nei jeg har ikke egen 3D printer men skulle dette fungere tror jeg 3D printer kommer høyt opp på ønskelista mi av neste verktøy innkjøp.

LR_defender_Wiper_Gear.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei

Da er problemet løst for denne gangen. Den gamle nissen hadde ikke strammet torx skruen skikkelig til slik at stussen til viskerarmen hadde vandring på akselen. Og ja Gaute, leppen på uoriginale gjennomføringer kan lage problem, sjeldent på originale gjennomføringer.

 

Mvh

Nils T

Link to comment
Share on other sites

Fant ut av det i dag. Det er mye skruer for å få av dashbordet, største utfordringen er å huske hvor alle skruene skal etterpå. Jeg åpnet giret å fant ut hva som laget slarken, det var det hvite plast bøssingen (rød pil) som hadde hoppet av og  det var nok til mye slark. En fjærskive hadde hoppet av og gjorde at det ble nok plass til at bøssingen falt av. Satte alt sammen, la på litt ekstra fett og bøyde fjørskiva litt større. Alt virker som det skal og sitter tight og fint. Det er en jobb som er verdt bryet, veldig irriterende med viskere som slenger rundt.

 

 IMG_7434.jpg

 

 

IMG_7435.jpgIMG_7436.jpgIMG_7433.jpg 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...