safaripaul Posted January 23 Share Posted January 23 På min Defender 2006 har vindusviskerne begynt å slenge litt mye rundt på egen hånd. Der er mye døgang, men vrikker jeg på den ene følger den andre med, så de har kontakt med hverandre Nå jeg bruker de slenger de helt nedi "vannbrettet". Jeg har sett litt på youtube og det virker som hele dashbordet må ut for å komme til for å se noe. Spør derfor om det er noen typisk feil ? før jeg skrur det hele fra hverandre. Paul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kulien Posted January 23 Share Posted January 23 Dette er en typisk feil dessverre. Ofte sitter slakken ute i overgangen mellom akslinger og vindusviskerarmene, men hos deg virker det som at det sitter lenger inne. Er en ganske omfattende jobb å demontere alt for å komme til, så jeg anbefaler å bestille vaier, vinkeldrev og mest mulig av deler sånn at du kan bytte alt når du først har det av. Har gjort det en gang tidligere og det tok litt tid dessverre. Delene er ikke så fryktelig dyre da. ;-) På den jeg byttet på var det den jeg har satt rør ring rundt som var årsaken til slakken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pederover Posted January 23 Share Posted January 23 Gjorde denne jobben i høst, wiren og tannhjulene den går gjennom var helt utslitt. Bestilte komplett sett m/motor hos EWS. Måtte demontere hele dashbordet for å komme til, mye jobb, men det er jo bare skruer og ledninger... (Satt igjen med bare 3 skruer etter montering...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
safaripaul Posted January 23 Author Share Posted January 23 Takk for svar. Det jeg stusser litt på er om det kan være en av hylsene wiren går i som er feilen. Når jeg rikker i slarken på den ene følger den andre med, de slenger synkronisert Hvilke deler delger med på komplett sett ? er disse hylsene også med ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted January 23 Share Posted January 23 Da ville jeg åpnet giret i motoren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Croft Posted January 23 Share Posted January 23 Har samme problem på min 1996 tror jeg. Viskerne er helt synkrone, men vandringen over ruta varierer. Som regel tilnærmet det man forventer at de skal når jeg skrur de på men så etter en stund vandrer de for langt begge veier. Står på 2do lista men den er lang og siden jeg har lest at viskemotoren ikke er helt enkel å komme til er dette utsatt. Forstår jeg deg rett @lafterolfat du antar at det er giret i motoren som har feilen? Hm kan man kjøpe det løst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted January 23 Share Posted January 23 Mener du at du ikke kjenner slark i viskerarmen om en holdes fast og du beveger den andre? Viskermotor er svært enkel å komme inn på din bil, den ligger bak kanalen foran ditt venstre kne. Dekselet sitter fast bare med noen få skruer. Samme deksel som høytaler sitter i. Man får kjøpt giret i motoren, men det er best å bytte hele enheten. På en 06-modell ligger motoren på dashbordets høyre side ved varmekanalen opp til frontruta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted January 23 Share Posted January 23 02 modellene også. Søk litt her på forumet. Synes å huske Rolf og/eller jeg har skrevet ganske utførlig et sted om dette problemet og hvilke feilkilder og løsninger det er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted January 23 Share Posted January 23 Det var du som kom med detaljert beskrivelse Gaute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted January 23 Share Posted January 23 Dette høres veeldig kjent ut. Mine går oftest ca riktig, men ved "god glid", dvs. mye vann på ruta, så klasker de godt på undersida av ruta og i neste sekund slenger den venstre visker'n godt utafor sida på glasset i øvre stilling. Godt tips å starte med motor/drev, da det er tilgjengelig på et blunk (min er 99 mod)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils T Posted January 23 Share Posted January 23 Hei Jeg har innenfor de siste fire månedene skiftet alt unntatt motor og opplever en del slark og det tross at jeg brukte originaldeler. Er det håp forute? Mvh Nils T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
safaripaul Posted January 24 Author Share Posted January 24 Jeg opplever dette slik JassWass beskriver det. Jeg har satt av litt garasjetid i morgen. Holder dere oppdatert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted January 24 Share Posted January 24 Leppa på gjennomføringene er et punkt mange overser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Croft Posted January 24 Share Posted January 24 Oppmuntrende. Da må jeg se om montoren sitter på det enkle stedet hos meg også. Ellers så kan jeg nevne at jeg fant noe som heter Defender Wiper Gear på Thingverse. (Netsted der folk legger ut ting de har designet for 3D printing, gratis). Er dette tanhjulet slitt hos meg skal jeg jammen se om jeg klarer printe dette og erstatte. Bør vel bytte motor og hele sulamitten men som en midlertidig fiks kan kanskje et eget lagd tannhjul fungere en stund. Her i Oslokan vbi printe på Biblioteket (Deichman) så nei jeg har ikke egen 3D printer men skulle dette fungere tror jeg 3D printer kommer høyt opp på ønskelista mi av neste verktøy innkjøp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted January 24 Share Posted January 24 Kjøp ny motor. En gammel motor mister kraft også, og selv om du bytter ett drev vil resten av overføringer være slitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils T Posted January 24 Share Posted January 24 Hei Da er problemet løst for denne gangen. Den gamle nissen hadde ikke strammet torx skruen skikkelig til slik at stussen til viskerarmen hadde vandring på akselen. Og ja Gaute, leppen på uoriginale gjennomføringer kan lage problem, sjeldent på originale gjennomføringer. Mvh Nils T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
safaripaul Posted January 25 Author Share Posted January 25 Fant ut av det i dag. Det er mye skruer for å få av dashbordet, største utfordringen er å huske hvor alle skruene skal etterpå. Jeg åpnet giret å fant ut hva som laget slarken, det var det hvite plast bøssingen (rød pil) som hadde hoppet av og det var nok til mye slark. En fjærskive hadde hoppet av og gjorde at det ble nok plass til at bøssingen falt av. Satte alt sammen, la på litt ekstra fett og bøyde fjørskiva litt større. Alt virker som det skal og sitter tight og fint. Det er en jobb som er verdt bryet, veldig irriterende med viskere som slenger rundt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted January 26 Share Posted January 26 så bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jacobm Posted January 31 Share Posted January 31 Disse gutta selger deler til viskermotor, hvor man også kan velge grader på utslag https://www.carbuilder.com/uk i tillegg til mye annet småtteri som kan komme godt med i Land Rover verden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.