Gå til innhold

vindusviskere med mye døgang


safaripaul

Anbefalte innlegg

På min Defender 2006 har vindusviskerne begynt å slenge litt mye rundt på egen hånd. Der er mye døgang, men vrikker jeg på den ene følger den andre med, så de har kontakt med hverandre :) Nå jeg bruker de slenger de helt nedi "vannbrettet". Jeg har sett litt på youtube og det virker som hele dashbordet må ut for å komme til for å se noe. 

 

Spør derfor om det er noen typisk feil ? før jeg skrur det hele fra hverandre. 

 

Paul 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en typisk feil dessverre. Ofte sitter slakken ute i overgangen mellom akslinger og vindusviskerarmene, men hos deg virker det som at det sitter lenger inne. Er en ganske omfattende jobb å demontere alt for å komme til, så jeg anbefaler å bestille vaier, vinkeldrev og mest mulig av deler sånn at du kan bytte alt når du først har det av. Har gjort det en gang tidligere og det tok litt tid dessverre. Delene er ikke så fryktelig dyre da. ;-) 

 

På den jeg byttet på var det den jeg har satt rør ring rundt som var årsaken til slakken

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde denne jobben i høst, wiren og tannhjulene den går gjennom var helt utslitt. Bestilte komplett sett m/motor hos EWS. Måtte demontere hele dashbordet for å komme til, mye jobb, men det er jo bare skruer og ledninger... (Satt igjen med bare 3 skruer etter montering...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.  Det jeg stusser litt på er om det kan være en av hylsene wiren går i som er feilen. Når jeg rikker i slarken på den ene følger den andre med, de slenger synkronisert :) 

 

Hvilke deler delger med på komplett sett ? er disse hylsene også med ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem på min 1996 tror jeg. Viskerne er helt synkrone, men vandringen over ruta varierer. Som regel tilnærmet det man forventer at de skal når jeg skrur de på men så etter en stund vandrer de for langt begge veier. Står på 2do lista men den er lang og siden jeg har lest at viskemotoren ikke er helt enkel å komme til er dette utsatt. 

 

Forstår jeg deg rett @lafterolfat du antar at det er giret i motoren som har feilen? Hm kan man kjøpe det løst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du ikke kjenner slark i viskerarmen om en holdes fast og du beveger den andre?

 

Viskermotor er svært enkel å komme inn på din bil, den ligger bak kanalen foran ditt venstre kne. Dekselet sitter fast bare med noen få skruer. Samme deksel som høytaler sitter i. Man får kjøpt giret i motoren, men det er best å bytte hele enheten.

 

 

 

 

På en 06-modell ligger motoren på dashbordets høyre side ved varmekanalen opp til frontruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

02 modellene også.

Søk litt her på forumet.

Synes å huske Rolf og/eller jeg har skrevet ganske utførlig et sted om dette problemet og hvilke feilkilder og løsninger det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veeldig kjent ut. Mine går oftest ca riktig, men ved "god glid", dvs. mye vann på ruta, så klasker de godt på undersida av ruta og i neste sekund slenger den venstre visker'n godt utafor sida på glasset i øvre stilling. Godt tips å starte med motor/drev, da det er tilgjengelig på et blunk (min er 99 mod)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppmuntrende. Da må jeg se om montoren sitter på det enkle stedet hos meg også. Ellers så kan jeg nevne at jeg fant noe som heter Defender Wiper Gear på Thingverse. (Netsted der folk legger ut ting de har designet for 3D printing, gratis). Er dette tanhjulet slitt hos meg skal jeg jammen se om jeg klarer printe dette og erstatte. Bør vel bytte motor og hele sulamitten men som en midlertidig fiks kan kanskje et eget lagd tannhjul fungere en stund. 

 

Her i Oslokan vbi printe på Biblioteket (Deichman) så nei jeg har ikke egen 3D printer men skulle dette fungere tror jeg 3D printer kommer høyt opp på ønskelista mi av neste verktøy innkjøp.

LR_defender_Wiper_Gear.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da er problemet løst for denne gangen. Den gamle nissen hadde ikke strammet torx skruen skikkelig til slik at stussen til viskerarmen hadde vandring på akselen. Og ja Gaute, leppen på uoriginale gjennomføringer kan lage problem, sjeldent på originale gjennomføringer.

 

Mvh

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det i dag. Det er mye skruer for å få av dashbordet, største utfordringen er å huske hvor alle skruene skal etterpå. Jeg åpnet giret å fant ut hva som laget slarken, det var det hvite plast bøssingen (rød pil) som hadde hoppet av og  det var nok til mye slark. En fjærskive hadde hoppet av og gjorde at det ble nok plass til at bøssingen falt av. Satte alt sammen, la på litt ekstra fett og bøyde fjørskiva litt større. Alt virker som det skal og sitter tight og fint. Det er en jobb som er verdt bryet, veldig irriterende med viskere som slenger rundt.

 

 IMG_7434.jpg

 

 

IMG_7435.jpgIMG_7436.jpgIMG_7433.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...