ando Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Jeg har ikke lyd i radio anlegget. Jeg har en teori om at radio og forsterker er ok, men at det er en overledning rett bak radioen - som har beveget seg i gunstig retning - fordi det kom full musikk - når jeg tok ut radioen - og hadde beveget på den grønne + gule + blå ledning pluggen bak på radioen... Nå skal jeg følge ledningene fra radioen - nedover bak dashen - og ned i midt konsollen - der ledning bunten antagelig går mot forsterkeren .. Konsollen ser ut som om er festet i 2 skruer rett foran girspaken + 2 skruer nede i oppbevarings boksen. Jeg har fått løsnet mye, MEN girspak handtaket stopper meg i å få av alt som nå er løst... Hvordan får jeg fjernet handtaket? - og har jeg da full tilgang til lydanlegg ledningene fra radioen til forsterkeren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Automaten på D2? Er vel bare å klemme inn knappen og dra rett opp!? Har du manuell kasse er kula skrudd ned på stanga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Vil tro det er snakk om høy/lavgirspaken. Løsne trekket. Spaken er festet med fire skruer. Løsne dem og slipp spaken ned. Fritt etter ti år gammel elendig hukommelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ando Posted October 25, 2022 Author Share Posted October 25, 2022 1 time siden, Erik Iversen skrev: Automaten på D2? Er vel bare å klemme inn knappen og dra rett opp!? Har du manuell kasse er kula skrudd ned på stanga Nei, det gikk ikke. Automat. 1 time siden, lafterolf skrev: Vil tro det er snakk om høy/lavgirspaken. Løsne trekket. Spaken er festet med fire skruer. Løsne dem og slipp spaken ned. Fritt etter ti år gammel elendig hukommelse. Det gjelder PRD spaken. Jeg prøvde å holde inn knappen og dra rett opp, men det gikk ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 PRD? Hva er det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ando Posted October 26, 2022 Author Share Posted October 26, 2022 3 timer siden, lafterolf skrev: PRD? Hva er det? Parking Revers Drive...... girspaken - ikke Høy/Lav Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 Bruk norsk om du kjenner til rett norsk begrep, det forenkler mye. Selv google kunne ikke bidra på denne forkortelsen. Må du ut med midtkonsollen rundt girspakene? At det er derfor du vil opp med automatgirspaken? For da har du mye jobb framfor deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 Spol fram til demontering av midtkonsoll: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ando Posted October 26, 2022 Author Share Posted October 26, 2022 1 time siden, motom skrev: Spol fram til demontering av midtkonsoll: HeHe - nå har jeg sett demonteringen av girspak knotten.... Dette skjønner jeg ikke: sååå lett? - jeg har dratt med 30 kg kraft... og hvordan er systemet med knappen jeg preser inn på knotten - er det ingen overgang med wire eller noe annet der? det var det jo ikke på videoen! 2 timer siden, lafterolf skrev: Bruk norsk om du kjenner til rett norsk begrep, det forenkler mye. Selv google kunne ikke bidra på denne forkortelsen. Må du ut med midtkonsollen rundt girspakene? At det er derfor du vil opp med automatgirspaken? For da har du mye jobb framfor deg. PRD var en forenkling jeg fant på selv PRND12..... Ja, ut med midtkonsollen rundt girspakene - for å få tak i den bunten med ledninger som går fra radioen til forsterkeren - for å sjekk om det er noe isolasjon som er vekk ....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 16 timer siden, ando skrev: HeHe - nå har jeg sett demonteringen av girspak knotten.... Dette skjønner jeg ikke: sååå lett? - jeg har dratt med 30 kg kraft... og hvordan er systemet med knappen jeg preser inn på knotten - er det ingen overgang med wire eller noe annet der? det var det jo ikke på videoen! Du må bruke litt kraft. Pleier å sette spaken i N først Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ando Posted October 27, 2022 Author Share Posted October 27, 2022 3 timer siden, Erik Iversen skrev: Du må bruke litt kraft. Pleier å sette spaken i N først Da brukte jeg MYE kraft............ og DER kom girspaken!! Dette hadde jeg aldri turt uten innleggene fra Forumet! Jeg tok noen dråper olje der jeg tror den er treg....håper det er ok. Så nå er jeg på vei nedover i plastdelene,,, håper det kun er 2 skruer foran og bak, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 Løsner lettere neste gang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 2 timer siden, ando skrev: Da brukte jeg MYE kraft............ og DER kom girspaken!! Dette hadde jeg aldri turt uten innleggene fra Forumet! Jeg tok noen dråper olje der jeg tror den er treg....håper det er ok. Så nå er jeg på vei nedover i plastdelene,,, håper det kun er 2 skruer foran og bak, Den er jo laget for å sitte fast Er 2 skruer foran og bak på D1 i hvert fall. Konsollen er ikke veldig ulik på D2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ando Posted October 28, 2022 Author Share Posted October 28, 2022 22 timer siden, motom skrev: Løsner lettere neste gang 20 timer siden, Erik Iversen skrev: Den er jo laget for å sitte fast Er 2 skruer foran og bak på D1 i hvert fall. Konsollen er ikke veldig ulik på D2. Ja, løsner lettere nå...ren rutine..... Ja, 2 skruer foran og 2 i oppbevaringsboksen. Men girspaken er i veien - så jeg fjerner antagelig litt av midtkonsol plasten - fra der den ikke synes under det brune "tre" dekselet... Før jeg gjør det: finner jeg da lednings bunten fra radioen til forsterkeren under der? Det er jo den jeg er ute etter! Hvordan får jeg ut luftkondisjonering displayet (den som sitter under radioen). Tror jeg kan komme til radio lednings bunten (for sjekk) der også!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elchund Posted November 2, 2022 Share Posted November 2, 2022 Girspaken går jo rett av om du setter bilen i "N" og trekker girspaken rett opp (med begge hender). Jeg tror ikke du finner noe ledningsnett før du har hele konsollen ute. Mvh Tron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted November 2, 2022 Share Posted November 2, 2022 Klima panelet tror jeg bare hadde klips på siden som du klemmer inn og vipper ut hele enheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ando Posted November 4, 2022 Author Share Posted November 4, 2022 På 2.11.2022 den 21.37, motom skrev: Klima panelet tror jeg bare hadde klips på siden som du klemmer inn og vipper ut hele enheten. Ja, takk - det stemte: brukte 1 tynn og stiv kniv på hver side - og da kom klimapanelet ut. Da fikk jeg se (det er jo det som var målet med å få ut klimapanelet...) at det går 7 ledninger (brun, svart, hvit, grå, rød, grønn, fiolett) fra radioen ned bak/under midtkonsollen (som jeg da regner med går til forsterkeren) + resten av ledningene stuper ned i rommet under rattet...? Nå skal jeg følge ledningene for å se etter grunnen til at det ikke er lyd i radioanlegget.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ando Posted November 7, 2022 Author Share Posted November 7, 2022 Har sett på alle ledningene fra radioen - og så langt jeg ser er de uskadet... Fulgte 7 ledninger fra den blå pluggen bak på radioen - til forsterkeren: jeg ser hvor de går inn + så er det 22 ledninger på vei ut av forsterkeren...... går de parvis til hver av de 11 høyttalerne? En teori er: om 1 ledning til en av høyttalerne er overledning (feks i overgangen til en av dør høyttalerne) - så vil ALLE høyttalerne kutte ut. Om jeg da kutter 1 og 1 av høyttaler ledningene... så vil da lyden komme tilbake - når jeg kutter overledningen.! Skal jeg starte med å kutte de 7 ledningene som går til forsterkeren - eller de 22 ledningene som går ut av forsterkeren? Jeg har opplevd 3 ganger ila uken at lyden har kommet i noen minutter av gangen: 2 ganger ved fikling med å ta radioen ut og inn av dashen + 1 gang i en dump i veien... Noen andre forslag til feilsøking? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted November 7, 2022 Share Posted November 7, 2022 Hva med å åpne en og en dør og røske i gjennomføringen før du begynner å kutte ledningene? Var det så at du hadde forsøkte med annen forsterker og annen radio? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted November 7, 2022 Share Posted November 7, 2022 Du kan måle ledningene ut av spilleren, for at selve radioen fusker er ingen uvanlig ting. Start der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ando Posted November 7, 2022 Author Share Posted November 7, 2022 4 timer siden, motom skrev: Hva med å åpne en og en dør og røske i gjennomføringen før du begynner å kutte ledningene? Var det så at du hadde forsøkte med annen forsterker og annen radio? Ja, har åpnet alle dørene + dratt og bendt på ledningsbuntene som fortsetter inn i dørene. En annen forsterker er prøvd, men ikke en annen radio.... - noen i Oslo som har til utlån? Ila dagen har jeg funnet ut at det altså går 7 ledninger fra den blå pluggen bak på radioen og inn i Forsterkeren + 22 ledninger ut = totalt 29 ledninger. 12 par ledninger er vridd rundt hverandre - og fortsetter ut til 11 høyttalere + 1 sub.? Her har jeg brukt multimeter uten å egentlig skjønne hva jeg skal måle - kun for å se etter et mønster... Grønn/Fiolett ledning er 12 volt inn og Svart ledning er jord, men hvordan skal OHM og volt avlesing være på hver av de tvinnede parene ut til høyttalerne? I morgen tror jeg turen går til SPESIALIST.... Kanskje kjøpe ny radio om den gamle er i stykker? Med stor skjerm + ryggekamera+++??? 8 minutter siden, lafterolf skrev: Du kan måle ledningene ut av spilleren, for at selve radioen fusker er ingen uvanlig ting. Start der. Spilleren = Radioen eller Forsterkeren? Hvordan måler jeg? Hva slags verdier skal jeg forvente? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted November 7, 2022 Share Posted November 7, 2022 Tipper det er verdt å prøve en annen spiller før du begynner å klippe kabler. Synd det bare er 1,5 din men det finnes uansett mange fine 1din flip-up spillere med carplay etc som vil gi økt funksjonalitet. Mister muligheten til å spille kasetter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ando Posted November 7, 2022 Author Share Posted November 7, 2022 52 minutter siden, lafterolf skrev: Du kan måle ledningene ut av spilleren, for at selve radioen fusker er ingen uvanlig ting. Start der. Da tok jeg en tur ut i mørket - for å måle verdier ut av Radioen: Den blå pluggen bak på Radioen har altså 7 ledninger - som går til Forsterkeren: Med Radioen AV måler jeg: Fiolett 12 volt, de andre 6 ledningene 0 volt. Med Radioen PÅ måler jeg: Fiolett 12 volt, Grønn 12 volt, Brun 15 mVolt, de andre 4 ledningene 8 mVolt. Da tror jeg Radioen er ok..... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted November 7, 2022 Share Posted November 7, 2022 Ledninger til dører er uansett friskmeldt, hvis ikke ville du mistet lyden i en dør osv mens resten fungerte. Og nettopp derfor heller jeg til selve stereoen/kasettspiller/radiodel, kjært barn mange navn. Det er høytalerledningene du må måle, varierende spenning etter volum. Ideen om å låne spiller bør være første prioritet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ando Posted November 7, 2022 Author Share Posted November 7, 2022 32 minutter siden, motom skrev: Tipper det er verdt å prøve en annen spiller før du begynner å klippe kabler. Synd det bare er 1,5 din men det finnes uansett mange fine 1din flip-up spillere med carplay etc som vil gi økt funksjonalitet. Mister muligheten til å spille kasetter... Hva betyr 1,5 din? Har du noen forslag til hvilken Radio jeg skal kjøpe? Men det er jo synd å gi opp å finne ut av dette anlegget mitt da....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.