Jump to content
LRforum

Tokrets bremser på 2A


Johnny Hansen

Recommended Posts

Har bygget om til tokrets bremser med ny bremse-forsterker og hovedsylinder på min 1970 modell 2A. Tenkte det ville bli mer sikkert og lettere fot foten på bremsepedalen.

Er meget skuffet over resultatet. Må bite tennene sammen og trykke bremsepedalen med alle mine 72års krefter for å låse hjulene på asfalt. Prøvd å lufte flere ganger, og har pusset båndene og vasket trommelene.

Er det noen der ute som har tips til forbedring?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1 time siden, lafterolf skrev:

Har du sjekket at du har godt vakum på slangen inn på bremsekraftforsterkeren?

Boret, gjenget og skrudde i en nippel i innsugsmanufoilen mellom sylinder 3 og 4. Koplet ny slange mellom stussen og bremseforsterkeren. Er det andre måter å gjøre det på? Skulle tro at det blir bra vakuum siden det er orginalen 2og 1/4 liter bensinmotor?

2 timer siden, Julius Baardsen skrev:

Hvilken bremsekraftforsterker har du brukt?  diesel eller bensinmotor, og har du sjekket vakumslanger for lekkasje?

 

 

Er det forskjell, og hvordan ser jeg det? Jeg har original 2og1/4 liter bensinmotor.

Vakumslangen er ny.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Johnny Hansen skrev:

Boret, gjenget og skrudde i en nippel i innsugsmanufoilen mellom sylinder 3 og 4. Koplet ny slange mellom stussen og bremseforsterkeren. Er det andre måter å gjøre det på? Skulle tro at det blir bra vakuum siden det er orginalen 2og 1/4 liter bensinmotor?

Er det forskjell, og hvordan ser jeg det? Jeg har original 2og1/4 liter bensinmotor.

Vakumslangen er ny.

 

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, gautes skrev:

Og vacumslangen er solid nok til ikke å suge seg flat?

Ofte er det luftlekkasje mellom master og klokke.

Har kontrollert. Dem suger seg ikke flat.

Det fulgte med en skrue som passet til et hule i bunnen av klokka. Den skrudde jeg i hullet. Var det riktig?

Bør jeg løsne master og påføre selikon?

Link to comment
Share on other sites

Legg på litt silicon så er du sikker.

Pump 5-10 ganger på bremsepedalen så alt vacum er borte.

HOld så trykk på pedalen mens du starter.

Siger pedalen noe innover da virker servoen.

Om litt eller mye er vanskelig å si her fra godstolen.

 

Bilder av bremsbånd sier mye.

Edited by gautes
Link to comment
Share on other sites

Her ser dere bremsebåndene på venstre forhjul. Har dannet seg et glatt lag med karbon selv om jeg pusset tromler og bånd, og vasket dem godt med rødsprit, for tre uker siden. Bremsebåndene var nye for to år siden. Var heller ikke gode bremser med en-krets, men det var ikke så veldig store problemer med å låse hjulene. Tenker jeg må skifte bremsesko og ta tromler en tur gjennom oppvaskemaskinen? Skulle ønske meg de gode gamle asbest-båndene! 

 

Så en advarsel til de som prøver å lade gamle batterier:

Satte batteriet til lading i går ettermiddag, 10A, og glemte å stoppe før natta. Kl 6:30 i dag så smalt det som et borseskudd!

IMG_5756.JPG

IMG_5757.JPG

IMG_5755.JPG

Link to comment
Share on other sites

Da får du bare brems på 2 hjul.

 

10 A lading over natta med evt. sykt batteri og /eller lader gir hoppende mekaniker.

Det er et gammelt jungelord.

Godt det ikke stod i bilen.

 

 

Edited by gautes
Link to comment
Share on other sites

De bremsebåndene kan du pusse lett over med smergel, hadde nok ikke tatt med campingvogna ned trollstigen med de, men de blir brukbare til du finner årsaken. Litt usikker på den fordelingsventilen, og nå så jeg Gaute svarte på det, jeg trodde den bare var til varsellampe men at den fortsatt leverte trykk. Hvis du får luftet på alle 4 hjulene må det jo komme noe igjennom?

Link to comment
Share on other sites

Det kom ikke så mye bremsevæske når jeg luftet bakhjulene. Da ligger kanskje feilen i fordelingsventilen? Tenker jeg plukker den fra hverandre og ser hvordan den fungerer. Men det tar kanskje noen dager for å mane meg opp til den jobben!

 

Link to comment
Share on other sites

Puss over som Jari sier men jeg foretrekker grovt papir og pusser til belegget er grått igjen.

Har det blitt sølt bremsevæske eller olje på belegget er det bare å bytte.

Det finnes metoder for å prøve å rense opp men det blir aldri helt bra.

Belegget er porøst og suger til seg væsker slik en svamp gjør det.

Jeg pusser i samme slengen over tromlene med grovt papir for å få bort evt. glasur.

Oppvaskmaskinløsningen er jeg litt usikker på om legger igjen litt glansemiddel eller såpe.

Det kan gi redusert bremseeffekt.

Link to comment
Share on other sites

På 4.4.2022 den 16.43, Johnny Hansen skrev:

 trykke bremsepedalen med alle mine 72års krefter for å låse hjulene på asfalt. 

Tror jeg må gratulere deg!  Det er ikke mange gamle serie biler som låser hjulene på tørr asfalt - i hvertfall ikke alle hjulene samtidig.  Bånd blir fort skitne, tromler ruster, og sylinderer lekker... men så går jo ikke bilene så fort så egentlig er det vanligvis bra nok.  Min er erfaring er at alt kan bli skiftet og bremsene blir helt suverene, et år senere så har man vanlige serie bremser igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at bryteren for varsellys ikke var aktivert allikevel. Trodde den var aktivert når det var forbindelse mellom de to polene i bryteren, men det er feil! Når bryteren aktiviseres så blir det forbindelse til jord!

Skjønner ikke hvorfor det er to ledninger på bryteren?

Link to comment
Share on other sites

Dette er seriekoblet om jeg husker rett(ventil-nivåsensor-pedalstilling-?) og kretsen skal kunne sjekkes når testbryteren trykkes inn og lampa skal da lyse.Slipper du bryteren skal lampa slokke.Lyser lampa ellers har du en feil et sted.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, gautes skrev:

Dette er seriekoblet om jeg husker rett(ventil-nivåsensor-pedalstilling-?) og kretsen skal kunne sjekkes når testbryteren trykkes inn og lampa skal da lyse.Slipper du bryteren skal lampa slokke.Lyser lampa ellers har du en feil et sted.

Takk.

vet du forresten om en god styresnekke jeg kan få kjøpt. Synes Danskene er for dyre.

Overhalte den gamle til ingen nytte. Virker som mutter kan være slitt. Ikke ende-slakk. Stram stillskrue.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, gautes skrev:

Jeg har ihvertfall snekker til Serie 3 sivil og X-mil.

Anbefaler de til X-mil for å få lettere sving på rattet.

 

2 timer siden, gautes skrev:

Jeg har ihvertfall snekker til Serie 3 sivil og X-mil.

Anbefaler de til X-mil for å få lettere sving på rattet.

Min styresnekke (alle kuler er i orden) gir ca 3cm slakk slakk ytterest på hulene. Det blir vel ikke godkjent på neste EU-kontroll? Er i tillegg litt for spennende å kjøre med.

X-militær høres bra ut. Er den ny? Kan jeg få kjøpt og til hvilken pris. Kan du sende melding eller ringe meg på 95976618 når du har tid?

Link to comment
Share on other sites

Her ser dere "bilen" min. Er den ikke blitt fin med ny Bengalack men litt Ovatrololje i. Er kustemalt 2-3 tynne lag. Har ikke rettet ut bulker fordi hver bulk har sin spesielle historie!

Har litt slakk i styring, men bremsene har blitt bedre etter bremsetromler var en tur i oppvaskemaskin og båndene ble pusset rene.

IMG_5777.JPG

IMG_5779.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...