synchrau Skrevet 20. juli 2021 Del Skrevet 20. juli 2021 (endret) Hei, bilen lekker litt kjølevæske og kan/bruker litt også.. Lekkasjen kommer bakifra motoren, alså nærmt torpedoveggen. 1 ut av 20 ganger (ikke det engang) Så vil bilen være litt tungstartet + at det poffer litt hvit/grå røyk ut (akkuratt når det kommer liv på den)... Regner med at det da er kjølevæske inni et stempel eller gjerne flere?? Eller er det noen enkel fiks her? Vil si at det må etterfyles 1 liter kjølevæske per 2000KM. men det varierer. Er det kanskje topp pakninga som er dårlig helt bakerst slik at det både lekker og bruker litt? Kan nevne: Det bobler ikke i ekspansjonstank Ikke "melk" i oljen Forslag blir tatt imot med svære armer. Endret 20. juli 2021 av synchrau Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kretslopp Skrevet 24. juli 2021 Del Skrevet 24. juli 2021 Det kan faktisk vare vannrøret som sitter lengst bak på topplokket på venstre side som følgjer motoren rundt og ender opp ved vannpumpen som er årsaken til lekkasjen siden du ikke har de klassiske tegnen på enten blåst toppakning eller sprekk i toppen. Att du av og til får hvit/grå røyk låter litt som diesel som ikke er forbrendt i samband med att den er tungstarted av en eller annen grunn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
synchrau Skrevet 25. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2021 På 24.7.2021 den 13.27, kretslopp skrev: Det kan faktisk vare vannrøret som sitter lengst bak på topplokket på venstre side som følgjer motoren rundt og ender opp ved vannpumpen som er årsaken til lekkasjen siden du ikke har de klassiske tegnen på enten blåst toppakning eller sprekk i toppen. Att du av og til får hvit/grå røyk låter litt som diesel som ikke er forbrendt i samband med att den er tungstarted av en eller annen grunn. Takk for svar! Jeg skal se nærmere på dette! Jeg vet forigje eier hadde kjøpt in en Heater matrix, men jeg ser ikke noen tegn på at denne lekker. (ikke vann i gulv osv) Skal nok bytte den da den ivertfall er kjøpt inn ny. Om heater matrixen lekker, regner jeg med at alt av elektronikk i dashbordet er i fare? Regner med at du mener slangene som er markert 7 på bildet? + det røret gjerne? Jeg har byttet slange nr 5, denne var da kjøpt inn av forrige eier. (Hjalp kanskje pitte litt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kretslopp Skrevet 26. juli 2021 Del Skrevet 26. juli 2021 Ja det er ved nr 7 jeg mener. Har du litt flaks er problemet der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kretslopp Skrevet 26. juli 2021 Del Skrevet 26. juli 2021 (endret) 19 timer siden, synchrau skrev: Takk for svar! Jeg skal se nærmere på dette! Jeg vet forigje eier hadde kjøpt in en Heater matrix, men jeg ser ikke noen tegn på at denne lekker. (ikke vann i gulv osv) Skal nok bytte den da den ivertfall er kjøpt inn ny. Om heater matrixen lekker, regner jeg med at alt av elektronikk i dashbordet er i fare? Regner med at du mener slangene som er markert 7 på bildet? + det røret gjerne? Jeg har byttet slange nr 5, denne var da kjøpt inn av forrige eier. (Hjalp kanskje pitte litt) Om heater matrix har en lekkasje pleier det å vare i anslutning till aluminiumrøren som går gjennom torpedoplåten. Det er to O-ringer der som blir dårlig og det er vanskelig å få det helt bra. Hvis du ser under dashbordet på høyre side så er det mulig å se på røren og ansluttningen. Er det dråper med kjølevann der så har du garantert det problemet. Den elektronikk som kan ta skade av kjølevann i teppen sitter under passasjererstolen og heter BECM. Att skifte ut heater matrix bare for att syns jeg er en unødig jobb. Det er mye skruing for dette. Bedre å gjøre en sånn ting samtidig som servomotorerna for klimaanlegget ska skiftes ut da overdelen av dashbordet må plukkes vekk. Om det ska gjøres anbefaler jeg att bytte ut till heater matrix fra Audi A4 sirka 1996 med 19mm ansluttninger og skifte ut røren mot slang. Nissens 70230 er artnr. Endret 26. juli 2021 av kretslopp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
synchrau Skrevet 2. august 2021 Forfatter Del Skrevet 2. august 2021 På 2021-7-26 den 18.56, kretslopp skrev: Om heater matrix har en lekkasje pleier det å vare i anslutning till aluminiumrøren som går gjennom torpedoplåten. Det er to O-ringer der som blir dårlig og det er vanskelig å få det helt bra. Hvis du ser under dashbordet på høyre side så er det mulig å se på røren og ansluttningen. Er det dråper med kjølevann der så har du garantert det problemet. Den elektronikk som kan ta skade av kjølevann i teppen sitter under passasjererstolen og heter BECM. Att skifte ut heater matrix bare for att syns jeg er en unødig jobb. Det er mye skruing for dette. Bedre å gjøre en sånn ting samtidig som servomotorerna for klimaanlegget ska skiftes ut da overdelen av dashbordet må plukkes vekk. Om det ska gjøres anbefaler jeg att bytte ut till heater matrix fra Audi A4 sirka 1996 med 19mm ansluttninger og skifte ut røren mot slang. Nissens 70230 er artnr. Hei, tatt en skikk nå, bilen har stått i ro i snart 3 dager og jeg så en dråpe med kjølevæske ikke under der alu rørne kommer inn, men litt mer inn mot dashbordet. Stått i 3 dager, så jeg tipper det er de o ringene da som er gåen ja... Har en ny heater matrix i garasjen, pakninger er jeg i kke sikker på... de er så gamle at det ikke står nr på dem, men er 4 stykker. Så er vel sikkert derfor det er litt fuktig/våt på teppe/under teppe på passasjersiden ja... Får vel lese i manualen og demontere alt da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SindreB Skrevet 3. august 2021 Del Skrevet 3. august 2021 Merk at det finnes snarvei om du kun skal bytte O-ringer. Se lenke til relevant forum-tråd nedenfor. Jeg brukte et fleksibelt forlengerskaft med bits for å løsne/feste skrue som fester rør til matrix. http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/85053-o-ringer-varmeapparat-p38/&tab=comments#comment-903294 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
synchrau Skrevet 3. august 2021 Forfatter Del Skrevet 3. august 2021 11 timer siden, SindreB skrev: Merk at det finnes snarvei om du kun skal bytte O-ringer. Se lenke til relevant forum-tråd nedenfor. Jeg brukte et fleksibelt forlengerskaft med bits for å løsne/feste skrue som fester rør til matrix. http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/85053-o-ringer-varmeapparat-p38/&tab=comments#comment-903294 Hei, takk for innspillet Det er kun 2 o ringer ved heater matrix sant? Bestilte 2 stc3262. Går utifra at det ikke er o-ringer ved torpedo veggen, der er vel det kun radiator/heater matrix slangen? Bestilte slikt ledd, hadde det tydeligvis ikke i bahco settet mitt Man tar vel bare av de gamle o-ringene, tar vekk litt skitt også inn med nye som er smøret med litt kjølevæske sant? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SindreB Skrevet 6. august 2021 Del Skrevet 6. august 2021 Ja stemmer, det er to stk O-ringer ved heater matrix. Jeg gjorde dette for nesten fem år siden, og det er fortsatt tett. Husker ikke alle detaljer, men laget et hull for tilkomst med langt skrujern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kretslopp Skrevet 9. august 2021 Del Skrevet 9. august 2021 Om du tar ut radioen så kommer du åt skruen fra høyre sida av DIN-hullet med en fleksibel forlengere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.