Gå til innhold

2.5dse 1996 M51


synchrau

Anbefalte innlegg

Hei, bilen lekker litt kjølevæske og kan/bruker litt også..

Lekkasjen kommer bakifra motoren, alså nærmt torpedoveggen.

1 ut av 20 ganger (ikke det engang) Så vil bilen være litt tungstartet + at det poffer litt hvit/grå røyk ut (akkuratt når det kommer liv på den)... Regner med at det da er kjølevæske inni  et  stempel eller gjerne flere?? Eller er det noen enkel fiks her?

 

Vil si at det må etterfyles 1 liter kjølevæske per 2000KM. men det varierer.

Er det kanskje topp pakninga som er dårlig helt bakerst slik at det både lekker og bruker litt?

 

Kan nevne:

Det bobler ikke i ekspansjonstank

Ikke "melk" i oljen

 

 

Forslag blir tatt imot med svære armer.

Endret av synchrau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan faktisk vare vannrøret som sitter lengst bak på topplokket på venstre side som følgjer motoren rundt og ender opp ved vannpumpen som er årsaken til lekkasjen siden du ikke har de klassiske tegnen på enten blåst toppakning eller sprekk i toppen.

 

Att du av og til får hvit/grå røyk låter litt som diesel som ikke er forbrendt i samband med att den er tungstarted av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2021 den 13.27, kretslopp skrev:

Det kan faktisk vare vannrøret som sitter lengst bak på topplokket på venstre side som følgjer motoren rundt og ender opp ved vannpumpen som er årsaken til lekkasjen siden du ikke har de klassiske tegnen på enten blåst toppakning eller sprekk i toppen.

 

Att du av og til får hvit/grå røyk låter litt som diesel som ikke er forbrendt i samband med att den er tungstarted av en eller annen grunn.

 

Takk for svar! Jeg skal se nærmere på dette! 

Jeg vet forigje  eier hadde kjøpt in en Heater matrix, men jeg ser ikke noen tegn på at denne lekker. (ikke vann i gulv osv) Skal nok bytte den da den ivertfall er kjøpt inn ny.

 

Om heater matrixen lekker, regner jeg med at alt av elektronikk i dashbordet er i fare?

Regner med at du mener slangene som er markert 7 på bildet? + det røret gjerne?

Jeg har byttet slange nr 5,  denne var da kjøpt inn av forrige eier. (Hjalp kanskje pitte litt)

Range rover.PNG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, synchrau skrev:

 

Takk for svar! Jeg skal se nærmere på dette! 

Jeg vet forigje  eier hadde kjøpt in en Heater matrix, men jeg ser ikke noen tegn på at denne lekker. (ikke vann i gulv osv) Skal nok bytte den da den ivertfall er kjøpt inn ny.

 

Om heater matrixen lekker, regner jeg med at alt av elektronikk i dashbordet er i fare?

Regner med at du mener slangene som er markert 7 på bildet? + det røret gjerne?

Jeg har byttet slange nr 5,  denne var da kjøpt inn av forrige eier. (Hjalp kanskje pitte litt)

Range rover.PNG

 

Om heater matrix har en lekkasje pleier det å vare i anslutning till aluminiumrøren som går gjennom torpedoplåten. Det er to O-ringer der som blir dårlig og det er vanskelig å få det helt bra.

 

Hvis du ser under dashbordet på høyre side så er det mulig å se på røren og ansluttningen. Er det dråper med kjølevann der så har du garantert det problemet.

 

Den elektronikk som kan ta skade av kjølevann i teppen sitter under passasjererstolen og heter BECM.

 

Att skifte ut heater matrix bare for att syns jeg er en unødig jobb. Det er mye skruing for dette.

Bedre å gjøre en sånn ting samtidig som servomotorerna for klimaanlegget ska skiftes ut da overdelen av dashbordet må plukkes vekk.

Om det ska gjøres anbefaler jeg att bytte ut till heater matrix fra Audi A4 sirka 1996 med 19mm ansluttninger og skifte ut røren mot slang.

 Nissens 70230 er artnr.

Endret av kretslopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-7-26 den 18.56, kretslopp skrev:

Om heater matrix har en lekkasje pleier det å vare i anslutning till aluminiumrøren som går gjennom torpedoplåten. Det er to O-ringer der som blir dårlig og det er vanskelig å få det helt bra.

 

Hvis du ser under dashbordet på høyre side så er det mulig å se på røren og ansluttningen. Er det dråper med kjølevann der så har du garantert det problemet.

 

Den elektronikk som kan ta skade av kjølevann i teppen sitter under passasjererstolen og heter BECM.

 

Att skifte ut heater matrix bare for att syns jeg er en unødig jobb. Det er mye skruing for dette.

Bedre å gjøre en sånn ting samtidig som servomotorerna for klimaanlegget ska skiftes ut da overdelen av dashbordet må plukkes vekk.

Om det ska gjøres anbefaler jeg att bytte ut till heater matrix fra Audi A4 sirka 1996 med 19mm ansluttninger og skifte ut røren mot slang.

 Nissens 70230 er artnr.

Hei, tatt en skikk nå, bilen har stått i ro i snart 3 dager og jeg så en dråpe med kjølevæske ikke under  der alu rørne kommer inn, men litt mer inn  mot dashbordet. Stått i 3  dager, så jeg tipper det er de  o ringene da som er gåen ja... Har en ny heater matrix i garasjen, pakninger er jeg i kke sikker på... de er så gamle at det ikke står nr på dem, men er 4 stykker. Så er  vel sikkert derfor det er litt fuktig/våt på teppe/under teppe på passasjersiden ja... Får vel lese i manualen og demontere alt da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at det finnes snarvei om du kun skal bytte O-ringer. Se lenke til relevant forum-tråd nedenfor. Jeg brukte et fleksibelt forlengerskaft med bits for å løsne/feste skrue som fester rør til matrix. 

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/85053-o-ringer-varmeapparat-p38/&tab=comments#comment-903294

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SindreB skrev:

Merk at det finnes snarvei om du kun skal bytte O-ringer. Se lenke til relevant forum-tråd nedenfor. Jeg brukte et fleksibelt forlengerskaft med bits for å løsne/feste skrue som fester rør til matrix. 

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/85053-o-ringer-varmeapparat-p38/&tab=comments#comment-903294

 

Hei, takk for innspillet :) Det er kun 2 o ringer ved heater matrix sant? Bestilte 2 stc3262. Går utifra at det ikke er o-ringer ved torpedo veggen, der er vel det kun radiator/heater matrix slangen?

Bestilte slikt ledd, hadde det tydeligvis ikke i bahco settet mitt :(

Man tar vel bare av de gamle o-ringene, tar vekk litt skitt også inn med nye som er smøret med litt kjølevæske sant?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...