Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Jeg må montere en DC-DC-lader i bobilen .  Har solpanel og lithiumbatteri.  Tar spenningen fra startbatteriet. 

Men hva gjøres med Kabelen som er der fra før til bodelbatteriet. Den kommer visstnok fra dynamo med  noe slags skifte rele .

Link to post
Share on other sites

Spør inne på Facebook gruppa 

 

https://m.facebook.com/groups/SkanbattForum/?ref=share

 

Mye bra info der 

Link to post
Share on other sites

Lader bilen bodel batt også? 

Hvor skal dcdc lader få spenningen fra? 

Trenger man dcdc lader om bilens Dynamo lader batt direkte? 

 

Om du har sol panel, så har den egen regulator? Den har vel kanskje fler innganger, om man vil mate den med sol eller vind eller fra dynamo.. 

 

Vet ikke nok om dette. 

Link to post
Share on other sites

Bilens batteri og bodelsbatteeiene kobles som regel i lag når dynamoen lader. 

Kan ofte hente innstrømmen fra skillereleet til DC/DC ;)

Monterer du DC/DC kan du ta ut sikringen til releet som kobler ihop. 

Bakdelen er da at solceller etc ikke vil lade bilens batteri ved overskudd av energi.  Finnes veier forbi dette problemet også, men da bør man vite hvilken løsning som er på aktuelt kjøretøy. 

Eventuelt kan mye kobles om riktig regulator til solcelle ved valg av riktig produkt

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

hei ...   Da forstår jeg det slik at gammel funksjon fra dynamo tas bort . funksjonen fra skillereleet kan ikke da brukes ?

   dc-dc kobles fra startbatteri 

inn  på eksisterende kabel til bodelen ? 

Det hele begrunnes i behov for en rimelig løsning for å berge dynamoen pga. bruk av lithiumbatteri i bodelen    ;)

 

Edited by 171jojojo
Link to post
Share on other sites

Har ikke solcelle regulator flere innganger for spenning? 

Da ville eg brukt den. 

Siden den sikkert har innstilling for lithium. 

Kanskje dcdc lader du har støtter lithium batteri også? 

 

Vil ikke dcdc tappe start batteri, når motor ikke går, eller har den av på funksjon via tenning el l? 

 

Har selv tenkt å koble en dcdc sak på vogna, slik at batt får litt lading u kjøring. Slik at man ikke får for mye strøm igjennom ledning og kontakt. 

Link to post
Share on other sites
18 minutter siden, oggioffshore skrev:

Vil ikke dcdc tappe start batteri, når motor ikke går, eller har den av på funksjon via tenning el l? 

 

Har selv tenkt å koble en dcdc sak på vogna, slik at batt får litt lading u kjøring. Slik at man ikke får for mye strøm igjennom ledning og kontakt. 

 

Jeg bruker Ctek D250SA og den lader kun forbruksbruksbatteriet når motoren går (lader kun med topp spenning).
Den har også egen inngang for solcelle med innebygd regulator.

Link to post
Share on other sites

De fleste DCDC har flere muligheter for å styre lading, både spenningsnivå og D+

 

Skanbatt forumet som @oggioffshore linket til er helt suuuuupert på slike ting som dette. Det er drevet av Skanbatt/Provolt men ikke begrenset til produktene de leverer.

 

Jeg oppgraderte til 3x125Ah lithium, 70A Votronic DCDC og Victron solselleregulator i bobilen i fjor og er superfornøyd. Klarer meg uten landstrøm i 5-6 dager i -10 grd.C og flere uker nå på sommertid.

Link to post
Share on other sites
På 12.7.2021 den 10.05, SveinHa skrev:

De fleste DCDC har flere muligheter for å styre lading, både spenningsnivå og D+

 

Skanbatt forumet som @oggioffshore linket til er helt suuuuupert på slike ting som dette. Det er drevet av Skanbatt/Provolt men ikke begrenset til produktene de leverer.

 

Jeg oppgraderte til 3x125Ah lithium, 70A Votronic DCDC og Victron solselleregulator i bobilen i fjor og er superfornøyd. Klarer meg uten landstrøm i 5-6 dager i -10 grd.C og flere uker nå på sommertid.

Noe virker veldig rart  . Om jeg starter den orginale laderen så leverer den 14v ut av laderen  , men da øker spenninga på startbatteriet til 17,2v

Spenninga går ned til ca 14v om laderen slås av.   

Akkurat nå, 171jojojo skrev:

Noe virker veldig rart  . Om jeg starter den orginale laderen så leverer den 14v ut av laderen  , men da øker spenninga på startbatteriet til 17,2v

Spenninga går ned til ca 14v om laderen slås av.   

 

Link to post
Share on other sites
7 timer siden, 171jojojo skrev:

Noe virker veldig rart  .

Utvilsomt. Jeg ville nok først gått NØYE gjennom koblingene og se om der er noe feil. 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar . eg nermer meg løsning på sammensatt problem. Alt tar tid å sette seg inn i , og man må finne ut hvordan og hvor smykkestenen er satt sammen. Div. kabler har skjulte funksjoner mm .   Men no trur eg at eg har tråden.

Link to post
Share on other sites
På 16.7.2021 den 11.17, SveinHa skrev:

Om det kan væretil noe hjelp så er min DCDC koblet slik:

Calira_EVS3030_mod_VCC1212-50.jpg

 

Hvilken automatvender bruker du?

Link to post
Share on other sites
14 timer siden, YMK skrev:

Hvilken automatvender bruker du?

Denne her: https://www.2soler.no/products/automatisk-vender

 

Skjemaet er ikke helt ferdig for jeg har 2 slike aut.vendere slik at jeg kan forsyne bobilen fra både liten inverter, stor inverter og landstrøm. Etter jeg kjøpte 2kW inverteren har der dukket opp behov for 230v til cpap hele natten og tomgangsstrømmen på den store inverteren er rundt 4-5A så jeg måtte/burde supplere med en liten inverter for både cpap og PC-lading.

Link to post
Share on other sites
4 timer siden, SveinHa skrev:

Denne her: https://www.2soler.no/products/automatisk-vender

 

Skjemaet er ikke helt ferdig for jeg har 2 slike aut.vendere slik at jeg kan forsyne bobilen fra både liten inverter, stor inverter og landstrøm. Etter jeg kjøpte 2kW inverteren har der dukket opp behov for 230v til cpap hele natten og tomgangsstrømmen på den store inverteren er rundt 4-5A så jeg måtte/burde supplere med en liten inverter for både cpap og PC-lading.

 

Til cpap har NAV en ferdig kladd til 12v ;) som de fleste får når de spør. 

Og kutter du varme på lufta, trekker den ikke så galt med strøm 

 

Kan se ut som jeg også må ha 2.

Da inveter, aggregat og landstrøm skal deles.

 

Er skftet mellom kildene kjapt?

 

 

 

 

 

 

Edited by YMK
Link to post
Share on other sites
32 minutter siden, YMK skrev:

Er skftet mellom kildene kjapt?

Har ikke sjekket selv men spec sier 1-2 sek.

 

Takk for tips om 12V cpap men den går sparsommelig nok på en liten inverter jeg hadde liggende i rotekassen.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Solselleregulatoren 12v  leverer 17v uansett innstilling .  14,1v  til sola kommer fram , så 17,1v inn på batteriet.    regulator  -  EPEVER Tracer-BN Series  har ikke innstilling for lithium .    instillinger: Sealed-GEL-Flooded- USER

HAHAHA   som en skjebnens ironi så striregner det de neste 14 dager , så vil ikke finne ut effekten av å resette controller. . ingen sol , men i natt 20juli kom det sne i alle fjellene i midt-troms .  jau go ferie .    :)

Edited by 171jojojo
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Finner ut at eg har en spøkelses-spenning tilstede.  Bare når det er sol  (uten sol =alt normalt)   så måler displayet i bodel 17,1 v på bodel og startbatt.

Men spenning på batteriene faktisk er 13,8 . Solpanel går via controller til batteri , så hvor iallverden kommer 17v fra på en 12v bil ?  220v Ac ikke tilkoblet.    

Link to post
Share on other sites

Den spenningen kan komme av at regulatoren tror det er 24v anlegg.

Mange er for både 12v og 24v, og fra tid til annen bommer elektronikken. 

Finn ut hvordan du setter din regulator tilbake til 12v er mitt tips

Link to post
Share on other sites

Vi har jo samme sola på Finnsnes ,men dette er rart .    Batterispenningen fra solpanel til regulator til batteri ser ok ut .... 13,8v     .

men på displayet på bryterpanelet til bodel , stiger spenningen til 17,1v ved sol  og går til normal   når det er lite sol.

Det virker som du har rett , men  målingene viser ikke unormal spenning  når den stiger på displayet.

Har prøvd mine tre multimetrer som viser det samme .     Får prøve å resette   .....   igjen

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...