Jump to content
LRforum

-99 TD5 Plutselig tungstartet samt 25 feilkoder! EGR, Turbo og dyse-bytte?


Recommended Posts

Hei.

 

Relativt ny defender-eier og utfordringene baller på seg...Var litt forberedt, men i dag ble det for mye!

Fikk byttet clutch på verksted onsdag, kjørt noen småturer frem til fredag og den virket ok. (går ut fra at clutch-bytte er uvesentlig, men vet aldri). Fredag morgen var den plutselig veldig tungstartet. Kona mener den var noe treg kvelden før også, men ellers har den startet lett de månedene vi har hatt den. Nå kinner den lenge uten å starte. Startet til slutt. Noen timer senere skal jeg starte den på ny, nå kinner jeg til spenningen begynner å dale. Står i svak bakke så får trillet den i gang. Kjører da på verksted hvor den stod til i dag da det ble tatt ut feilkoder. 25 stk. Mange av dem er knyttet til EGR:

- EGR vacuum modulator short circuit fault

- EGR inlet throttle open load fault

- Turbo wastegate open load fault

- EGR vacuum modulator open load fault

- Fuel pump drive open load fault

- Gearbox/ABS output drive open load fault

- Glowplug lamp drive open load fault

- EGR valve stuck open

- EGR valve stuck closed

- Injector 5 peak charge short

- Topside switch failed pre injection

- Injector 1/2/3 open circuit detected

+ noen flere...

Dette var før batteriet ble ladet over natta - de mente noen av disse kunne skyldes lav spenning på batteriet. 

Fikk telefon fra verksted i dag. De sier at det bør byttes turbo (vakum lekasje, syns han sa noe om at et stag hang helt løst og at det ikke var mulig å fikse, måtte ha ny), EGR-ventil må byttes, 3 dyser må byttes og nytt batteri. Dette må gjøres i første omgang. Etter dette burde det feilsøkes videre på dieseltrykk. Fikk en pris på 33.000,- totalt. Ca 15.000,- uten turbobytte. 

 

Det jeg lurer på er hvordan det er å gjøre en del av dette selv? Er relativt handy. Har en del verktøy, men har ikke skrudd veldig mye bil.  Er det greit å lese seg opp/se en "how to..."- video på youtube og gjøre mye av dette selv? Hvor kjøper dere deler?

 

Har frustrert meg litt over turbo til nå, den slår sent inn og har vært litt ujevn og svak. Bortsett fra det har jeg vært veldig fornøyd med bilen til nå. Men kommer til å bruke bilen til å dra en hestehenger en sjelden gang og har tenkt at det er aktuelt å trimme den noe. Er det noe jeg bør tenke på ved et evt. turbo-bytte. Og er det tilfellet at den ikke kan repareres. (Skeptisk til at verksted i dag sjelden reparer - bytter bare deler).

 

Er veldig takknemlig for alle tips! Spør gjerne om noe er uklart.

 

Link to post
Share on other sites

Kan også nevne at jeg merket meg at dieselpumpa surra og gikk i sikkert 2 min, i motsetning til noen sekunder til vanlig. Så på asfalten at det var noen dråper diesel som kom fra ene slangen litt i forkant av dieselfilteret. Så tenker at det muligens kan ha noe med årsaken til at den brått begynte å bli veldig tungstartet - som var grunnen til at jeg dro på verksted og fikk opplyst en hel haug med feilmeldinger. 

Link to post
Share on other sites

Rettelse etter å ha sett andre post: få de slangene tett. Lukter synder der. Da kommer det luft inn og diesel renner tilbake. 

 

Opprinnelig postet: 

Noen ting kan gjøre selv først. Lade batteri skikkelig - det er jo ikke sikkert det er ferdig. Men om det er helt ferdig så har biltema fine batterier til fin pris. Det bytter du lett sjøl. 

 

Fikk du verkstedet til å slette feilkoder, slik at du får sjekket hva som kommer igjen? Kan være lurt. Muligens finne noen med diagnoseapparat som kan bistå (har Nanocom for def td5 på Hamar, men trolig noen nær deg også...litt langt unna :-) ). 

 

Smøre opp wastgatespjeld. En dusj med wd40 .e.l. og bevege til det går lett. Burde hjelpe. MEN om stag her er ødelagt på annet vis, så må nok noe byttes. Kanskje noen har en død en du kan plukke deler av? 

 

Kjøpe blendekit til EGR og bytte ut/gjerne selv. Søk her og du finner mye på dette.

 

Dyser kan være kobberskiver som ikke tetter skikkelig. Hender det skjer med td5. Koster ikke noe for skiver, men litt jobb å bytte. Sjekk tråden til @tiopet her for litt siden. Tror imidlertid ikke du får få mye feilkoder på dette...

 

Og ikke trim (remap) bilen før du har fått i orden alt det andre :-) 

Edited by Jasswass
Kom en post til
Link to post
Share on other sites

Kodene ble sletta ja, men lista jeg har er fra før de ble sletta. Forstod det slik at så godt som alle feilkoder hadde kommet tilbake etter at de hadde lada batteriet. 
Evt bytte av turbo- gjør en det greit selv? Og ser at dyser og glødeplugger ikke koster allverden på lrbutikken, så hvis det er mulig å gjøre selv så er det vel like greit å bytte hvis jeg først skal bytte pakninger?

Link to post
Share on other sites

Bytte av turbo er ikke så hokus pokus, men kan jo være noen eksosbolter som sitter godt + at du må passe på oljetilførsel/retur (noen kobberskiver der som må lirkes på plass). Finnes oppskrifter på youtube for det meste slik.

 

Olje i ledningsnettet til ECU vil også kunne gi deg hakkete/ujevn gange og mulig en dose feilkoder. Sjekk rød kontakt inn i ECU under passasjersetet (også plenty med tråder om dette her inne). 

 

...men siden du har sett at det renner diesel så vill jeg starta der. Det skal det uansett ikke gjøre.

Link to post
Share on other sites

Hvis du googler Top side switch, så peker den på ECU som muligens ikke er helt frisk.

 

Er et norsk firma som heter Simco som har utstyr/ kunnskap til å feilsøke på den.

 

En tanke rundt diesel lekkasjen, så opplevde jeg noe lignende, da var det sprekk i braketten til dieselfilteret, som førte til at den sugde falsk luft.

 

 

Link to post
Share on other sites

Start med de enkle og billige tingene som Jasswass nevner øverst. Når det gjelder ECU kommentaren til Helge ville jeg startet med å se om det er tegn til olje i den røde pluggen inn på ECU ( under passasjer setet). Er det det så rengjør du plugg og kontakt med elektronikkrens i første omgang. Sjekk også pluggen øverst på høyre side av motoren. 
 

EGR blender du som nevnt over med et ferdig blende-sett, den bytter du ikke. 
 

det er vel flere Defendere på Karmøy. Hugg tak i en av de om du trenger hjelp :D

Link to post
Share on other sites

Verkstedet har lada batteriet men får ikke startet. De mener at alt relatert til luft/vakuum må fikses samt batteri-bytte før de kan feilsøke videre på dieseltilgang. Mente også at to glødeplugger måtte byttes og sikkert dyser. Sa det ikke kunne være pakningene på dysene ettersom det var elektrisk feil. 

Link to post
Share on other sites

Slå på tenning, tramp gasspedalen ned fem ganger. Da starter lufteprosedyre av motor.

La den jobbe seg ferdig til motorlampen slukker. Starter den lettere nå vet du at det er luft i dieselen. Sannsynligvis trenger du nye pakninger til dysene.

 

Du skriver ikke hvor du bor, for det er nå på tide å få anbefalt et verksted med erfaring på disse bilene.

Link to post
Share on other sites

Td5 er skikkelig sær på diagnose.  En vanlig tester vil kaste ut en haug med feilkoder, som kan lure både fagfolk og vanlige mekanikere. 

 

I utgangspunktet er tregt startende td5 relatert til diesel på ett eller annet vis, i de fleste tilfeller. 

Eneste sensoren som stopper den helt er veivsensor. 

 

Link to post
Share on other sites

Er enig i luft i dieselen her, spesielt i kombinasjon med diesel lekkasje som du beskriver.

Det bør, som nevnt over lukes ut før man hiver turboer og annet knask på bilen. (selv om det for all del er mulig turboen er ferdig - som referanse så handlet jeg bytteturbo til min for ca 10k, men det er noen år siden - og byttet selv. Min hadde alt for mye slark i akslingen, og ble byttet preventivt)

 

Obs1: Det høres ut som om verkstedet ikke har mye erfaring med TD5 (de er litt sære)- om man skal bytte dyser, er de obs på at nye dyser må programmeres inn (kalibreringsdata) - og har de verktøy til dette? 

 

At du har noen glødeplugger som er døde betviles ikke, men en TD5 burde klare å hoste seg til liv selv med noen døde glødeplugger. 

 

Om du har lekkasje i dieselsystemet et sted (tydeligvis dieselfilteret) - så kan jo dette feilsøkes på uten å nødvendigvis starte motor, bare kjør lufteprosedyre slik Lafterolf beskriver over, og du har trykk på dieselsystemet (av og på, men allikevel) og feilsøk bør være mulig. Det er ikke noe i veien for å kjøre flere luftesekvenser etter hverandre. (de tar noen minutter)

 

-Camarogeddon

Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke å bytte hele turboen dersom "sneglehusa" er i orden. ( noe de som regel er)

Man bytter bare innmaten Turbo innmat

Når det gjelder glødeplugger. Td5`en bør være ganske lettstartet dersom det ikke er forholdsvis kalt.

Jeg gløder aldri min før det er på ninusgrader. Den starter tvert.

Dog greit at glødepluggene er i orden. Husk TD5 har 5 sylindre men bare 4 glødeplugger.

Enig forøvrig at det er et dieselproblem her.

Link to post
Share on other sites
På 27.4.2021 den 23.45, Jan Egil skrev:

Fikk byttet clutch på verksted onsdag, kjørt noen småturer frem til fredag og den virket ok. (går ut fra at clutch-bytte er uvesentlig, men vet aldri). Fredag morgen var den plutselig veldig tungstartet.

Gitt at dette oppsto plutselig etter clutch-bytte, ville det ikke vært lurt å verifisere at Crank Position Sensor står riktig/fungerer/ikke har fått juling under clutch-byttet?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

En liten oppdatering!

Jeg fikk bytta batteri og da forsvant det meste av feilkoder. Det som stod igjen var glødeplugger og turbo. Fikk verksted til å bytte glødepluggene og tok den med hjem. Fikk løsna staget som går til wastegate-spjelet og hatt noe WD-40 på og minutter etter så gikk den veldig lett. Så da ble det heller ikke 15.000,- for turbobytte som verksted mente bestemt at jeg måtte ha. 

Men om noen kjenner til et bra verksted her (Haugesund/Karmøy og omegn) så blir jeg glad for tips. 

Og gjerne kontaktinfo til erfarne defender eiere i området også.

 

Takk for all hjelp!!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...