Jump to content
LRforum

Oljesuger - til motor, gearkasse, drivverk


Recommended Posts

Gamlemåten hvor man løsna en tappeplugg, og tappa olja ned i et fat har fungert i åresvis.  
 

Når man først må løsne mange skruer, og ta av et bedkyttelsesdeksel - som faktisk er ganske tungt også — så er det mye mer arbeid å skifte olje.

 

Et godt alternativ kan være oljesuger; dytte en tynn slange der peilepinnen står og suge ut olja.

 

Raskt søk på internett viser ulike modeller, størrelser og tekniske løsninger; håndpumpe, elektrisk, luftsrevet.  — Og til ulike priser.

 

Hvilken bør jeg velge?  
 

Flere av dere har sikkert gjort bomkjøp, kjøpt en som fungerte utmerket første gang, men som mistet sugekrafta, slangene tålte ikke olje, kanskje — eller andre erfaringer som gjorde et dere kjøpte en annen modell som dere lovprise ?!!

 

Del gjerne erfaringer.  Jeg skrifter olje på noen biler og traktorer — det blir noen oljeskift i løpet av et år, men ikke veldig mange.  Privat/hobbybruk, altså.

 

For motorolja har man jo god tilgang ovenfra, god plass.  Å bytte olje på en differensial, uten ei «grav» å stå på er en annen ting...

 

Bør kanskje ha to oljesugere; eller finnes det en som er god til alt, en som man kan bruke en vanlig 20 liters hobby-luftkompressor og 10 meter slange kanskje?

Link to post
Share on other sites

Jeg skar hull på ca 10cm i plata under tappepluggen på min D3. Det forenkler oljeskift mye.

Og jeg liker å tappe heller enn å suge. Ser for meg at man ikke får med all grums når man suger, uten at jeg vet.

Link to post
Share on other sites

Oljesuger kan være like bra og er sugerøret nok fleksibelt på tuppen kan den også være bedre. Den vil da kunne rote med seg slam som ikke nødvendigvis renner ut ved vanlig tapping. 

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med oljesugere er desverre udelt negative.

 

Har prøvd de enkle fra biltema etc - det tar evigheter, og de gir ganske fort opp / går i stykker.

Har prøvd med egenkonstuert bøtte og støvsuger (samme konsept som en askesuger) - dette funka ..sånn passe, men tok også alt for lang tid (delvis forårsaket av kald olje, men allikevel)

 

Har alltid endt opp med å måtte ty til tappepluggen, men om noen har funnet en løsning som faktisk funker så er jo det absolutt interresant.

 

-C

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bare prøvd en proffutgave en gang og så ut som en liten sandblåsertank. De ser jeg koster 5-6000,- og man kan kjøpe mye tappeplugger og olje for den prisen. Jeg opplevde at den gjorde jobben raskt og greit. 

Link to post
Share on other sites

Dårlig erfaring med suger selv.

Dog har jeg en proff oljesuger , med stor tank og vanlig trau på toppen stående etter verksteddriften.

Pakkeløsningen var billigere enn ren tank og trau.

Brukte sugern et par ganger og gikk tilbake til gamlemåten.

Nå brukes kun et kar under bilen . Har jo løftebukk...

 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Det kan kanskje gå an å lage noe enkelte båtmotorer har? Nippel i bunnpannen istedenfor tappeplugg, slange eller rør opp langs motoren.

Men den må ha et tett lokk så du ikke blåser ut oljen når motoren går. Tess / Hydroscan og Petter Smart må til for å få riktige deler.

Link to post
Share on other sites
På 21.4.2021 den 10.56, Vidar S skrev:

Oljesuger kan være like bra og er sugerøret nok fleksibelt på tuppen kan den også være bedre. Den vil da kunne rote med seg slam som ikke nødvendigvis renner ut ved vanlig tapping. 

 

Du skal rote lenge med det plastrøret før du har "støvsugd" mer enn noen kavdratcm...

 

 

Link to post
Share on other sites

Budskapet i videoen nedenfor er at ikke alle bunnpanner tømmes fullstendig via tappepluggen.  En oljesuger vil, om den treffer et lavere punkt, kunne trekke ut mer olje enn hva som kan tømmes via tappepluggen.  

 

Denne videoen vil vise at det er en del olje igjen i bunnpannen etter å ha brukt en oljesuger. 

 

På biler som ikke tømmes fullstendig via tappepluggen kan en ekstraktor tømme bedre - om den treffer laveste punktet - eler lavere enn tappepluggen.  Altså vil det variere fra bil til bil.

 

Jeg tror ikke at å bruke tappepluggen er vesentlig for å få ut slam.  Slam renner dårlig på horisontale flater.  Da må man heller ta av bunnpannen og rense den.  Er slam et problem bør man heller korte inn skifteintervallene

 

Men, kanskje man skal bruke oljesuger først og via tappepluggen til slutt?  Da blir prosessen med å tømme helt via tappepluggen rensligere og enklere ettersom det ikke er særlig mye olje igjen i motoren.

Edited by Tore Kjernmoen
Lagt til kommentarer og en ekstra video.
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...