Skjegget Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 På tide å gi denne bilen en egen prosjekttråd, so here it goes. Litt historie først. Hadde lenge tenkt på Defender 90 som en artig bil nr 2 og sommeren 2018 dukket det opp en fin en på Finn. Var i kontakt med selger, men den ble solgt før jeg rakk å få aksept fra min yndige viv. Kun ett par dager etter var jeg på Finn.no igjen, denne gangen på jakt etter ett langbord til min datters dåpsfest. Kurant bord dukket opp i Kristiansand, så jeg tok turen for å kjøpe etter jobb. Jeg trodde knapt mine egne øyne da jeg svingte inn på gårdsplassen til bordselgeren... der stod en Defender 90 parkert! Kort fortalt, bordselgeren fikk solgt både bord og bil.. bare med ett lite (les kanskje litt for stort) tillegg i pris. Dette er mitt første LR produkt, men visste godt hva jeg gikk til da jeg har vært borti Defender(e) før. Bilen skal egentlig være i daglig drift, men står for tiden på bukker i påvente av ny bakre crossmember. Bilen viste raskt ett behov for kjærlighet, og følgende ble gjort nokså kjapt etter kjøp: - Olje/filter skift, mellomaksel smøring, pokalsmøring osv - Rustsveising i ramma (skader etter jekking på ramma så det ut til) - Nye calipere/skiver på alle hjul - Nye hjullager, nå uten mellomstykke - bytte altså til gamle gode metoden med to muttere og låseblikk (under denne jobben fant jeg løs enkel mutter uten låseblikk .. ikke bra). - Nytt rammenummer hos SVV, etter klage fra EU kontroll. Kontrolløren kikket også på rammesveisinga, konstanterte at det så bra ut og at LR uansett ikke har noen retningslinjer for slike reparasjoner. - FluidFilm behandling - Ny clutch master (Selvsagt...) - Ny clutch slave (noen måneder etter...selvsagt) - Bytta injector harness siden jeg fant olje i ECU kontakt (etter å ha lest på VBF) - Montert ELOC motorvarmer - Sandblåste og lakkerte (Alpine White) Wolf felger med nye Nexen pigg dekk Etter å ha skråskært en to-fire for å feste skvettlappen bak, tenkte jeg at det var på tide å bytte bakre crossmember. Det er jeg som sagt igang med nå, kommer mer om det. Herlig bil, gleder meg til å få den på veien igjen Legger ved ett par bilder av hovedpersonen selv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Flott bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 Bra med tråd. Ser jo ryddig ut denne. Hvilken årsmodell er det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 90 i Epsom Green er jo Bare helt rett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted December 11, 2020 Author Share Posted December 11, 2020 3 timer siden, Jasswass skrev: Bra med tråd. Ser jo ryddig ut denne. Hvilken årsmodell er det? Det er en 99 modell med ca 168k på telleren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 Bilde fra forrig gang bilen var under kniven, da i min fars verksted med talje i taket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 Bilen har stått på bukker noen måneder nå for å få på ny bakre crossmember. Som vanlig dukket det opp flere behov underveis, så har gjort en del ting i tillegg. Godt å ha en lillebror som snakker samme språk med når man opereres.. Hengerfeste og tankt ble skrudd av, tankplate er det bare å kaste. Deilig å jobbe med sau! Midtre og bakre eksospotter av, disse må også fornyes.. A-frame av, har nå fått nye foringer, ny kule og ett par strøk Hammerite. Skråstivere på midtre crossmember hadde sett bedre dager, og måtte fornyes. Å sveise inn kun disse ville ikke blitt særlig bra tror jeg, så lagde en brakett for innsveising: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 Har sveist inn slike på begge sider: Midtre eksosfeste måtte ha ny festeplate: Avstiver på midtre crossmember var også rimelig tynnslitt, så brakett ble laget å sveist inn her også: Ser i etterkant at jeg selvfølgelig skulle ha tatt ut gulvplata for denne jobben, ville vært en mer behagelig opplevelse. Men men, da vet man det til neste gang.. Midtre crossmember ble malt med 2 strøk Owatrol og 2 strøk Arcanol etter sveisejobben. Det hele skal toppes med sau senere. Nye bakre crossmember mattet og malt med to strøk Hammerite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 Grublet en stund på skvettlapp innfesting - liker ikke slike popmuttre eller hva det heter. Løsning ble disse brakettene: Malt med Hammerite og plassert i crossmember før påsveising. Ny tankplate fra EWS (sa egentlig nei takk til denne pga pris, men EWS misforstod så kom allikevel.. tenkte egentlig å lage en ny selv. Jaja, noen timer spart der.) Mattet og malt med to strøk Hammerite. Boret dreneringshull i denne, i bunnen av hver profil som vist i bildet. Utrolig at dette ikke gjøres av produsent.. Bakerste tverrligger ("tub support") under gulvet var råtten. Ny bestil fra YRM og plassert. Fant en måte å få lurt den på plass, står mer her: På plass! Denne er galvanisert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted December 15, 2020 Author Share Posted December 15, 2020 I går kveld begynte jeg endelig å sveise fast den bakre crossmemberen, godt å endelig se lyset i enden av tunnellen! Ble mye mer enn planlagt dette.. En Defender er litt som en 2åring, hadde det ikke vært for sjarmen så er det ikke godt å si hva som hadde skjedd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted December 16, 2020 Author Share Posted December 16, 2020 Bakre crossmember er nå på plass, så kan snart begynne å sette ting sammen igjen. Har tenkt å oppgradere til 13pols tilhengerkontakt - noe tips til hvor man får kjøpt en i god kvalitet? Biltema har jo til 119 kr, men er skeptisk til kvaliteten. Vurderer dette: https://www.skruvat.no/Elkabelsett-13-polet-P59348.aspx?gclid=EAIaIQobChMIofLpiJ7S7QIVFa-yCh1n4ATNEAQYASABEgLUa_D_BwE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Husker ikke helt hvor jeg kjøpte min men mener jeg betalte rundt 360 for den, kan være lurt å unngå Biltema på slikt, jeg bruker FluidFilmGel på baksiden av kontaktene så er de i alle fall litt bedre beskyttet enn ellers... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted December 16, 2020 Author Share Posted December 16, 2020 Ok, hørtes lurt ut - for et vidundermiddel! Husker du om det er skruterminaler på kontakten, eller krympekontakter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Min har skru, lurer på om det kan vært på Hagia Karmøy jeg handlet kontakt, de har mye tilhengerutstyr og offisiell servicepartner for Tysse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted December 16, 2020 Author Share Posted December 16, 2020 Ok, skal sjekke tilsvarende butikker her - takk for info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Kjøp (brukt) fra en Discovery 2. Den har kontakten under høyre baklys. Defender td5 har samme kontakt og er allerede koblet for moderne 13-pol. Da er det bare å sette kontakten rett i. Kontakten finner du bak høyre bakhjul, du har sikkert funnet den allerede. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted December 16, 2020 Author Share Posted December 16, 2020 Aha, det var veldig godt tips! Om noen har en slik liggende, gi meg gjerne en lyd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Ledningen blir litt lang, men det kveiler du bare sammen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted December 18, 2020 Author Share Posted December 18, 2020 Ny crossmember sitter endelig på plass, første strøk med Owatrol på sveisinga er påført. Måtte reparere rammevangene ett stykke fremover for å få fred i sjelen Til alle som skal gjøre samme jobb anbefaler jeg å kutte av den gamle før ny bestilles - så ser man hvor langt det må fornyes (kan se ok ut før man kommer inni med hammer & meisel.. ). Vel vel, er fornøyd med å ha jobben unnagjort og synes det ble bra. Og ja, ny bakdør står på ToDo lista.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted January 7, 2021 Author Share Posted January 7, 2021 Godt nytt år! Nye plater og sveiser har fått to strøk Owatrol og tre strøk Arcanol på seg i løpet av jula Fant ut at den orginale feste plata til karosseriet er mye finere (avrunded hjørner og mindre) enn den nye som kom med crossmemberen, så den gamle ble pusset ren og malt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted January 7, 2021 Author Share Posted January 7, 2021 Fikk en skvett Epsom lakk som ble til overs da broren min lakket non-AC grillramma tidligere (skal snart på den også). Grunnet og malte derfor dørstokken med denne, synes det ble greit nok To lag klarlakk på toppen. Ny SS dørstokk og gummilist fra YRM ligger klar for montering. Ellers har jeg lagt ledningsnettet på plass igjen, vasket og klargjort tilhengerfeste deler til maling. Ny 13 pols tilhengerkontakt + kabel er på vei fra Skruvat, planen er å lodde på den orginale pluggen på dette. Moro å endelig skru ting sammen igjen Ble litt usikker når jeg koblet på ledningene igjen, kan noen bekrefte at grønn ledning med lilla stripe er til bremselys i bakdør? Noen som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
telindnor Posted January 7, 2021 Share Posted January 7, 2021 53 minutter siden, Skjegget skrev: Godt nytt år! Nye plater og sveiser har fått to strøk Owatrol og tre strøk Arcanol på seg i løpet av jula Veldig fin sveising, jeg bruker flere skiver med smergel på kutteskiva for å fikse alle mine sveiser, da mine sveiser definitivt ikke ser ut som hos deg Men..spr, jeg pleier å fjerne alle synlige sveiser, slik at nytt og gammelt ser likt ut etter maling/FF behandling. Er det bare meg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skjegget Posted January 7, 2021 Author Share Posted January 7, 2021 Takk takk, skal sies at jeg sveiser med ett nytt Kemppi apparat så gir det en del av æren - veldig fornøyd med dette (sjøl om jeg stusser litt på innstillingene hvor gitt tabell og faktisk resultat ikke stemmer særlig godt). Pusse ned sveisene blir jo for det meste kosmetisk tenker jeg, gitt at sveisen i utgangspunktet er god & hel ved selvsagt. Siden dette er ramma og lite synlig har jeg valgt å la de være. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted January 7, 2021 Share Posted January 7, 2021 Veldig forsiktig med å slipe ned sveis. Har sett litt for mange brudd i sveiseskjøt pga dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
telindnor Posted January 7, 2021 Share Posted January 7, 2021 1 time siden, gautes skrev: Veldig forsiktig med å slipe ned sveis. Har sett litt for mange brudd i sveiseskjøt pga dette. Mottatt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.