Gå til innhold

Tor med hammeren

Medlemmer
  • Innlegg

    69
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Grimstad

Previous Fields

  • Location / Bosted
    GRIMSTAD

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Tor med hammeren sine prestasjoner

Aktiv Medlem

Aktiv Medlem (3/7)

  1. Hei.

    Så i en tråd her at du hadde hatt en bil nede hos 4land.pl. Har du bra erfaring med de på ting som kvalitet, forutsigbare priser og leveringstid? (Jeg har en 04 Td5 110 som jeg vurderer å ta en makover på. Det blir å ta rust i dører og litt her og der under bilen, bytte clutch, lydisolasjon og lakk.)

     

    mvh Tor 

  2. Nei, alarmblinken forsvinner når sikringen går. Tenkte egentlig bare at dette kunne være en midlertidig løsning for TSO så han ikke ble stående.
  3. Du får original også hos Paddocks. Den er 5 ganger så dyr så en kan jo vurdere den billige. Det tar 2 min å bytte. Husker ikke hvor min kom fra men den er ikke original. Har funka fint 80 tusen km.
  4. Jeg kjører rundt uten den sikringen pga den trege dørlåsen. Alarmen er i alle fall ikke aktivert siden jeg kan låse opp døra med nøkkelen og starte bilen uten at den begynner å ule. Siden bilen starter må jo sperra også være av. Når jeg tenker meg om har jeg ikke sjekket om sikringen gikk når jeg låste døra eller når jeg låste den opp. Må kanskje sjekke det. Jeg har ikke drøftet dette med forsikringsselskapet (det har jeg heller ikke tenkt å gjøre) så jeg vet ikke hvor imponert de ville bli :-)
  5. På kort sikt kan du kanskje løse problemet med å bare ta ut en sikring. Jeg har en dørlås som går tregt og da går sikringen til sentrallåsen. Det er en av de i boksen under passasjersetet. Ta den ut så virker ikke sentrallåsen og da er jeg ganske sikker på at startsperra heller ikke er aktiv. Ulempen er at kupelyset ikke går på når du åpner døra. (Mystisk nok virker lyset som vanlig når motoren er i gang, det er sikkert en annen strømvei da.)
  6. Har du dekka enda, Atle? Jeg er interessert og det er ikke lengre vei enn til Holvika.
  7. Jeg er langt på vei enig med Helge Skou Dale. Basert på det jeg vet om fremstilling av smøreoljer så er det mest vesentlige hvilke spesifikasjon de er produsert for å oppfylle. Dengang de produserte smøreolje på Slagentangen minnes jeg at det var emballasje fra menge forskjellige selskaper der. "Pakkene" med tilsetningsstoffer skreddersys til hver batch med basisolje og så mikses det hele i sammen og tappes. På verdensbasis er det vel ikke mer enn 7-8 leverandører av slike tilsetninger. MEN i praksis finnes det likevel unntak som ikke er så lette å forklare. Da jeg byttet oljer første gang på Defenderen brukte jeg Castrol rundt det hele. Etter kort tid fikk jeg trøbbel med 2. gir og lurt på om det kunne være synkroniseringsringer eller noe slikt. etter råd byttet jeg til MTF 94. Problem løst! Like magic!! Jeg har studert data på de to oljene og kan egentlig ikke finne noe annet enn helt akademiske forskjeller. I praksis er det likevel stor forskjell, det har mange erfart så da må man nok bøye seg for dette faktum. Så jeg bruker biltema eller liknende på alt bortsett fra MTF 94 på girkasse og og oneshot i pokalene.
  8. Nå vet ikke jeg helt hva som er problemet men da min starter begynte og fuske viste det seg at det var kobberkontaktene i solenoiden. Fikk tips her på forumet. Kontaktstykkene kosta 30 kr på e-bay og var enkle å skifte uten å ta ut starteren. Tror det ligger en tråd et sted her.
  9. Hei. Jeg har et stående med grått stofftrekk.
  10. Det er med tungt hjerte jeg har lagt ut Defenderen til salgs. Det har vært en problemfri bil som har vært på mange fine turer. Nå ligger den på FINN-kode: 70035995. Der ligger bilder og info om utstyr. Følger med 14 hjul med felger. Har en helt ny winsj også men den har jeg ikke lagt inn i annonsen på finn. Ta en titt og ring gjerne for en prat på 9013førtito nittiåtte.
  11. Dette kan anbefales varmt. Vi har hatt vedfyrt sentralvarme siden vi bygget i 2001 og er veldig fornøyd. Tanken er 2000 liter men jeg har en kjele i kjelleren for å fyre i. Kjelleren er leca med lecaplank i etasjeskilleren av hensyn til det branntekniske. Vi var 3-4 stk som bygget slike anlegg omtrent samtidig så jeg har en del erfaring med ulike løsninger. Vi har varmerør i gulvet mens en av de andre renoverte et gammelt hus og valgte viftekonvektorer. Enklere i eksisterende hus. De ser ut som innedelen på en varmepumpe og sprer varmen veldig godt. Noen kjappe ord om hva vi har erfart: Kjele er vesentlig billigere enn peis/ovn med vannkappe. Design koster og utvalget av kjeler er større enn av ovner. Kjeler har plass til mer ved og har nok generelt bedre virkningsgrad. Min kjele tar ca 100 liter ved i slengen og det holder å fyre en gang i døgnet selv om det er kaldt. 10-15 min jobb å fyre opp.Når det er brent tomt stenger den ned av seg selv. Jeg kjøpte utstyr i Norge, min bror og en annen kjøpte i Sverige og sparte anslagsvis 40% (den gang). Det tror jeg gjelder enda. Forhandlerne har også generelt bedre greie på produktene de selger.Svenskene har gode og enkle støtteordninger så markedet er større. (Enova er en vits, de har så innvikla regler at du må nesten ha advokat) Tanken bør være stor nok til å ta unna en full fyring på kjelen med god margin Jeg har varmevekslersløyfer for VV i tanken og ikke noe mer. Hvis det blir litt avstand er det nok lurt å ha en liten bereder pga dette med Legionella og for å slippe å vente på vv. Jeg kommer nok til å montere en solfanger i tillegg når de blir billigere. Da slipper jeg å fyre i sommerhalvåret. Nå fyrer jeg av og til for å holde meg med vv. Lykke til. Du kan spare en del penger og så er det litt gøy hvis en har litt interesse av teknikk.
  12. Synes nok folk svartmaler litt vel mye her. Dette er nok sikkert ikke lov, det er riktig. Du må derfor være klar over at du gjør dette på eget ansvar. Rent teknisk er det bare en stor risiko med dette. Det er at du gjør en feil slik at nettet ikke er koblet ut når aggregatet er koblet til. Det farligste er som noen nevnte at du kan spenningssette linjen og skade de som er ute og retter feil. I tillegg kan du selvsagt ødelegge aggregatet eller noe av det elektriske anlegget hvis strømmen kommer tilbake mens aggregatet er koblet til. Ut over dette så skal det en del til å lage en farlig situasjon ut av et slikt lite aggregat, så vidt jeg kan se er det på 2000W eller ca.8,5 A. Alle slike aggregat her en egen sikring som kobler ut ved overlast. Det er vel knapt noen som har kurser som er kablet for mindre enn 10 A så da er ikke Dette kan du gjøre på en rimelig trygg måte men da må du få en som har greie på elektriske anlegg til å hjelpe deg og lage en skikkelig prosedyre for oppkobling og nedkobling. I prinsipp blir dette omtrent som nedenfor men få noen som kan det til å gå nøye gjennom og merk de komponentene som må betjenes og ta gjerne bilder for å være sikker på at alt gjøres riktig og i riktig rekkefølge. Koble fra nettet. Ved å legge ut hovedsikring og merke den godt slik at ingen andre legger den inn ved et uhell. Koble til aggregatet. Hvis du har hanstikk i begge ender vil du ikke håndtere dette med aggregatet i gang. Legg også ut alle kurser du ikke har bruk for Starte aggregatet Motsatt når du kobler fra: Stopp aggregat Koble fra ledningen med de to hannkontaktene og legg den vekk. Legg inn hovedsikring. Jeg har selv et fyringsanlegg med kjele som jeg forsyner på denne måten ved strømbrudd for å unngå koking på kjelen. Jeg kan elektriske anlegg og vet hva jeg gjør men jeg har likevel laget meg en punktvis sjekkliste som jeg følger nøye hver gang dette er aktuelt. I tillegg forsyner jeg bare den ene kursen og det gjør det hele litt enklere. Hvis du skal spenningssette hele anlegget må det være et enfaseanlegg (bare to ledninger inn). Hvis det er et trefaseanlegg vil du bare få spenning på to faser og du vil kunne ødelegge elektriske apparater som er koblet på de kursene som bare får spenning på den ene fasen
  13. Kjenner ikke bilen men med den prisen er det jo ikke så rart at den blir liggende. Hadde han startet 30k lavere hadde den nok blitt solgt etter hvert.
×
×
  • Opprett ny...