Jump to content
LRforum

kjartanb

LRF Society
  • Content Count

    807
  • Joined

  • Last visited

About kjartanb

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Os, Hordaland

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Os, Hordaland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jeg er ikke sikker på de er i kontinuerlig produksjon, lagede sikkert en batch for bilutleier for noen år siden. Den jeg så i siste uke var et par år eller tre gammel. Den var montert på en nylig Hilux Dobbel Cab. Den hadde luft pumpe og luft sylindre til at reise pop-up. Smart løsning. Der var en til salg på Island (bilasolur.is) i vinter. Pris c.a. 180-190k NOK. Veit ikke hva den ble solgt for.
  2. Noen nye 130 kamper kombinasjoner siden sist? Jeg så på en Fis-kaper i Island. Meget fin kamper for to ....men de må bygges en spacer under den på c.a 25cm til at den passer på en Defender. Da er inngangsdøren rimelig høyt oppe. Er ellers varm på denne. http://www.rrcab.com/photos-cellule-amovible-rrcab-pickup.html Den finnes i en versjon til 130.
  3. Er du sikker på at batteri lever tilstrekkelig mange volt til at computer mm starter opp. Hvis ok kan der være relay som er iret og ikke gir god kontakt, eller er i stykker.
  4. For meget. Da er det nemmere at ta ned tanken.
  5. Ja at lage en luke til at komme til pumpen er den enkleste løsningen, det ser penere ut på 90 og 110 som har glatt underlag. Og ja det lyder som høytrikksdelen av pumpen drillede. Jeg håper det er pga. filter men den kan være på vei ut.
  6. @Esben Olsen, jeg håper det filteret, derfor var det første jeg byttede (det er også nemt ). @Camarogeddon. Den er noe forbandet lo.. denne dieselpumpe. Den jeg har er forholdsvis ny, men det kan være den at den er ved at gå. Jeg kunne godt tenke meg en løsning hvor diesel pickup og diesel nivå måler/sender er i tanken (jeg tror jeg har en fra 300tdi) men alt annet (pumper, dobbelte filtre, vannutskiller, etc) var utenfor tanken og tilgjengelig. Det er ikke bare, bare at kutte i planet til at komme til pumpen, det blir jo en kant eller bolter som alt som skal fraktes henger seg
  7. Jeg tviler på at det er dyse tettinger, den virker ok nu. Tettingerne utvider seg ved varme og skulle bli tettere. Men man skal aldrig sige aldrig. Jeg har byttet en gang. Siste gang den gjorde noe lignende var når en veis ventiler i diselfilter braket ga seg. Skiftede brakett og ventiler/stusser og allt ok. Så måske var det kun diselfilter som skulle skiftes.
  8. Jeg kørte fra Aurland over Hardanger i går. 130 td5 begynte at miste kraft i motbakke, som om jeg hadde kraftig motvind. Når vi kom ned fra vidda stoppede vi ved Bremnes ( ved Hardanger bro ) for at lage kaffe. Den var treg i at starte efter det. Bakken opp til utsiktspunked ved Hardangerbroen klarede den næsten ikke, kravlende i 1. gir. Kjørte lufteprocedyre ( dem lød fælt når jeg startede bilen - med smell og oppførelse som den tente på feil eller få cylindre) og kom meg til tunnellen op til Voss. I tunnelen måtte jeg kjøre lufteprosedyre 3 ganger til at kravle igjennom ( motbakke ). Kom me
  9. Det er jo praktiske grunner for denne mod, den skal kunne kjøre opp på højlandet og gletsjere om vinteren i Island. 38” og større er uintressant for lange turer på asfalt.
  10. Den kvite ser ut til at være modifisert i Island. Hadde identiske skjermutvidere på min 38" 2007 110 Puma.
  11. Interessant @Espen Olsen når jeg så på dette for alvor for en del år siden (ca. 2002-2003), ble jeg frarådet at bruke annet end diesel eller evt. kvalitets bio-diesel på td5. Mener jeg fant det også i håndbok og/eller note fra Land Rover, men kan ikke huske nu hvor. Men mange var jo meget skeptiske til td5 motorens holdbarhet på denne tiden. Noen av mine bekjente brukte frityrolje på 300 og 200tdi samt eldre Land Rover diesel motorer uten problemer. I håndboken til min tidligere '82 Mercedes 300D ble det anbefalt av fabrikken ikke at overstige 30% parafin / 70% Diesel, men jeg
  12. @Espen OlsenHvor mange km har du kjørt din td5 på brukt friturolje og eller parafin?
  13. Veit at for td5 skal man verken bruke parafin eller steikeolje. For høyt trykk i dyser/dysepumper. Tdci er vel common rail. Mulig den kan bruke parafin. Min '82 model Mercedes 300D kunne bruke opp til 30% parafin iblandet diesel.
  14. Torpedo er byttet av 4Land i Polen, jeg gjorde det ikke selv. Jeg hadde først tenkt meg at få byttet travers bjelke som er under bakerste del av hytte, det var en EU-kontroll feil. Fikk ingen til at gjøre det her i Bergens traktene. Begynte selv, uten at ha ordentlig garasje, så bla at stort sett alle braketter under lad måtte kuttes med vinkelsliper og fornyes. Bestilte alle delene, har brukt den utrolig gode lrworkshop web (https://www.lrworkshop.com/) til at finne delenumre på obskure deler. Visste at diverse deler måtte bytes innenfor kort tid uansett, den hadde kjørt c.a 230k km stort s
×
×
  • Create New...