Jump to content
LRforum

gautes

LRF Society
  • Posts

    27,996
  • Joined

  • Last visited

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Spydeberg
  • Interests
    I SEE NO GOOD REASON TO ACT MY AGE.

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Spydeberg

Recent Profile Visitors

12,588 profile views

gautes's Achievements

ENTUSIAST

ENTUSIAST (7/7)

  1. Sett i orginallys igjen og vis den med det.Fjern belgene og prøv igjen. Har vært litt snakk om at all endring fra orginalutførelse skal godkjennes og inn i vognkort.
  2. Trodde,sjekket,ikke funnet. Kan jeg friste deg/andre med 2,25 bensintopper eller en kanskje en 200?/300? dieseltopp i alu?
  3. Skal du ha Verso-bremser på bilen må du nok kjøpe deg en Verso. Skjeve bremser forteller deg at ett av hjulene ikke bremser nok. Fiks det og de andre basic feilene før du vurderer å bygge om alt mulig rart. Resultatet behøver ikke nødvendigvis bli bedre enn det det var. Og til 70+ herren. Vi blir svakere i beina etterhvert, hilsen 60+. Bil som har stått siden i fjor trenger en liten sjekk og puss av bremsene,okke som. Skivebremser er ikke kjent for å trives bedre ved langtidsparkering enn trommelbremser. Jeg ville i ditt tilfelle vurdert Xmil bremser foran og 109 bremser bak hvis du har de små tromlene bak orginalt. Bare å endre foran kan lett gi ubehagelige opplevelser ved panikkbrems. Ikke minst er en lettere ombygging og vedlikehold.
  4. Du kommer til å merke stor forskjell i ytelsen med nye reflektorer. Når du ser reflektoren er blitt litt matt er det på høy tid.. Mentalt notert hos meg er skift ved ca 5 års levetid.
  5. Når du starter opp om morgenen med foten på bremsen bygges vakumet opp i servoen. Da skal pedalen sige litt innover. Gjør den ikke det vet du hvor problemet ligger. Hvis ok og du synes du har for lav bremsevirkning, gå så over bånd, tromler og sylindere. Det glemmes fort at det skal rengjøres, pusses over og justeres med jevne mellomrom.
  6. Du nevnte ikke at A-kula på bakakselen er sjekket nøye eller om drivakselflensene er byttet. Sjekk også drivverket foran. Lyd forplanter seg godt på 4x4. Sjekk alle akselinnfestninger,gir og motorfester,mellomakselkryss og innfestninger, eksosoppheng og løse ting i bilen før du piller på diffen. Utrolig hva annet som kan gi tilsvarende symptomer. Noen ganger har jeg rådet folk til å fjerne mellomakselen til mistenkt aksel og prøvekjøre med låst senterdiff. Shimsing/justering er ikke rakett-teknologi men krever litt verktøy og lesing av manualer e.l. Og så er spørsmålet om lagrene nærmer seg slutten på levetiden sin. Riktig olje og hyppig nok oljeskift på diffen tilsier at de bør holde et par hundre tusen km. Hvis ikke montøren på øya har brukt streikestål eller montert tingene etter publunchen,da.
  7. En gang i for lengst henfarne tider takserte noen i en eller annen etat bilene ved innførsel. Da kunne det være lønt å "pynte" litt så bilen så ut som rene vraket for å få ned taksten. Litt "godlukt" var og på sin plass. Ikke helt på min tid men gamlingene på verkstedet pratet...
  8. Og så var girkassesimringene på plass. Bare litt igjen...... På fredag kommer "læregutten" og da går kassa inn.
  9. Byttet defekt bryter til difflocklampa på Finni2. Skal snart få nye simringer mellom kassene og monteres sammen igjen.
  10. Du kan jo fylle det nye filteret med NY diesel før montering. Går ikke på alle filter pga utforming og plassering.
  11. Du bør merke et godt redusert forbruk. I utgangspunktet har du kjørt med choken på hele tiden.
  12. Bedre å prøve å selge reklameplassen? Men, tett pop er god ide.
  13. Syntes du var litt snau med tiden, Lafterolf. Men du har mer erfaring med nyere redskap. De få gangene jeg har tatt tiden på eldre og varmkjørte motorer har jeg endt opp med 10-15 sekunder og mer . For de med normal hørsel er det ganske greit å høre når olja har kommet helt fram. Motorlydene rett etter start er harde og kantete inntil oljetrykket er på plass i HELE motoren. Da blir det mykere og stillere godlyder. At oljetrykkslampa slukker og andre metere sier ok betyr ikke annet enn at det er blitt trykk der følerne sitter. DVS ikke i hele motoren. Lurer du, kjør motoren god og varm,stopp den, vent en halvtimes tid, åpne panseret, start opp og lytt.
  14. Tok ut reduksjonskassa i går for å bytte simringer på ut og inngående. Klarte å kverke ene simringen. Venter på at EWS åpner på mandag.....
×
×
  • Create New...