Gå til innhold

Olav Haavardsholm

LRF Society
  • Innlegg

    3 300
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

6 følgere

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ved foten av Grefsenåsen, Oslo
  • Interests
    Familien (kone og 3 barn, 2 svigersønner, 1 svigerdatter og 4 barnebarn)
    Musikk (spiller tverrfløyte - til "husbruk")
    Modelljernbane (i esker i kjelleren...)
    Land Rover-miljøet er blitt et veldig trivelig fellesskap.
    Plutselig litt Land Rover historikk....

Previous Fields

  • Location / Bosted
    N-0491 Oslo

Nylige profilbesøk

2 726 profilvisninger

Olav Haavardsholm sine prestasjoner

ENTUSIAST

ENTUSIAST (7/7)

  1. Vill gjetning: Hvis det du så på pæra tydet på at den har hatt det varmt, kan det ha skadet kontakten også. Ellers er det vel mulig å måle om strømmen kommer fram også på "inte-lligente" biler.
  2. Vår (tidligere) 1997 Defender var også bruktimportert - fra Danmark mener jeg å huske. Tror vi var eier nr, 3 på den bilen, så det kan godt ha vært ganske vanlig som Vidar sier. At motornummer ikke stemmer, kan ha samme grunn som for vår; Motorhavari med påfølgende bytte til samme type motor uten at det ble ført inn i vognkortet. (Avsporing: Sto forresten motornummer i vognkortet den gangen - og gjør det det i dag? Regner med at Biltilsynet har det i sine registre, men det tenker man gjerne ikke over. Kan ikke huske at det ble sjekket noe motornummer da Lierbussen ble påskiltet igjen - og det til tross for at jeg fortalte at vi hadde byttet motor og aksler. Men han hadde kontroll på donorbilen (ex-mil), så det er vel gjerne årsaken til det.) At din bil også har fått annen farge, kan vel passe med påstanden om at den har vært i NATOs tjeneste. NATOs "sivile" biler var vel ofte hvite.
  3. Jeg lurer på om dette er et (uheldig?) resultat av hvordan bilen lærer sjåførens kjørestil, men det kan jo godt tenkes at jeg tar fullstendig feil. I så fall kommer det sikkert noen korreksjoner... Vår D3 (2005-modell) har nemlig vært slik hele tiden - både før og etter at EGR ble blendet. På 2005-modellen er det heller ikke noen omprogrammering som skal gjøres. Ved normal, rolig igangsetting merker jeg ingenting til det, men hvis jeg en sjelden gang har behov for rask igangsetting fra stillestående, merker jeg tydelig denne forsinkelsen. Resultatet er at jeg helt har sluttet å prøve meg på å smette inn i små luker i trafikken når jeg kommer fra en sidevei. Nå ser jeg du sier at du opplever dette ved forsiktig pådrag, så du har kanskje ikke samme opplevelse som jeg har, men det er nå i hvert fall min erfaring med begrepet "forsinket gasspådrag".
  4. Det er langt fra alle TDV6-motorer som raser. Husk på at de motorene du hører om, er de som raser. De som bare går og går, er det sjelden man hører om. Vår TVD6 fra 2005 har nå tilbakelagt over 356 000 km uten annet "bråk" enn hull på intercoolerslange og bytte av glødeplugger. (Og selvsagt jevnlig oljeskift med bytte av oljepumpe, registerreimbytter og andre "standard" vedlikeholdsjobber.) Jeg vil tro at det neppe finnes motorer med original "svak" oljepumpe lenger, så det bør ikke være noe problem. Så hevdes det at ubalanse på injektorene kan forårsake vibrasjoner som igjen kan føre til lager- og/eller veivakselhavari, så det kan være noe å ha i bakhodet. Ellers er det vel hvordan motoren har vært behandlet og vedlikeholdt som har mest å si for en motors levetid . og det gjelder vel alle motorer.
  5. Har fornyet taket i et rom hjemme, og sitter igjen med 3 takplater (3/4 pakke) av typen Forestia Takess som noen kanskje kan ha bruk for. Mål 60x120 cm (pluss "spikerleppe" så man kommer opp i 62x 122cm), foliert med hvit plast, men er også egnet til å overmales. Befinner seg i Oslo, og dessverre særdeles uegnet til å sendes selv om de ligger i originalpakke... Kan 200, - være en passe pris?
  6. Hvis vi snakker om en -54 modell, er det vel sannsynlig at det er en 86'' vi snakker om. Jeg fant denne annonsen i medlemsbladet for Serie I-klubben. Vet ingenting om annonsør annet enn at han annonserer der. Det ser ikke ut som han har noen nettside, og jeg har ingen peiling på om han leverer utenfor UK, men det finnes i hvert fall et telefonnummer - uten landkode, og det kan jo indikere noe... (Og så er det vel kanskje dyrt å få såpass store og tunge gjenstander sendt, men det får du jo vurdere.)
  7. Personlig vil jeg anbefale å legge faste rør der det er ment å være fast rør, ja. Hvilken kompetanse Vestfold Ships har på Serie I, er jeg ganske usikker på. Jeg har ikke brukt dem selv, og har følgelig ingen erfaringer med dem. Det jeg vet, er at de kjøpte opp en stor mengde biler fra Forsvaret, og la dem ut for salg, og at de har sittet med et stort reservedelslager. At de har god kompetanse på Serie III, og særlig ex-mil, er hevet over tvil. Om de har like god kompetanse på biler som er 18 år eldre, tør jeg ikke uttale meg om, men det er ganske stor forskjell rent teknisk på Serie I og Serie III. Samtidig er jeg veldig enig med Atle vedrørende omfattende bruk av vanlig verksted. Du har ikke sagt noe om hvorvidt din bil er i (tilnærmet) kjørbar stand eller ikke (kanskje den til og med har skilter for alt jeg vet), men å få en 67 år gammel bil tilbake på veien, er en stooor jobb. Ut fra bildene du har lagt ut vil jeg anta at det er en del rust på ramma - i hvert fall overflaterust - og sannsyligheten for at du da har noen utriggere/fjærfester som trenger reparasjon eller utskifting, er etter min erfaring stor. Videre er det mange av disse bilene som har slitent drivverk - alt fra motor via girkasser og mellomaksler til differ og stikkaksler - og slarkete styring, og da begynner verkstedsrenovasjon å kreve en feeeet lommebok. (På Lierbussen valgte vi å anskaffe en ex-mil som delebil, og hentet motor og aksler derfra. Det krever en modifisering av clutchhus og dreiing av foringer for å få motor og clutch til å passe samt tilpassing av luftinntak til forgasser og annen radiator for å få plass til motoren, men med spesialkunnskap og egeninnsats lar slikt seg gjøre.) Men som tidligere sagt: Lykke til med jobben. Du skal få all den støtte og oppmuntring du måtte trenge her på forumet.
  8. Og apropos rust. Bremser er ikke det du vil gå på akkord med. Særlig ikke på disse bilene som bare har en-krets bremsesystem. Det eneste vi ikke byttet ut på Lierbussen var bremsevæskebeholderen, og den var ikke rusten. Personlig er jeg også litt skeptisk til å skjøte slange og rør inn til mastersylinderen. Jeg tenker det er en grunn til at det eneste stedet du (originalt) finner slanger, er ned til bakakselen og til forhjulene - hvor det er bevegelse.
  9. Mastersylinderen leveres ganske sikkert uten nipler, men det har Craddock helt sikkert i tillegg. Da vi satte i stand Lierbussen, kunne vi gjenbruke niplene fra den gamle bremsesylinderen. Ellers kjøpte vi "alt" nytt fra Erik Winter-Sørensen (LR-spesifikke deler) eller Biltema (kobberrør). Du har et par steder der bremserørene splittes ut til foran/bak og høyre/venstre side. Der er det også fint om du kan gjenbruke niplene, så slipper du usikkerhet med tanke på gjengedimensjon. Ellers kjøper du evt. nipler sammen med hjulsylindrene. Så kreves det spesielt verktøy og litt kompetanse/øvelse til å tilpasse bremserør til nipler, men det kjenner du sannsynligvis til.
  10. Hei Du skal egentlig ha delenr, 241687 (hvis du har kort bil - 10'' bremser) eller 268982 (hvis du har lang bil . 11'' bremser). Som nevnt i forrige tråd, er disse omtrent like enkle å fremskaffe som hønsetenner. Jeg fikk tak i ny mastersylinder beregnet på serie II fra (mener jeg å huske) John Craddock i England, men det er så langt tilbake som 2017 eller 2018. Den mest synlige forskjellen er at denne har to festeskruer i utriggeren mens din har tre. Dette er imidlertid ikke noen showstopper - hvis du da klarer å få tak i en slik. Dessverre finner jeg ikke igjen ordreseddelen, og kan bekrefte leverandør eller delenummer på den mastersylinderen jeg fikk. Lykke til med videre jakt. Veldig gøy med flere Serie I-biler på veien. PS. Denne hadde de ikke da jeg fikk min mastersylinder, men det er faktisk mastersylinder til lang bil. Finnes også til kort bil.
  11. Enig med siste taler. Vår '05-modell har nå tilbakelagt drøyt 356 000 kilometer. To ganger har vi hatt bruk for veihjelp. En gang fordi håndbrekket låste seg, og en gang fordi alt gikk bananas i forbindelse med overslag/brudd i instrumentpanelet. I løpet av så lang kjørelengde regner jeg det "normalt" at vi også har måttet skifte større ting som converter og luftbelger, men ellers er det bærearmer og foringer det har gått mest i, og det må man nesten regne med med en så tung bil. Vi har bilen hos Strømmen Bil to ganger i året, og hos Oslo Antirust annethvert år. Det koster selvsagt sine kroner hver gang, men utenom dette er det svært sjelden vår bil har hatt behov for ekstra "pleie" i løpet av de 12 årene den har vært i vårt eie. Konklusjon: Det finnes D3'er som har mange og alvorlige problemer, og det finnes D3'er som oppfører seg tilnærmet eksemplarisk over lang tid. Så er det bare å identifisere "godbilene" blant de som er på markedet. (Når jeg tenker meg om, er det kanskje de som ikke kommer på markedet...)
  12. Det er sikkert flere som kan kunsten å bytte glødeplugger på TDV6/SDV6. For mitt vedkommende var det Strømmen Bil som gjorde det - og de kan Land Rover...
  13. Jeg har det på støtfangerskjoldet. Festet med popnagler på ekte Land Rover-vis. Det har sittet der noen år nå uten at jeg synes det er merkbar slitasje på det, så her er det tydeligvis gjort kvalitetsarbeid.
  14. Ellers er det jo en kjent sak at varm motor krever mer luft enn kald motor, ref. bruk av choke. Kan være lurt å sjekke luftfilteret også.
  15. Jeg tror jeg "likte" et par innlegg den gangen det var tilgjengelig. Men det skaper jo ikke nødvendigvis større aktivitet på forumet. I beste fall - og dersom det brukes kritisk - kan det indikere faglig gode innlegg, og det kan jo ha en viss verdi i seg selv. Det største "problemet" er kanskje at det er færre av oss som gjør noe særlig med bilen selv etter hvert som bilene er blitt mer avanserte, og som derfor heller ikke føler det samme behovet for å konsultere og diskutere løsninger med forumet. Samtidig skal jeg forte meg å bøye meg i støvet - eller hatten for de som måtte foretrekke det - for de som faktisk leser av feilkoder og utfører mer avanserte reparasjoner selv. Og selv om jeg er langt fra å føle meg kompetent til å "fikle" med familiens (nesten) eneste bil selv, synes jeg det er veldig interessant å lese hvilke feil andre finner, og hvordan de løses. Det gir også meg en innsikt i hva jeg kanskje bør se opp for selv, og hva det kan skyldes hvis en feil først viser seg. Så: Fortsett å skrive på forumet alle dere som gjør det! Det gir oss andre en "erfaring" vi selv ikke klarer å skaffe oss, og det er uansett verdifullt! TAKK!!
×
×
  • Opprett ny...