Jump to content
LRforum

WildRover

LRF Society
  • Posts

    1,503
  • Joined

  • Last visited

2 Followers

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.lrforum.com
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Norge

Previous Fields

  • Location / Bosted
    ---

Recent Profile Visitors

3,167 profile views

WildRover's Achievements

Entusiast

Entusiast (6/7)

  1. Hvis det er rørene som går fra motorrommet så er det nok litt jobb ja. På bilen min var det bare 10-20 cm som var dårlig, så der ble det kappet og satt på skjøt. Seriøse verksteder gjør nok ikke det.
  2. Toghorn er tingen hvis du vil fram i trafikken. Hør med Mantena om de har noe liggende. https://mantena.org/startside/
  3. Den har fått E-nummer: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=BC19955 Logg inn så finner du eieren, han vet forhåpentligvis hvor bilen er.
  4. Å lade et bilbatteri er i utgangspunktet ikke farlig, så lenge man vet hva man driver med og ikke stoler blindt på laderen. Et vanlig gammeldags bilbatteri består av 6 celler i serie. Hver celle er ca 2,1 V i fulladet tilstand. Er en celle kortsluttet vil laderen se 10,5 V, altså et batteri som er godt og vel utladet, selv om de 5 andre cellene er fulladet. Om laderen da gir 14,5 V vil hver celle få 2,9 V. Det blir det samme som å lade et friskt batteri med 17,4 V. Da koker det! De fleste ladere klarer ikke å skille mellom et utladet og et kortsluttet batteri. Laderen tilfører spenning, batteriet tar til seg den strømmen det klarer. Så lenge batteriet tar til seg strøm, vil laderen se dette som et batteri som ikke er fulladet. Når batteriet ikke tar til seg strøm lenger, tilføres det fortsatt spenning. Jeg vet bare om noen ytterst få ladere som slutter å levere spenning når batteriet er fullt. Så ja, følg med når du lader. Lukter det promp? Er batteriet unormalt varmt? Viser laderen tomt batteri unormalt lenge? Unngå gnist over/ved batteriet, spesielt rett etter lading og etter kjøring. Unngå å koble laderen rett på minuspolen, sett klemma til gods et stykke unna batteriet. Koble til og fra med én bestemt bevegelse. Eller helst monter ladekontakt litt unna. Og ikke lad batteriet lenger enn nødvendig, fullt er fullt. Gjelder ikke bare bilbatteri forresten.
  5. Du har strøm når du måler med prøvelampe, men får ikke lys i pæra? Ikke når du vrir på bryteren heller? Begynn med å sjekke pæra. Ny pære trenger ikke bety at den er i orden. Bytt med den på andre siden, den vet du virker. Sjekk jordingen til lykta også.
  6. Forslag1: Bank inn en umbraco- eller torx-pipe og sveis fast denne. Forslag2: 12 mm borr av god kvalitet, bytt bolt når du får av felgen. Forslag3: La felgen stå, bytt kun dekket. Forslag4: Finn et verksted med induksjonsvamer og få varmet mutteren så den gløder. Prøv så med grisepikk eller bank inn en torx-pipe. Forslag5: Skjærebrenner. Husk ordtaket: It can't be stuck if it's a liquid.
  7. Hmm, en sånn skulle jeg hatt også. Noen som har en å avse?
  8. Problemet er nok vel så mye at det ikke rekrutteres nye brukere, som at de gamle forsvinner. Samme trenden som i alle andre forum virker det som. Folk finner sikkert det de trenger andre steder, om det er Facebook eller noe annet tull. De få som forviller seg hit er gjerne ikke vant med hvordan et forum fungerer, de poster i feil underforum (gjerne nødhjelp*), de forteller ikke hvilken bil de har, de kan kanskje fortelle at de har rød genser. Når de har eller ikke har fått svar på det de lurer på, forsvinner de like fort som de kom. Nå er jeg innom og leser noen ganger i uken, men det er sjelden jeg skriver noe. Er lite LR-relatert som foregår hos meg for tiden. Må prioritere, og akkurat nå er garasjen fylt med amerikansk, norsk og japansk. *Jeg hadde aktivert varsel når noen skrev i nødhjelp tidligere. Deaktiverte det ettersom det alltid var folk som ikke var i nød, men bare trengte et oljefilter om 2 uker.
  9. Mange takk! Dette var jeg ikke klar over. Har et par sko som jeg knapt rakk å ta i bruk før snøringen feilet. Bestilte repsett til disse nå, har merkelig nok ikke kastet de. Av og til er det greit å være samler
  10. Veeel, når salgsverdien er lavere enn vrakpanten, og antallet seriøse kjøpere er lavere enn null, da er jeg ikke mye i tvil om hva som skjer egentlig.
  11. Kan de virkelig ikke slepes? Har da både sett og hørt om elbiler som har blitt slept før. De triller jo i nedoverbakke under kjøring. Styring og brems er vel som på en hvilken som helst bil hvor motoren ikke går? Det sitatet fra NAF hørtes mest ut som skremselspropaganda. Men helt ærlig, har de klart å kjøre bilen strømtom av egen fri vilje, og ignorert diverse varsler i displayet over flere km, så kan jeg tilby skyss til nærmeste gangvei. Derifra kan de få lov å gå. Har de en god forklaring, som at det er noe teknisk feil på bilen, da stiller selvsagt saken seg annerledes.
  12. Nei, den er til eldre bil. Usikker om den kan brukes, tviler egentlig siden begge typene produseres fortsatt og ingen nettbutikker viser at de passer om hverandre.
  13. Freelanderen (2005 modell 1,8 FL1) trenger ny bensinpumpe. Delenr WFX000210. Noen i gangavstand fra Kristiansund som har? Eller som kan sende?
  14. Beklager sen tilbakemelding.. Viste seg å være treghet i vaieren til innvendig åpner, slik at denne ikke returnerte helt. Sånn i tilfelle noen skulle slite med det samme.
  15. Har en 2001 P38 Vogue med original Alpine stereo. Fungerte helt fint sist jeg var ute og kjørte, men i dag var den helt lydløs. Testet med både radio og kassett. (Cd har ikke fungert på noen år, får no disc, men det regner jeg med er et annet problem.) Og før noen spør: Ja, jeg har prøvd å skru på volumknappen Noen kjente feil her? Det er vel forsterkere i dørene og i bagasjerommet, men syns det virker merkelig at alle skulle dø over natta sånn.
×
×
  • Create New...