Hei igjen, takker for tips lenger opp her. Fikk ikke noe utslag ved zalo sjekken. Var allikevel nesten overbevist om at demperen foran på venstre side hadde en lekkasje da den sank både med og uten fjerning av sikring. Høydesensorene foran, hs begynte å gi en feilmld i GAP, og byttet derfor begge sider foran. Det hadde ikke noe å bety for nedsenkning over natta, fortsatt mest på vs foran, men 4WD skjermen i displayet viste bedre alignment etter bytte av sensorene. Hadde noen symptomer på småjusteringer av level, særlig ved parkert bil på tomgang, som ble borte etter sensorbytte.
Selv om jeg hadde en ide om at ventilblokka foran ikke var issuet, siden vs foran sank mye, hs nesten ingenting, plukka jeg ut ventilblokka foran. Det var en grei jobb. Litt kål å komme til i skjermbue hs foran, men skrudde ut to skruer på undersiden, foran på innerskjermen, to skruer på innsiden fremre del og tok ut en av disse pluggene som sitter der. Ved å lirke litt på "senterplastbolten" i pluggen, får man tak med en avbiter el.l og kan trekke ut senter slik at den kan gjenbrukes. Brettet innerskjermen tilbake for å tilgang til ventilblokka.
Med bilen på bukker, ble den nedre voss koblingen løsnet forsiktig, og luft sluppet ut fra belgene foran. Trodde jeg. Fortsatt luft i systemet da de andre voss connectorne ble løsnet. Blokka ble delt og pakninger byttet. Det var ikke noe hvitt støv inne der, men endel sort møkk i ventilhuset, mulig bittesmå gummipartikler fra innsiden av belgene? (Trodde belgene var 6 år gamle, ihht selger, men det var stemplet 2006 på de...)
Alt ble plukket fra hverandre og rengjort. Brukte silikonspray på alle pakninger/ pakningsflater etter rengjøring og før sammenstilling. Pakningssettet jeg kjøpte på ebay fra US ett eller annet sted var ok, men måtte gjenbruke noen pakninger (ringdiameter innvendig ok, men materialtykkelsen på ringene var litt voldsomme for pakningene som er mellom plastkoppen og "ventilstanga" for ventilene ytterst på begge sider. Det var med en stk minipakning som sitter på en liten messinghylse inni senterventilen. Om man drar ut messinghylsa, ser man at det også er en pakning på andre siden, altså totalt to. Dessuten var den ene pakningen i pakningssettet tynnere (ID ok men mindre materialtykkelse) enn originalt, så lot de originale være.
Da ventilblokka var installert igjen, prøvde jeg å starte bilen for å fylle fordemperne med luft før fjerning av bukker og nedsenking. Det gikk ikke, tror det var pga at bakdemperen på den ene siden hadde gått i extended mode? Fikk ivertfall endel meldinger om extended mode og lot være å fikle mer med det. Slapp bilen forsiktig ned fremme til den var på bumpstops fremme. Startet igjen og den selvnivellerte uten noen issues. Nå, 72t etter er det null nedsenking noen steder. Brukte 2t på den første høydesensoren, 1t på den neste (Skru løs braketten med sensoren på (1stk hex) , istedet for å prøve å skru ut de to torx skruene mellom brakett og sensor mens det står inne på plass...) 2t på ventilblokk.