Gå til innhold

Johannes Lunde

Medlemmer
  • Innlegg

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Oslo

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Johannes Lunde sine prestasjoner

Nykommer

Nykommer (1/7)

  1. Hei igjen, takker for tips lenger opp her. Fikk ikke noe utslag ved zalo sjekken. Var allikevel nesten overbevist om at demperen foran på venstre side hadde en lekkasje da den sank både med og uten fjerning av sikring. Høydesensorene foran, hs begynte å gi en feilmld i GAP, og byttet derfor begge sider foran. Det hadde ikke noe å bety for nedsenkning over natta, fortsatt mest på vs foran, men 4WD skjermen i displayet viste bedre alignment etter bytte av sensorene. Hadde noen symptomer på småjusteringer av level, særlig ved parkert bil på tomgang, som ble borte etter sensorbytte. Selv om jeg hadde en ide om at ventilblokka foran ikke var issuet, siden vs foran sank mye, hs nesten ingenting, plukka jeg ut ventilblokka foran. Det var en grei jobb. Litt kål å komme til i skjermbue hs foran, men skrudde ut to skruer på undersiden, foran på innerskjermen, to skruer på innsiden fremre del og tok ut en av disse pluggene som sitter der. Ved å lirke litt på "senterplastbolten" i pluggen, får man tak med en avbiter el.l og kan trekke ut senter slik at den kan gjenbrukes. Brettet innerskjermen tilbake for å tilgang til ventilblokka. Med bilen på bukker, ble den nedre voss koblingen løsnet forsiktig, og luft sluppet ut fra belgene foran. Trodde jeg. Fortsatt luft i systemet da de andre voss connectorne ble løsnet. Blokka ble delt og pakninger byttet. Det var ikke noe hvitt støv inne der, men endel sort møkk i ventilhuset, mulig bittesmå gummipartikler fra innsiden av belgene? (Trodde belgene var 6 år gamle, ihht selger, men det var stemplet 2006 på de...) Alt ble plukket fra hverandre og rengjort. Brukte silikonspray på alle pakninger/ pakningsflater etter rengjøring og før sammenstilling. Pakningssettet jeg kjøpte på ebay fra US ett eller annet sted var ok, men måtte gjenbruke noen pakninger (ringdiameter innvendig ok, men materialtykkelsen på ringene var litt voldsomme for pakningene som er mellom plastkoppen og "ventilstanga" for ventilene ytterst på begge sider. Det var med en stk minipakning som sitter på en liten messinghylse inni senterventilen. Om man drar ut messinghylsa, ser man at det også er en pakning på andre siden, altså totalt to. Dessuten var den ene pakningen i pakningssettet tynnere (ID ok men mindre materialtykkelse) enn originalt, så lot de originale være. Da ventilblokka var installert igjen, prøvde jeg å starte bilen for å fylle fordemperne med luft før fjerning av bukker og nedsenking. Det gikk ikke, tror det var pga at bakdemperen på den ene siden hadde gått i extended mode? Fikk ivertfall endel meldinger om extended mode og lot være å fikle mer med det. Slapp bilen forsiktig ned fremme til den var på bumpstops fremme. Startet igjen og den selvnivellerte uten noen issues. Nå, 72t etter er det null nedsenking noen steder. Brukte 2t på den første høydesensoren, 1t på den neste (Skru løs braketten med sensoren på (1stk hex) , istedet for å prøve å skru ut de to torx skruene mellom brakett og sensor mens det står inne på plass...) 2t på ventilblokk.
  2. Hei, fant du noe mer ut av dette? Jeg har et beslektet problem... Etter skifte til sommer dekk og tilhørende oppjekking har luftfjæringen "gått bananas". Etter litt forumlesning, bl.a denne tråden satte jeg den i offroad høyde, tok sikringen og lot den stå over natta. Jeg "håpte" på indikasjon på ventilblokk foran, men nedsynkingen gir meg ikke noe veldig godt inntrykk av hva problemet kan være. Vestre foran synker mest, ca 10 cm, Høyre foran ca 4cm, venstre bak ca 6cm og høyre bak ca 1cm. Før dekkskift (jekking) hadde jeg ikke noe problem med nedsynking.. Noen ideer på hva dette kan være? Programvare? Plutselig fått lekkasje i venstre belg foran? Begge/ alle ventilblokker? reservoir? Når bilen startes opp går den raskt til riktig høyde, uansett "mode". Ingen feilmeldinger.. Hjælp 2006 RRS 2,7Tdv6
  3. Koblet til diagnoseverktøyet, valgte aux heater, slettet feilkode "several start attempts" el.l. Og, Webastoen fyrte opp helt fint
  4. Fikk avlest feilkode på Aarsby bil, og de anbefalte ny brenner. Den gamle fyrte, men slukket etter ca 10 sek. Kjøpte ny brenner til Thermo Top V fra Famous Four, basert på VIN kode for L320 (2006 2,7TdV6). Fikk ut webastoen ut av bilen, splittet "huset" og oppdaget at den gamle brenneren kun har en hvit connectore påkoblet, men den ny har den hvite + EN TIL. Kontaktet FF og de mente at brenneren var riktig basert på VIN, og at de anbefalte å koble til begge connectorene. På brennerhuset var det en blindplugg som "den andre" ledningen ble koblet til. Se bilder Satte sammen webasto, monterte den i bilen, men jeg kan ikke si jeg ser eller hører at den starter opp ved < -5deg. Har dere noen tips til hva jeg evt kan sjekke/ gjøre? Hva er "ledning nr 2" på den nye brenneren til? Takker for evt innspill!
×
×
  • Opprett ny...