Jump to content
LRforum

Camarogeddon

LRF Society
  • Content Count

    713
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Camarogeddon

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Location
    Skien

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Skien

Recent Profile Visitors

2,046 profile views
  1. Selv har jeg alltid holdt meg til standard viskositet - og kan ikke si jeg har merket noe behov for å endre fra det som orginalt er spesifisert for TD5'en (min har gått 250 K på dette punktet) Orginal spec er vel 5w30, A1/B1, men den har jo i praksis blitt erstattet av A5/B5. A3/B3 kan også flott brukes, da denne spesifikasjonen har veldig gode egenskaper - den eneste negative siden ved å kjøre A3/B3 er at den er litt tykkere, og øker drivstoff forbruket en liten smule (min erfaring tilsier at dette i praksis er lite merkbart). A1/B1 var jo orginalt en lettløpende olje for å få ned
  2. Det er jo litt vanskelig å vurdere ut i fra et bilde - men om det er en faktisk sprekk i metallet så vil jeg nok helle mot at toppen er kass. Ellers enig med lafte om at man ikke veit helt sikkert før man eventuelt har fått planet den og sett tingenes sanne tilstand. Dette er vel ikke stedet hvor en topp normalt sprekker, men etter alt som TD5 toppene på min har gjort så skal man aldri avskrive noe selv om det dukker opp på rare steder - topper kan sprekke på de merkeligste vis.. Men MTP prisen på en ny, så er det vel ikke feil å dure oppom et sylinderverksted og be dem
  3. Jeg har dura rundt på et sett 7.50-16 michelin XZL nå i noen år. Er sånt sett veldig fornøyd med hjula - eneste utfordringen jeg hadde var etter rundt 40% slitasje begynte jeg å få trapping på de som sto foran. dette ble løst med en enkel dekksrotasjon - og har ikke dukket opp senere. Jeg har opplevd dem som med bra våtgrep og som gode å kjøre på. Har aldri fått noen kommentar på PKK.
  4. Delebildet på LRworkshop burde være et greit hint https://www.lrworkshop.com/parts/ERR4576 -C
  5. Kjørelysreleene som ble ettermontert på disse bilene når de var nye er en kjent synder ja - jeg hadde også sjekket dette. Hovedlysbryteren pleier jo stort sett å brenne opp / ende opp med null lys om de feiler.. -C
  6. Er enig i luft i dieselen her, spesielt i kombinasjon med diesel lekkasje som du beskriver. Det bør, som nevnt over lukes ut før man hiver turboer og annet knask på bilen. (selv om det for all del er mulig turboen er ferdig - som referanse så handlet jeg bytteturbo til min for ca 10k, men det er noen år siden - og byttet selv. Min hadde alt for mye slark i akslingen, og ble byttet preventivt) Obs1: Det høres ut som om verkstedet ikke har mye erfaring med TD5 (de er litt sære)- om man skal bytte dyser, er de obs på at nye dyser må programmeres inn (kalibreringsdata) - og har de
  7. Orginalturtelleren til TD5 fungerer nok dårlig i denne applikasjonen (delenummer YAE100790). Den er kontrollert fra motorstyringa, og ikke dynamoen - og er på samme vis ikke kalibrerbar, da den er ment for en spesifikk applikasjon. -Camarogeddon
  8. Jeg har handlet taktrekk hos disse: https://www.lasalle-trim.co.uk/ som har utsparinger både for radioen, og høyttalerne. Veldig mye bedre enn orginal plassering, som forsøker å spille musikk for kneskålene dine.. -C
  9. Fiffig er ordet. Denne var kul! Enkel, men tilsynelatende velbygget - selv om enkelte detaljer så litt vel "åpne" ut..
  10. Min erfaring med oljesugere er desverre udelt negative. Har prøvd de enkle fra biltema etc - det tar evigheter, og de gir ganske fort opp / går i stykker. Har prøvd med egenkonstuert bøtte og støvsuger (samme konsept som en askesuger) - dette funka ..sånn passe, men tok også alt for lang tid (delvis forårsaket av kald olje, men allikevel) Har alltid endt opp med å måtte ty til tappepluggen, men om noen har funnet en løsning som faktisk funker så er jo det absolutt interresant. -C
  11. Det der så veldig ryddig og pent ut ja. Vakkert! Hvaslags topp er det du har på planet? og, som Lafte sa - Flere bilder!
  12. Et annet poeng i denne sammenheng - Jeg ser du også har en '99 modell, MAO tidlig TD5 produksjon - det var problemer med sprekker i drivstoffrør de første årene (de fikk visst ikke helt til plastkvaliteten på første forsøk) - så om du har orginale rør så er også dette verdt å være obs på. (selv om du allerede har sett over rørene. Et annet poeng er at mine rør i hvertfall i seksjoner hadde en ekstra, ytre beskyttelseshylse - som gjorde at det jeg trodde var røret, faktisk bare var hylsa. Lekkasjen jeg hadde var naturligvis inni denne - og derfor enda værre å finne. -C
  13. Den gugga i dieseltanken hørtes ikke bra ut... Bra du har fått det ut av systemet - var dette HVO100? Om jeg skjønte det rett når jeg kranglet med dette, så var det at slaglengden på 15P kammen er større enn 10P - da 15P injectorene har noe lengre slaglengde. Kammene har tross alt forskjellig delenummer. I mitt tilfelle førte dette til at vippetøyet bunnet injectoren, og det ødela noen av rullene på vippetøyet. Dette kan også ha vært forårsaket av for dårlig innjustering av vippene når toppen ble montert - og kammen var uskyldig - her er jeg ikke 100% sikker. I mitt til
  14. Om du mister dieseltrykk så kan det skape alskens problemer (ref min egen når 2.trinnet på åumpa begynte å jukse - det kom og gikk) - om du har en intern lekkasje er det jo mulig pumpen ikke klarer å bygge fullt trykk - men på en annen side, da skulle ikke problemet vært så intermittent. Angående topper på TD5, så kan de finne på mye rart. Jeg kjøpte bilen med nybytta topp, pga klassisk sprekk, det var da satt på en brukt 10P topp. Dette holdt relativt kort, for jeg slet kronisk med luft i kjølesystemet. Noen verkstedstester avslørte ikke noe eksosgass i kjølevannet, noe som førte
  15. Jeg hadde vært overrasket om trykkregulatoren kan gi dette, ettersom både tur og returlinje der har et høyere trykk enn lufta rundt - selv om trykket returlinja er lavt, så er det neppe negativt. Hadde nok sjekket momentet på biltene til injectorene ja, men det er jo merkelig om disse skulle ha klart å forsegle fint - for så å løsne etterhvert.. Har du tittet godt etter sprekker? TD5 Toppene er jo notoriske for å sprekke opp, noe jeg har erfart selv flere ganger - og sprekkene kan være både vanskelige å se, og å avdekke (et sylinderverksted måtte trykkteste 4 ganger før de fant spr
×
×
  • Create New...