Jump to content
LRforum

Camarogeddon

LRF Society
  • Posts

    884
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

Profile Information

  • Location
    Skien

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Skien

Recent Profile Visitors

2,898 profile views

Camarogeddon's Achievements

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. Har brukt sånne i en årrekke. Har en ecofan på ovnen i stua - dingsen var ille dyr i innkjøp, men nå har den stått der i nærmere 10 år - eneste gangen jeg hadde krøll med den var når den deisa i gulvet pga uvøren bruk av støvsuger. Har kjørt rimeligere utgaver (jula, clas) på hytta / i kjellerstua - disse har funka orginalt, men har en tendens til å gi seg etter en sesongs bruk sånn ca. Mener den på hytta var en av clas sine, den holder ennå. Den i kjellerstua har vært jula, og der har vi brukt opp et par stk. Så etter å ha brukt disse i 10 år, ser det for meg ut som om de dyreste også er de desidert rimeligste, over tid. Effekten er overraskende bra - det skal ikke mye til av luftstrøm før varmespredningen i rommet øker drastisk. Og - ikke minst, dette er en av de morsomste applikasjonene for et peltier element jeg vet om -C
  2. Disse pumpene er relativt enkle doseringspumper. DVS at hver gang pumpen "klakker" så leverer den en fastsatt mengde diesel til brenneren - og brenneren styrer dieselmengde og dermed avgitt effekt med hvor ofte den kjører pumpen (sånt sett kan du høre hvor mye den mater på, basert på hvor hyppig pumpen sier "klakk" Sånt sett er disse pumpene veldig universale. Jeg har selv ikke prøve kinapumpe slik du refererer til på finn dog, så jeg kan ikke bekrefte at de funker. Jeg har selv stort sett handlet orginaldeler hos https://www.butlertechnik.com/,. Men teknisk sett så ser jeg ingen god grunn til at billigpumpen ikke skal fungere på thermo top'en du har. Ny orginalpumpe til en termo top C finner du her, om det skulle være aktuelt. https://www.butlertechnik.com/webasto-fuel-pump-12v-82553b-1322440a-p132 Ellers, sjekk gjerne at det faktisk er pumpen som er død, ikke bare skadet ledningsnett eller noe sånt. du kan sjekke dette ved å prøvekjøre pumpen med 12V rett på pinnene. Disse pumpene er erferingsmessig ganske vanskelige å ta livet av - den under min bil ser ut som en jordklump og er etter alt å dømme fra 1999 - men fungerer fortsatt prikkfritt, utrolig nok. -C
  3. veldig mulig den skjermen har vært bytta ja. Ser at passasjerside dør er truffet hardt nok til at den står flere centimeter skeiv i bunnen - så noe er skeivt. Det er mere enn normalt. på tross av dette ser fremskjermen veldig hel ut. ellers enig med deg angående skjermbreddere rolf, men på en annen side, det er jo mere en mening enn noe som har noe å si for tilstanden på bilen. Har jo selv måttet tette hull etter sånne breddere på min. -C
  4. Bilen så jo både pen og velbygget ut - med en uheldig hendelse i skogen på ene siden. Sånn som jeg ser det så ser det ut som om det har vært en veldig pen bil, hvor noen bare har hatt et enkelt uhell, som har resultert i merkene på ene siden - ikke misbruk over tid akkurat. Det eneste jeg reagerer på er endel alu deler som er lakket opp i svart - f.ex ifor williams canopien over planet. Denne er orginalt i ren alu, og med mindre grundig arbeide er gjort vil malingen raskt flasse. Ser veldig bra ut nå - men ser skikkelig trist ut om malingen ikke sitter skikkelig, og flaker av. -C
  5. 30% er en ganske veik rabatt ja, med tanke på at man etter kjøpet står uten en juridisk enhet å rette eventuelle reklamasjoner til. (med mindre det er en importør / produsent man kan henvende seg til)
  6. Helt enig - og det er ikke noe i veien for å korte inn innkjøpt del littegranne, om ting er bra. Det er mye mere jobb å forlenge den.
  7. Den bakre tverrbjelken er en del av rammen originalt ja. Gammel må kappes av, og ny sveises inn. Det er alltid rustet litt lenger inn enn du tror..
  8. At elbiler ikke kan slepes fremstår som heller merkelig fra et teknisk perspektiv. Jeg jobber til daglig med elektromotorer og invertere (frekvensomformere) som er, teknisk sett, akkurat det samme som benyttes for å snurre på hjulene på en elbil. At man skulle bygge et trykksatt smøresystem på samme måte som en forbrenningsmotor gir ikke mening (ref kommentar angående smøring på motor) høres i beste fall snedig ut, alle elektromotorene vi leverer opp til flere tonn store maskiner har rullelagre, ikke trykksmøring. Du må opp på virkelig store elektromaskiner før man har trykksatt smøresystem - motorer som veier langt mer enn en elbil, eller ti for den saks skyld. Problematikk med generert spenning om man drar med motoren - dette KAN gi mening, om man benytter en permanentmagnet motor. For en konvensjonell Asynkronmaskin gir dette ikke meining. Uansett så er dette også en situasjon alle normale industrielle invertere håndterer uten problemer. Jeg ser ikke hvorfor de skulle gå vekk fra designprinsipper som har vært i bruk i industrien siden syttitallet bare fiordi dette skal inn i en bil i stedet for et elektro rom. Personlig så mistenker jeg endel av "problemene" som blir fremstilt her rundt tauing av elbil stammer fra misforståelser eller kommunikasjonssvikt mellom de som har designet dette, og de forskjellige involverte, slik at man ender opp med uttalelser som er rett og slett feil. Det ER selvfølgelig mulig noen modeller har i et genialt øyeblikk klart å implementere en løsning som ikke tåler å taues - men det er etter alt å dømme unntakene heller enn regelen, og man skal være forsiktig med å ekstrapolere dette, og tro det gjelder for alt med elektrisk drift. (Peugeot e-2008 kan ikke taues -> Ingen elbiler kan taues i det hele tatt!) -C
  9. Batterier er jo relativt tunge. Du burde kunne få dem i bevegelse ved å dunke enden mot en trekloss.
  10. Flott at noen med installasjons eksempel heiv seg på her @brage Veldig godt poeng at vinsj installasjonen normalt burde stå spenningsløs, man skrur alt på ved behov, ellers av. Du har en fordel i din installasjon, og det er batteriplasseringen. Med en defender må man igjennom betraktelig mye mere karosseri, og ender opp med lengre kabler. Så det er flere punkter ting kan gå galt på veien mellom batteri og vinsj. Kunne du delt noe info om hovedbryteren du bruker? -c
  11. Batterisyra har nok gått aluminiumen til å korrodere som har blitt nevnt over, og når det skjer, så er det imponerende hvor godt det kan sitte sammen. Det er neppe "sveiset" men delene står i praksis i press mot hverandre, som gjør det skikkelig vanskelig å få den ut. En tanke: aluminium utvider seg ganske mye mere enn stål når det blir varmt - og selve "endepluggen" er relativt sett tung, mens huset rundt er ganske tynt gods. Om du får låst en tang på enden, og vrir mens du varmer så kan den kanskje løsne? - det er mitt forslag, gitt situasjonen.. -C
  12. hmm. 1995 i følge første post - i følge tilgjengelig info skulle denne passe frem til 1998, men det hadde jo ikke vært første gangen den type info ikke stemte. En dobbeltsjekk av tilkoblinger etc hadde nok vært en klar fordel ja - alternativt, som tidligere nevnt i denne tråden, lene seg på ekspertisen til EWS på dette punktet.
  13. Resistor er riktig uttrykk - får å være mere spesifikk så kalles dette en "resistor pack" Om jeg ikke tar feil er delenummer UTP1282 riktig her, men verifiser bilder av delen mot det du har. Litt mere info her, del nummer 4: https://www.lrworkshop.com/diagrams/land-rover-defender-cooling-heating/heating-system/heater-matrix_52984#4 Obs - jeg redigerte posten da jeg først postet delenummeret til resistoren for AC motoren, og det er ikke likt. -C
  14. Hei - bare morro å kunne bidra i diskusjonen. Å plassere en sikring kortest mulig fra + polen på batteriet er optimalt ja - sikringen kan godt være noe overdimensjonert slik at man veit at den ikke ryker ved bruk, poenget med sikringa er jo å smelte om man får en skikkelig stygg feil. 32V rating på komponentene er ikke noe problem, så lenge oppgitt spenning (32V) er høyere enn systemspenning (12V) Dette gir deg egenlig litt bedre margin på komponentene. Jeg fant ikke noe info på noen 8000 lbs vinsjer på netthandelen akkurat nå - men om man skal basere seg på en tilsvarende modell på 9500 lbs (https://www.netthandelen.no/product/3198776/vinsj-med-4300-kg-drakraft) - så kan man jo bruke belastningstabellen på side 16 denne for å danne seg et bilde av strømtrekk: Denne er oppgitt i manualen til 365 ampere ved 8000 lbs last - på ytterste laget av tromma - om man så overbelaster dingsen litt i perioder så vil nok strømtrekket også kunne være høyere kortvarig, men det man normalt kan dimensjonere etter er det som går over tid. Man må også ta hensyn til hvorvidt lasta er kontinuerlig, eller kun kortvarig - en vinsjapplikasjon er jo av sin natur en kortvarig operasjon, dette vil gi deg litt å gå på om man benytter komponenter med rating for kontinuerlig bruk. Sånt sett, om nødstoppen du refererer til er oppgitt til 300A kontinuerlig, så mener jeg dette burde være godt innenfor - derimot om den er oppgitt til f. ex 300A max i 60 sekunder, så vil jeg si den er litt underdimensjonert for denne vinsjen på maks belastning. Forøvrig, om du trenger noen tilkoblinger på veien til vinsjen så er "anderson" type connector (SB 175 f. ex) ganske fin - jeg har en sånn i bilen jeg bruker f. ex til starthjelp, denne har tålt å starte mange biler med årene, sammen med 25 kvadrat startkabler (i den situasjonen er jo startkabler et bra eksempel på veldig kortvarlig last - hvor det går bra at ting er litt underdimensjonert, mtp at belastningen går over såpass kort tid.) -Camarogeddon
  15. Vær obs på at en solenoid (tilsvarende en kontaktor i et AC system) er rent elektromekanisk, og det eneste som "åpner" kontaktsettet er en returfjær. Om man lager et sånt system, uten sikring, og legger inn mot en kortslutning (skadet + kabel mot gods) - så risikerer man at kontaktsette brenner seg fast i "på" stilling pga den høye strømmen når man legger inn - og fjæra er ikke sterk nok til å returnere. (dette skjer ifte med AC kontaktorer også i kortslutningssituasjoner) Sånt sett hadde jeg sett det som en stor fordel å ha en mekanisk "nød av" i stedet for å basere seg på en elektrisk styrt solenoid i et sikringsløst oppsett. -C
×
×
  • Create New...